Hejsan!

Jag är ny här på forumet.
Vi ska bygga nytt kök och har lite svårt att komma fram till en bra ritning...
Har suttit och donat på med Ikeas program, men vi ska förmodligen köpa från marbodal...

Någon som tycker det är kul och vill hjälpa till? :) Lantligt kök...

Jag laddar upp en bild på det jag själv gjorde... men det känns inte bra alls...
Mest av allt skulle vi vilja ha en köksö och rymmas även en stor kökssoffa... men köksö går nog inte få in iaf...

koksritning.jpg

Jag är helt nöjd med matrialvalen, vita spegelluckor, grå stenskiva, antika skålhandtag på lådor och antika runda knoppar på skåp. Trägolv. Vitt kakel där det behövs. Sedan vit pärlspont och tapeter... Ett måste är ett hörnskafferi och det har jag också klart för mig hur det ska se ut :) Det var placeringarna då... vill även ha vitrinskåp någonstans, tycker också det är fint med skåp som går ända ner till köksbänk... köket kommer att byggas in och ha list ända upp till taket. Vill även ha inbyggda kyl, frys och diskmaskin.

Så! Den som känner sig manad, varsågod! :) Tänk inte på avlopp och sånt...

Tack tack!

Obs, bifoga gärna bild på era egna lantkök :)
 
Jag tror att det blir trångt med en köksö. Ett förslag är istället att ha extra djupa arbetsbänkar, det är verkligen guld. Vet inte hur långt det är mellan spis och vask, men jag tror spisen med fördel skulle kunna flyttas till hörnet. Annars så tycker jag att planeringen ser bra ut. En sak som jag älskar i vårt kök är att vi har diskmaskinen upphöjd. Det skulle ju få plats med ett högskåp för disk + micro t.ex. bredvid kyl/frys.

Om du absolut vill ha en köksö så kan du ju sätta igen dörren till sovrummet och ha en köksö på hjul som kan stå där när den inte används.

Några andra saker som jag tycker är bra är att försöka få in så stora lådor som möjligt. (men kanske inte för tallrikar, då kan det bli tungt) Ha ett smalt skåp för brickor och skärbrädor också. Det har jag helt glömt i vårt kök...
 
Källarluckan, vedspisen och skafferiet begränsar ju rätt mycket. Kanske du kan få in en ö eller en halvö om du flyttar dörren närmare vedspisen. Skall du ha in ett bord också?
 
Ja, det kommer ju även att stå ett köksbord i rummet. Så en köksö får nog inte plats...

Jag bifogar även bilder hur det ser ut framifrån, men vi ska ju som sagt inte ha ett kök från ikea... så det är ju bara på ett ungefär...

koket.jpg

Köket kommer gå ända upp till tak, som ej syns på bild... sedan många andra detaljer som ej är med...

Såhär är det tänkt med skafferiet ungefär...

sekel_4.jpg
Bild från 4kvadrat.se

Det som jag känner mig missnöjd med är:

Lösningen i hörnet bredvid spis... skulle gärna vilja ha en hörnspis... och vi har funderat på det... jag vill inte ha någon modern fläkt... och tycker det är svårt att få fläkten att passa in bredvid skåpen.. Någon som har tips på fläkt som passar "intryckt" mellan skåp? Eller någon annan lösning..

Det ska ej vara en sådan disko, den ska vara mera centrerad på fönstret och jag vill ha två stora hoar istället för en liten och en stor. Tycker det är fint med diskbänk framför fönster, men känner mig samtidigt osäker pga skvätt på rutan... någon som har erfarenhet? Är det värt det?

Sen om man tänker skåp med porslin i förhållande till diskbänk och diskmaskin... som det är nu så är det ju en bit bort... det ovanför är ju bara ett litet...(Diskmaskinen är alltså inbyggd till höger av diskho)

Du nämnde djupare arbetsbänkar... vad är djupare? Vi har 60 cm nu och det känns ganska djupt så vi hade tänkt ha det på det nya köket med...

Vi skulle gärna vilja ha diskmaskin och ugn inbyggd och upphöjd... men eftersom det är så liten yta att ha överskåp på så känns det som man tar plats... eftersom ugnen är ju då istället under spis...

Känner mig inte helt nöjd med frysens och kylens placering, eftersom det är precis vid ingång till kök. kylskåpsdörren kommer ju precis i vägen... jag funderar på om man ska flytta dörr.. eller ha någon annan placering på dom?



Tack ni som svarat =)
 
Med djupare bänkar menar jag runt 70cm. Vi hade det i vårt förra kök och det saknar jag verkligen. Skåpen behöver ju inte vara djupare utan det är bara att man ställer dom en dm från väggen.

