Står inför att köpa en villa för 750.000 (inget direkt orimligt pris i förhållande till läge, skick och storlek), men det ligger eternittak på kåken som är i ok skick samt inget läckage.

Har räknat att byte kostar minst 25-30.000 (man gör det själv) om inget är onormalt under pannorna.

Sen kostar det efter lite koll runt 1000kr/ton eternit att deponera det (gissar att taket väger 2-3 ton).

Finns inte så många andra spekulanter. Skall man försöka att pruta 25-50.000 pga arbete samt kostnader. Vem vet hur eternit-reglerna kommer att ändras i framtiden då taket mycket väl kan hålla 10-20år till.

Hur skulle ni göra/resonera?

Tacksam för tankar och funderingar.
 
varför byta eternittaket överhuvudtaget? Vissa ser bra ut och håller i evigheter.
 
Att pruta för att det ligger ett fungerande eternittak på huset är i min värld som att pruta med hänvisning till att sovrummet har bruna tapeter och fasaden är knallgrön. Dvs, lite konstigt.

Men, om du tycker att rätt pris på huset är 700k så är det ju det du ska bjuda. Att hitta på mer eller mindre underliga skäl till ett lägre bud skulle iaf jag som säljare bara bli irriterad på. Det känns ärligare att säga "Givet dom renoveringar jag behöver göra för att få huset i önskat skick är jag beredd att betala XXX.".
 
Dels vet man inte hur länge det håller, är idag ca 36 år gammalt. Samt att om man tittar på reglerna i Norge så är det endast saneringsfirmor som får hantera det.

Känns lite knepigt att köpa på sig nått som eventuellt kan bli riktigt dyrt i framtiden samt är väldigt krångligt att laga enstaka pannor.

Men man kanske ska ta priset och byta taket utöver i alla fall.
 
Du vet ju vad det kan/kommer att kosta för ett tak byte. Lägg ett bud som du tycker är lämpligt och ha med taket i kalkylen. Sen är det bara att hoppas på att det inte blir budgivning och att säljaren går med på ett lägre bud.

Vid de enda två hus köpen jag gjort i mitt liv har jag köpt under utgångspris.
Radhus 1995, begärt pris 465 000, vårt prutade pris blev 417 000.
Villa 2008 , säljarens begärda pris 2 595 000, vårt pris 2 500 000.

Kan tillägga att 95 var räntan runt 10-11 procent och säljaren hade försökt sälja i över tre år i olika omgångar. Det var var köparens marknad då. Vi var enda budgivrae.

Hösten 2008 var då fastighetsbubblan sprack och det var svårt att sälja vilket vi utnyttjade och bytte upp oss från radhuset till villa. Säljaren hade fått ett bud på huset innan sommaren -08 på 2 795 000 som de inte accepterade då de hade hoppats på 3 miljoner. Fastighetskrisen kom på sensommaren och vi köpte huset i nov för 2,5 miljoner då säljaren var tvungna att sälja då de satt med två hus och lån.....

Det är köparens marknad nu också, många hus ute till försäljning, lång tid till avslut. Så var inte blyg. Ge ettt lägre bud och hoppas det håller. Lycka till d^_^b
 
Har du lagt bud eller ej? Om inte så handlar det inte om att pruta, du får lägga vilket bud du vill på vilka grunder som helst. Om du har lagt bud får du stå för det; du hade väl sett taket innan du la budet?!
 
Tror inte det blir budgivning då dom endast har oss som intressenter just nu, var en innan oss som godtog priset, men drog sig ur när han inte fick sitt hus sålt.

Har inte lagt bud, dom har gått ut med 750.000 som utgångspris. Han frågade när vi tittade på huset (ska titta igen samt ta dit besiktningsman) om jag tyckte priset var skäligt, jag svarade då att det får vi se efter besiktningen är gjord.

Klart att man vill försöka köpa så billigt som möjligt, men 700 - 750 är ganska skäligt pris pga läge, skick samt potential i huset.
 
Då ska du givetvis lägga det bud du tycker är rimligt utifrån din situation och din bedömning. Det finns ingen här som kan avgöra detta bättre än du själv! :)

Om DU tycker att taket bör bytas och att huset är värt 750' efter takbyte så bjuder du därefter!
 
Då är det upplagt för ett bud på 675.00kr :D de 75 ni sparar är ju ett helt nytt tak eller nya fönster till hela huset (plastfönster från Polen kan jag rekommendera)
Eller så åker ni till Thailand en månad i vinter för de pengarna.

(Jag tar bara 10% i provision på er "vinst" om ni följer mitt råd och lyckas ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.