Varning för Gbg's Uthyrnings AB (556480-1339).

Denna firma har varit och gjort en dränering av min villa. På alla frågor svarar de "att det ordnar vi, inga problem".

Jobbet tog 28 dagar istället för utlovade 8-10 dagar och de har lyckats förstöra hela min trädgård. De använder sig av en grävmaskin (tillverkad i Kina) som väger 4 ton. Den kör sönder allt!

Nu i efterhand stämmer inte fakturan med offerten. Det har kommit till en massa kostnader som de hävdar att jag ska betala. Enligt rekommendationer från en jurist har jag bestridit fakturan men idag fick jag ytterligare en faktura. Om man ska gå på deras uppgifter och betala dessa fakturor kommer min dränering att kosta 175 000 kronor. Och då är mitt hus 15 x 8 meter med torpargrund under 40 kvm av huset.

Kan skriva hur mycket som helst om hur de har betett sig. Detta är bara ett litet axplock. Men vill varna andra så ni inte gör samma misstag som jag.
 
Redigerat av moderator:
Det lät lite dyrt. Man bör komma överens om ett pris innan jobbet sätter igång.

Har ni något kontrakt mellan dig och dom som dränerade?

Sen att grävmaskinen är tillverkad i Kina, kan jag inte förstå vad det har med saken att göra.
 
Vad var kostnaden i offerten och vilka löften gav de innan hur trädgården skulle påverkas? Vad är det som inte överenstämmer med den ursprungliga offerten och fakturan och vilka ytterliga kostnader vill de ha betalt för i den senaste fakturan? Bra att ni har tagit kontakt med en jurist och bestridit fakturan om ni upplever den felaktig. När det gäller grävmaskinens ursprung så tror jag en hel del av allt som säljs tillverkas i Kina idag, så eventuella skador i trädgården kanske inte automatiskt hör ihop med ursprunget på maskinen utan snarare med kompetensen på föraren:D

Jag skulle tro att ni får bättre svar om ni redovisar vad ni kommit överens om från början i offerten, vad som hänt i trädgården som avviker från utlovat slutresultat och vilke extrakostnader som entreprenören vill ha betalt för i efterhand.
 
Enligt firmans offert som jag tackade ja till så skulle dräneringsarbetet gå på totalt 106 000 kronor. Vi skrev inget skriftligt avtal utan jag godkände muntligt den skriftliga offert de skickat till mig. Bortforslingskostnader för massorna ingick inte i offerten så det skulle kosta 8-10 000 kronor extra sa de.

På de fakturor som kommit nu i efterhand är bortforslingskostnaderna uppe i 25 000 kronor. Plus att de har lagt till en massa olika kostnader som t ex kostnad för putsning av grund och hyra av dumper. Plus andra saker.

Att grävmaskinen kommer från Kina har inget med saken att göra. Det viktiga är att den vägde så mycket som 4 ton, vilket gjorde att den körde sönder allt den gick över. Sedan berodde det säkert på grävmaskinisten också!

Jag vill inte ha några svar utan jag vill bara varna andra för denna firman.
 
Ville bara säga att en 4 tonnare är en lämplig maskin för de flesta dräneringar och definitivt inte för stor. En 2-3 tonnare gör i princip lika stor skada i trädgården och man får alltid räkna med arbete på tomten efter att man har grävt. Du ska var glad att de inte hade en mindre maskin. Det hade tagit ett par dagar extra och du hade fått en ännu dyrare faktura.

I övrigt så är det en orimligt dyr faktura ni fått och jag hoppas ni kommer till en bra lösning.
 
Så som jag tolkar det hela så finns det en offert på 105k för dränering.
I denna ingår inte bortforsling av jord o annat.

Utöver detta så har kunden beställt muntligen beställt
Putsning av grund
Div grävarbeten på tomten, bla en brunn.

Slutfakturan är totalt för alla tre uppdragen 175k

Spontant så låter det dyrt.....
 
Ni verkar ju prata om varandra även i denna tråd....

Kunden har uppfattat att det kostat 8-10 tusen för bortforslingen. Företaget säger att det handlar om 8-10 LASS.
Kunden säger att bortforslingen har kostat 25k. De 5538kr från lastbilschauffören som företaget pratar om antar jag handlar om massor som transporterats TILL arbetsplatsen, inte bortforsling? Beroende på var man bor är det tippavgifter på jordmassor så 25k för tio lass behöver inte vara oskäligt? Jag fattar inte riktigt hur det kan bli 100kubik över när man dränerar, men det kanske är något special i detta fall....

