Jag har som en vision att jag ska klara av att bygga detta. Men jag vet inte vad jag ska ha för material eller hur jag ska fästa brädorna i varandra.
Som jag tänker så kanske jag ska använda mig av MDF 16mm-22-mm och plugga/limma ihop detta. Men nu kommer frågorna:
HUR gör jag för att det ska bli så billigt som möjligt?
Tror ni att detta är ett genomförbart projekt?
Använda mig av Mdf? (ska målas)
Vad måste jag tänka på?
Såga själv eller låta firma såga?
Var ska jag börja....?

Tanken är att det ska bli billigare än att åka till IKEA och köpa något färdigt och att det ska bli snyggare på plats!

Jag målade upp projektet i datorn för att ni ska se typ hur jag tänkt!

pm4cz.png

Shit jag låter som värsta nybörjaren... Men det är jag också! Men ivrig på att lära mig :) Har precis köpt första huset!

Tack för all hjälp!
 
Lite snabbt kan jag bara säga att jag tror att det är svårt att göra billigare än IKEA (lite beroende på IKEA-modell förstås). Det är dock betydligt roligare att göra själv =) Jag skulle nog lämna lite mer utrymme runt TV'n dock. Det känns lite tight som det är.

Plugg och skruv är väl annars enklaste och billigaste tipset. Någon sorts pluggjigg kanske eller en sån här rent av.
 
MDF är ett bra material men håller nog med Prinsvalium att det kan blir svårt att klå IKEA i pris.
16 och 22mm MDF kostar en slant och som det ser ut så får jag det till i vart fall uppemot 10 skivor om man ser till att den är ca 40 djup.

En 16x1220x2440 ligger på dryga 350 spänn och en 22x1220x2440 på cirka 550 spänn (listpriser från min lev, ex moms) - Så det drar fort iväg.

Ta även och läs på hur du enklast målar MDF - Finns en del bra trådar här på bygga hus. Vill man ha riktigt bra finish så tar det sin lilla tid och kostar en slant till.

Men självklart skall man inte skjuta under stolen att det är kul att kläcka ur sig att man gjort den själv!

"Ärad vara gud i höjden - Denna har jag gjort i slöjden!" d^_^b
 
MDF o spånskivemöbler blir väldigt tunga, så tänker du att de skall kan flyttas någon gång, så bör du se till så de går att dela.
 
En skillnad på att göra själv i mdf och ikea är att ikea har klena spånplattor, mdf är mer stabilt. Du kan även köpa limträskivor eller fanerade eller laminerade spånskivor om du vill. Då slipper/sparar du målningen. På faner/laminat får du sätta kantlister som värms på, finns där du köper skivorna.

Ett alternativ till plugg är att köra med en kexmaskin/lamellfräs. En av fördelarna är att de medger lite justermån i en riktning. Ska du plugga så kör med en bra pluggjigg så hålen hamnar där dom ska.

Klart du sågar själv, med en vanlig cirkelsåg och en rät bräda eller liknande som du sågar efter blir det rakt och snyggt., möjligen kan du lämna in för målning för högsta finish, men det är ju inte billigast.

Tänk på att du bör kantförsegla mdf före målning för bästa resultat.

Börja med att göra en ordentlig materiallista över alla delar du ska såga till.
Fundera också över hur och i vilken ordning det hela ska monteras redan nu. Vilken typ av gångjärn och lådbeslag.
Använd mallar som du gör själv så att alla bitar bli likadana, t.ex. lådhandtag hamnar lika på alla lådor etc.
Det finns massvis med information och tips i forumet, surfa runt lite på de begrepp du funderar över så kommer du lära dig massor på nolltid.
 
Fundera över TV-höjden. Om du tänker dig tv-bilden delad i tre delar horisontellt brukar man vilja ha linjen mellan översta och mittersta tredjedelen i ögonhöjd. Att titta uppåt länge blir ingen glad av.
 
Gör själv. Det är klart roligare och blir stabilare än Ikea. Lite dyrare kanske men roligare och du lär ha något att göra någon vecka framöver. En skuvdragare och en cirkelsåg är väl det som behövs förutom sandpapper färg och pensel.
Själv gjorde jag en tv bänk av 22mm mdf. Viktigt är att förborra för skruvarna.
 
