Hemmakatten
Vår trotjänare till strykbräda har gått sönder och vi söker en ny. Har tittat i alla de vanliga stormarknaderna + K-rauta m.fl. men alla deras strykbrädor består av ett galler i metall med ett överdrag ovanpå. Dessa är värdelösa eftersom de efterlämnar ett rutmönster på skjortan eller servetten eller vad man nu stryker.

Vi söker en massiv strykbräda i trä, spånskiva eller vad de nu kan vara gjorda i för material. Någon som har något tips om var vi skall leta?
 
tänkte på dej när jag sett en sån gammaldax stor och tung (spånskiva) på ett loppis ... i Skåne som behövde bara lite färg och nytt överdrag .... inte mycket till hjälp ... bara ett tips var man kan leta :)
 
Hemmakatten
ja, det är märkligt att det bara finns strykbrädor i detta metallgaller. Bryr sig folk inte om att det blir fula gallermärken på skjortan eller finblusen? Men nånstans skall det väl finnas en masssiv strykbräda. I värsta fall får vi väl försöka laga strykbrädan, det är redan gjort en gång för några år sedan, så det kändes som om det var dags för en ny.
 
Fördelen med de nya är att de är lätta och enkla att ta fram, sedan kan du välja ett tjockare överdrag så syns inte rutorna.
Hittar du inte något som passar så finns den mjuka filten som är emellan att köpa i tjockare kvalitet på metervara, som kan klippas till och ha emellan. Den är kanon också att lägga på bordet också då man stryker större dukar och gardiner.

Fast lite nyfiken är jag ändå på din teknik, låter som nån form av strykmangling.
 
Hemmakatten
Nej, jag stryker inte på nåt speciellt särskilt sätt. Har en ångstrykmaskin av nyare märke och trycker inte speciellt hårt. Vi köpte en sådan där gallerstrykbräda när vår gick sönder förra gången men den åkte ut efter några veckor och den andra lagades. Vår trotjänare till strykbräda är lika stor/har samma format men är gjord av nån spånskivekvalitet. Det är yttersta delen vidden smala änden som gått av så visst kan man väl sätta nå bräda under tvärsöver knäcken.

Extra filt borde vi kanske provat innan den slängdes.men det tänkte vi inte på då.

Detär inte jag som är strykfanatiker i familjen. Jag tycker jag stryker bra, men maken låter mig endast hjälpa till med hans skjortor om han är extremt trött. Äldste sonen, som inte bor hemma längre, är ännu värre: Han rundstryker skjortärmarna, det får absolut inte vara strykveck på ärmarna . Däremot är jag betrodd med att stryka mina egna kläder och även servetter och dukar,
 
:)Hepp, då förstår jag.
Du får lämna in den gamla brädan till ett snickeri och göra replika. Lite av grejen är också att man vänjer sig vid formen på brädan, och man vet precis hur skortan skall förflyttas för ett bra resultat.

Men nu fick jag olust för jag har inte en skjorta struken och det är bara 5 dagar kvar...
 
Minner mig om mitt barndomshem i funkisvillan där strykbrädan var fast inbyggd i köksväggen (ovanför ett element där katten gärna sov). Strykbrädan var rejäl och dold bakom en smal skåpsdörr och alltid till hands genom att bara öppna dörren och fälla ut brädan med inbyggt benpar. Har många gånger saknat denna lösning i alla de hus jag därefter bebott.
 
utfällbart ? yonna, kolla smarthem.se
gaia
 
Hemmakatten
Ja, jo, det var fasiken... Nästan det enda stället där jag vägrar att sätta min fot. Och inte har de internetförsäljning heller. Hmm, det tål att tänka på. Tack för tipset i alla fall.
 
Men....hur överlever ni utan storpack vita servetter, möbeltassar och värmeljus...?
 
Hemmakatten skrev:
Dessa är värdelösa eftersom de efterlämnar ett rutmönster på skjortan eller servetten eller vad man nu stryker.
QUOTE]

Vi köpte rörets för snart 2 år sedan och jag har aldrig sett ngt mönster på mina skjortor eller gardinerna.
 
pbengtsson skrev:
Hittar du inte något som passar så finns den mjuka filten som är emellan att köpa i tjockare kvalitet på metervara, som kan klippas till och ha emellan. Den är kanon också att lägga på bordet också då man stryker större dukar och gardiner.
Bordsfilt kom jag på att det heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.