Hej på er alla kunniga.

Jag är ny här på forumet och kommer genast att ställa en fråga till er, som jag hoppas att ni kan svara på.
Det är så att jag ska byta underlagspapp och läkt på mitt hus.
Jag skulle gärna vilja förenkla det för mig då det mer eller mindre är jag själv som ska göra arbetet.
Jag tänkte att jag skulle slippa att behöva bära ner alla betongpannorna på backen.
Istället vill jag så att säga ta/byta en sida åt gången, vilket betyder at jag får flytta alla pannorna från ena taksidan till den andra.
Då kommer frågan.... KAN jag göra det med tanke på belastningen/vikten på ena sidan av huset. Taket är vad jag vet "normalbyggt" med takstolarna cc-1200mm och
råspont 22*95 mm. Jag har räknat fram att det blir ca: 405 pannor á 4,1 kg = 1660 kg som skall flyttas över till andra takhalvan plus dennes egna vikt 1660 kg = Totalt 3320 kg kommer att ligga på ena taksidan.
Vad tror ni? Funkar det som jag vill.:S
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikaxx
  • Laddar…
Det funkar utan problem om du bara sprider ut det lite.9 pannor är 1 kvm och väger alltså 40 kg typ, du kan ju gå på taket och väger ju kanske 100 kg. Taket måste ju hålla minst 100 kg snö per kvm.
 
huggan skrev:
Det funkar utan problem om du bara sprider ut det lite.9 pannor är 1 kvm och väger alltså 40 kg typ, du kan ju gå på taket och väger ju kanske 100 kg. Taket måste ju hålla minst 100 kg snö per kvm.
Hej huggan.

Tack för den du... 100 kg!!??:( Jag väger faktiskt "bara" 93 kg:D;)

Jo jag vet att man kan gå på taket, men jag tänker även på snedbelastningen på hela huset som blir.
Du tror inte det kan bli så att det blir sättningar i huset?
3,3 ton på ena sidan inget på andra.
Fast jag tror också att det går men vill vara säker:)

MVH. Roger
 
Öhh... vad tror ni.
Ska börja imorgon tänkte jag.
 
Jag gjorde så fast med tegelpannor och ca 50kvm per sida. Funkade bra i det stora hela men hade byggt ställning på den sidan jag la över pannorna på. Va inget kompliserat men för enkelt då ställningen gick sönder och vräkte ner ca 50kvm tegel på backen i ett svep. :( Men stommen höll utan problem för denna belastning.
 
Mikael_L
sakinna skrev:
Hej huggan.

Tack för den du... 100 kg!!??:( Jag väger faktiskt "bara" 93 kg:D;)

Jo jag vet att man kan gå på taket, men jag tänker även på snedbelastningen på hela huset som blir.
Du tror inte det kan bli så att det blir sättningar i huset?
3,3 ton på ena sidan inget på andra.
Fast jag tror också att det går men vill vara säker:)

MVH. Roger
Gör du så, det är inga problem. Men du måste sprida ut pannorna lite på den sidan du lägger dom, du kan inte ha allt som en 3 tons punktlast, utan lägg pannorna utspritt i mindre buntar.

Vid snözon 2 t.ex. så är taket dimensionerat för 200kg/kvm i snö. Har det blåst och drivit snö så kan det ju lätt vara dubbelt så mycket snö på läsidan.
 
Tack alla för era svar.

Då gör jag så.
Skönt med folk här på forumet som är kunniga och erfarna;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.