Att det ska bli billigare än IKEA kan du glömma med en gång, det kommer att bli mycket dyrare. Så är det bara för prisets skull, så är det bättre att köpa en färdig möbel. Fast då blir den naturligtvis inte exakt som du tänkt.

Det är ett skapligt komplicerat projekt du skissat upp. Ett tips är att inte ge dig på detta direkt, utan börja med att öva dig på något mindre anspråksfullt. Börja med att bygga en låda eller ett litet skåp, så du övar dig på att mäta, kapa och sammanfoga. Pengarna för materialet som går åt till övningen kommer du att spara in många gånger om.
 
Jag håller inte riktigt med anders där. När man väl plockat ihop alla möbler, delar, byggstenar, insatser och tillbehör på ikea för att få ihop hela setet så som man tänkt sig brukar det inte bli så billigt till slut. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är billigare att göra själv, men inte alltid så självklart billigast på ikea.

Man kan också börja med några av de enklare delarna till det man ska göra, istället för att göra något man inte har något behov av, som träning. Spillet och det felsågade blir där oavsett vilken del man gör. När jag började "min bana" gjorde jag garderober flera platsbyggda garderober till en lägenhet utan en enda rät vinkel, samt en kvartsrund akvariemöbel med skjutdörrar. Och jag är inte alltid världens noggrannaste men det gick fint utan mer än lovligt spill :) Det var då jag upptäckte kexmaskinen och den var en fin vän eftersom den tillåter viss justering åt ett håll vid monteringen.
 
Såhär blev min. Bilden gör den inte riktigt rätttvis dock. 60 djup för att maskinernas sladdar och kontakter skall få plats och gott om lufthål både under, genom och bakom för att släppa ut värme. 45 hög och 260 lång. Väger väl som tv:n ungefär :) men går lätt att plocka ner till tre lösa lådor och en skiva.
Har man mycket maskiner i skåpen kan det va bra att ha lite extra djupa skåp något som IKEA inte tänkt på.
Tack vare detta bygge äger jag nu även en överhandsfräs och ett borr för gångjärn.d^_^b
 
  • post-98745-1234017093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
raveper skrev:
Tack vare detta bygge äger jag nu även en överhandsfräs och ett borr för gångjärn.d^_^b
Ovanligt ärligt. Många bygger möbler och hus för att få en orsak att köpa på sig maskiner. Man skaffar inte maskiner för kunna bygga möbler eller hus.
 
andersmc skrev:
Ovanligt ärligt. Många bygger möbler och hus för att få en orsak att köpa på sig maskiner. Man skaffar inte maskiner för kunna bygga möbler eller hus.
:D
Det ligger nog en hel del i det. Men när jag tänker efter så har nästan alla mina maskiner köpts in först efter att ett behov uppstått, och i vissa fall har det tagit allt för lång tid innan jag fått tummen ur. Men det finns nog både ett och två verktyg där pryliver gått före behov. Måste bara komma på vilka. Jag brukar se det som att pengarna jag sparar in på hantverkare genom att göra jobbet själv, betalar mina maskiner flera gånger om :) och det har till och med min sambo insett är en äkta sanning :))))
 
Kreg jiggen är starkt att rekommendera, billigt, starkt och enkelt att komma igång. Glöm inte ett par bra tvingar bara.
Vita folierade hyllplan från ex byggmax är billigt och du slipper måla. Frågan är bara hur fina kanterna blir med en vanlig cirkelsåg. Hyr eller köp en sänksåg från Festool eller Makita, eller förresten gör inte det, då blir du fast iI kvalitetsträsket.
 
raveper skrev:
Gör själv. Det är klart roligare och blir stabilare än Ikea. Lite dyrare kanske men roligare och du lär ha något att göra någon vecka framöver. En skuvdragare och en cirkelsåg är väl det som behövs förutom sandpapper färg och pensel.
Själv gjorde jag en tv bänk av 22mm mdf. Viktigt är att förborra för skruvarna.
Har precis platsbyggt en bokhylla i MDF och om man använder SPAXs MDF-skruv slipper man förborra. Helt suverän skruv, rekommenderas varmt.
 
Billigare och snyggare är omöjligt ekvation om du inte har alla verktyg och maskiner.
Snyggheten ligger i finishen och finishen den är mycket dyr för detta projekt.
För det krävs en lackerare.

Men det är väldigt roligt att göra saker själv men knappast ekonomiskt.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.