De 37k i extra jobb verkar ju inte kunden ha förstått att det hör till andra jobb än dräneringen? Nästan 40k är ju hmm, 1,5 veckas jobb? Det kan ju inte ha gått kunden obemärkt förbi, hur har ni kommit överens om detta egentligen? Har kunden sagt ok till en uppskattad kostnad eller ok till att göra arbetet utan att ni uppskattat jobbet?

Synd att ni pratat, och pratar, om varandra på detta sätt. Det är ju helt onödigt egentligen.

Vad gäller storleken på maskinen så är det ju självklart att man kör med en ~3,5tonnare. Mindre maskiner går för långsamt att arbeta med, större får inte plats. Det fattar jag som glad amatör också. Lika självklart är det att maskiner i den storleken kör sönder underlaget. En 1,5t kan man köra på pressar och slippa göra spår i gräsmattan, med större maskiner går inte det.
 
Redigerat:
GBG´s Uthyrnings AB vill svara på Kristin i Kålltorps varning:

"Undrar varför denna kund "Kristin i Kålltorp" ska varna andra för oss?? Finns det ngn stans där vi företagare kan bli varnade för vissa kunder, som denna så hade vi varit tacksamma!
För det första så har denna kund inte betalat dräneringsfakturan, bara en viss del, sedan bestridit den och den avser allt som vi har skickat en skriftlig offert på! Det andra tillkommande från oss är 5538:- från lastbilschaufförs firma, för tippning av massor och tippavgifter (vilket vi inte kan påverka då vi inte själva har ngn lastbil) 1200:- i materialkostnad för putsning av grund, vilket inte ingår i offerten, sedan 2280:- i arbetskostnad. Sedan 3750:- i arbetskostnad för att vi lastade upp massorna med vår grävmaskin på lösflaken, det ingick inte heller i offerten! Andra fakturan vi skickade var på 37880:- för tillkommande uppdrag såsom arbetskostnad för arbetare och grävmaskinist för uppgrävning och installation av ny brunn, avskrapning för anläggning av gångar och parkeringsplats, bortagning av stubbar, rivning av staket, hyra för dumper, plus arbetskostnad för dumperförare, upplastning av massor från dräneringen plus extra massor från brunn och gångar m m vilket heller inte ingick i offerten. Som vi dessutom sa till kunden att det tillkommer kostnad för detta, vilket hon även godkännde, vi stod dessutom för halva hyreskostnaden och halva arbetskostnaden för dumperförare. Allt står klart och tydligt specat i fakturorna vad saker och ting avser. Sedan sa vi till kund att det blir cirka 8-10 lass med massor från dräneringen innan arbetet påbörjades, sa aldrig ngn summa eftersom att vi själva inte varken har lasbil el kan ombesörja bortforsling av massor, utan där är det ett annat företag som skött de saker, behöver inte nämna ngr namn här, de fakturor har det företaget skickat till Kristin själv, men inte fått ngt betalt pga att hon även där bestrider fakturorna!
Sedan ang att vi har haft en 4 tonare från Kina, ja du, fel där med, en 3,7 tonare och vi har sagt till kunden att saker som hon är rädd om så som ex blommor, träd, buskar, stenar, stenplattor m m måste hon ta bort, men det va inget som hon ville göra ... undrar då om hon va så rädd om de saker som hon senare påstår sig vara! Tyvärr så måste saker och ting tas bort om man ska kunna göra en dränering, ex buskar, blommor m m som står alldeles intill huset ... även brevid där massorna lassas upp! Så det med att vi mejjar ner allt i vår väg, stämmer inte! Vi har gått vidare med en stämmning mot denna kund, för att förhoppningsvis kunna få betalt för dräneringen vi har gjort plus allt extra arbete som vi även gjort. Hoppas även att lastbilschauffören får betalt för sitt jobb!!
Som sagt, det finns alltid två sidor av ett mynt! Hoppas ni förstår vad vi menar!
Johan Henriksson, Fredrik Rothoff o Linda Henriksson // GBG´s Uthyrnings AB"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.