Vet ett bolag jag inte vill namnge här som är i entreprenadranchen.
Ägaren har även byggt en fastighet han hyr ut.

Till detta har han nu
4st AB.
Ett har med entreprenadfirman att göra med sina anställda.
Ett bolag reg 2007 för fastigheten som är värd xx miljoner

Ett bolag reg 2009 som har något med uthyrning att göra men inga siffror som visas på Allabolag
Ett holdningbolag reg 2009, samma här inga siffror. Båda dessa har funnits reggade i flera år men ändå inga siffror på Allabolag.

Skattetekniskt och för att tjäna pengar det fattar jag men hur är tankarna bakom?
Hittade ett annat bolag som jag vet har liknande verksamhet och upplägget var väldigt lika där.
 
Redigerat:
Riskspridning är en sak som jag kommer att tänka på.
 
Sailorman skrev:
Riskspridning är en sak som jag kommer att tänka på.
Entreprenadfirman och fastigheten är jag med på, men vad är holdingbolaget samt "uthyrningsbolaget" till för?
 
Exakt vad det företaget du syftar har för avsikt kan vi inte veta, men det finns en del generella idéer med att ha många bolag ihopkopplade. En kan vara att låta tillgångarna finnas i ett bolag och skulderna i ett annat. Då kan "skuldbolaget" få göra konkurs då och då utan att det drabbar ägarna. En annan finess är att ha ett företag som syns utåt, det är det bolaget som folk gör affärer med. Det har inga betalningsanmärkningar och har generellt sett bra värden. Sen kan det finnas andra bolag bakom som är de som egentligen gör affärerna.
 
andersmc skrev:
Exakt vad det företaget du syftar har för avsikt kan vi inte veta, men det finns en del generella idéer med att ha många bolag ihopkopplade. En kan vara att låta tillgångarna finnas i ett bolag och skulderna i ett annat. Då kan "skuldbolaget" få göra konkurs då och då utan att det drabbar ägarna. En annan finess är att ha ett företag som syns utåt, det är det bolaget som folk gör affärer med. Det har inga betalningsanmärkningar och har generellt sett bra värden. Sen kan det finnas andra bolag bakom som är de som egentligen gör affärerna.
Tack.
Känner till två personer som jag vet sköter sina bolag och båda verkar ha detta upplägg så jag är ganska säker på att det inte är för att låta något bolag konka då och då.
 
Ett företag jag har jobbat på ägde sina fastigheter i ett bolag o hyrde dyrt ut till sig själva, fastighetsbolaget gjorde alltid bra resultat, det är nog ett rätt bra sätt att hålla nere de synliga vinsterna i sitt "rätta" bolag.
 
MagnusSt skrev:
Ett företag jag har jobbat på ägde sina fastigheter i ett bolag o hyrde dyrt ut till sig själva, fastighetsbolaget gjorde alltid bra resultat, det är nog ett rätt bra sätt att hålla nere de synliga vinsterna i sitt "rätta" bolag.
Intressant det kan nog vara en av anledningarna.
Tycker det är konstigt att det inte finns några siffror på Allabolag.se på alla AB om det nu händer saker i dessa och de funnits i flera år.
 
Precis som magnus skriver så är det bra att ha olika bolag för olika verksamheter, man sprider kostnader, inkomster samt risker, en kommun är ju uppbyggd på liknande sätt där olika avdelningar får betala för att nyttja varandra. En till sak med holdingbolag (som egentligen bara handhar värdepapper) är att om man i ett bolag man startar sen tar in en delägare eller skapar ytterligare ett bolag med en delägare så skapar man detta holdingbolag för att "skydda" de investeringar, värdepapper osv osv som man själv arbetat med från början. Alltså, det finns många varianter till att man har fler bolag till samma "företag/ägare".
 
A
MagnusSt skrev:
Ett företag jag har jobbat på ägde sina fastigheter i ett bolag o hyrde dyrt ut till sig själva, fastighetsbolaget gjorde alltid bra resultat, det är nog ett rätt bra sätt att hålla nere de synliga vinsterna i sitt "rätta" bolag.
Denna konstruktion har jag också sett.Ett företag äger fastigheten som hyr ut dyrt till det andra företaget som har stora lån på maskiner. Om bolaget med maskiner (de som faktiskt utför arbete åt externa kunder) konkursar kan ägaren behålla fastigheten då den finns i det andra bolaget.

Var det inte på Uppdrag granskning för ett tag sen att IKEA har ett holdingbolag (eller stiftelse kanske det var) i Holland som äger alla rättigheter till konceptet IKEA. Alla varuhusen (olika egna företag) betalar sedan royalty på varenda såld IKEA-pryl till bolaget/stiftelsen i Holland. Kamprad påstår sig ha gett bort IKEA men kontrollerar fortfarande stiftelsen, dvs konceptet IKEA.
 
Jo det var en separat stiftelse och det funkar inte på samma sätt som holdingbolag. Revisorer brukar ofta verkar det som föreslå holdingbolag i tex de exemplena som jag gav ovan. Det handlar inte om att fuska och smita undan skatt eller liknande utan att skydda sitt företag/koncept samt de värden som finns i företaget om något skulle gå åt helvete, speciellt till aktieägarna då.
 
På ett entreprenadbolag med dyra maskiner är det väldigt vanligt att man lägger maskinerna i ett uthyrningsbolag som sen entreprenadbolaget hyr in. Vid en konkurs i entreprenadbolaget har man kvar maskinerna i koncernen och kan starta upp ett nytt AB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.