Det verkar som att det finns ett väldigt smalt lådskåp. Det skulle jag byta ut mot ett med lucka och ha till brickor och skärbrädor. Och byta de andra med lucka mot lådor istället. Under vasken är det en smaksak. Jag föredrar lucka där men vet de som är väldigt nöjda med att ha utdragslåda.

Om du skulle sätta vask och disk vid andra fönstret så skulle du få närmare med porslinet. Jag är som sagt väldigt nöjd med vår upphöjda diskmaskin och en annan sak jag är väldigt nöjd med är att den är placerad så att jag kan lägga in tallrikar, glas, kastruller och bestick utan att behöva flytta på mig. Kan vara bra att tänka på hur
man rör sig i köket och vad man tänker ha i de olika lådorna med en gång.
 
hörnskåp nr 19 vid fläkten skulle jag inte satsa på - dyrt, obekvämt att hitta något som står längst in. Kanske ta bort nr 18 också och få litet mer luft i hörnan?
Fundera på om du behöver så många väggskåp överhuvudtaget eftersom det ser ut att finnas många lådskåp + skafferi + snygg 14,15 vitrinkombination.
Skulle byta plats på kyl,frys och vitrinskåp så har du nära från diskm till vitrinskåp för den ska väl inta bara vara till pynt och julservis?
Köp 30cm luckor till vitrin så blir dom mindre i vägen när dom öppnas.
Liten soffa med förvaring av gamla tidningar? under sitsen får du väl plats vid vedspisen om den inte används till vardags. Det blir ingen storlek att ligga på men .... fex katten kommer att älska den.
En tung rustik matbord passar bättre i dit kök än en köksö, tycker jag :)
testa :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Ja, ja känner mig ju inte nöjd med det hörnet i allafall så man kanske skulle skippa det helt då =) Fint med öppet kök...

Blev lite osäker på vad som hade blivit bäst nu...
Byta plats på vitrin och kylskåp... eller flytta diskho till andra fönstret...

Ska prova och så hur det ser ut i programmet :)

Jaa! Jag skulle verkligen vilja ha ett rustikt matbord med gamla brädor :)
Men håller på bearbeta min sambo som för övrigt är emot allt som ser gammalt ut :(

Ja, kanske ryms det en väldigt liten soffa där... vet ej hur nära vedspisen den ska stå eftersom vi kommer att elda i den hela vintern... Mest av allt skulle man ju vilja ha en stoor maffig gustaviansk kökssoffa ;)

Vad har ni själva för kök?
 
Vi har öppen planlösning och köket är släta gråa luckor (ballingslöv solid pärlgrå) med handtag från kvik (som utgått, vi fick jaga runt hela Stockholm och tömma allas lager) och kakel metropol från Höganäs. Svarta vitvaror och bänkskivor i iroko. Tror de flesta skulle kalla det modernt, jag kallar det min stil :) Vi har bytt ut köksbordet mot en köksö på 180x120 och har matplats på 120x120 av det med riktigt sköna barstolar så att det är lika skönt att sitta där som vid ett vanligt bord.

Så stilmässigt så ligger vi väldigt långt ifrån varandra. Men funktionerna i ett kök är ju detsamma oavsett vilken stil man har.

Finns ett bord på mil som jag tror skulle passa i stil hos er, men det kanske är för stort.

http://www.mio.se/Matrum/Bord/Matbord/Isabelle/
 
Om du vill ha köksö, varför inte kombinera köksön med matplats? Så att säga låta köksbordet bli en förlängning av köksön.Eftersom du har valt ett kök i lantligt stil borde det fungera stilmässigt. Går nog inte att få in med ett fullstort köksbord, men det är kanske ändå en mindre matplats du tänkt dig?

Vad gäller din fråga om stänk på köksfönster har vi diskhon direkt framför fönstret, och har inte märkt några problem med detta. Det är dock äldre fönster, ca 20 cm djupa - med grundare fönster kommer rutan förstås närmare vattenstänken.
 
Förstår din vilja att diskhon centrerad vid ett fönster. Men jag skulle verkligen råda dig till till att ha längre arbetsyta mellan vask och spis. Det är den yta som används mest i ett kök. Helst upp mot 120cm. Bänkytan på samma vägg som vedspisen bredvid hörnskåpet kommer aldrig användas till något än till avställning och prydnadsföremål (och annat bråte). Men jag förstår om du vill ha den för stilens skull. men jag skulle fundera på att sätta ugn och mikro där. Men det är troligtvis ett för stor ingrepp i stilen.

Jag skulle lägga ner köksö. Köket är inte tillräckligt stort för det så länge det har 4 väggar. Jag tycker personligen att folk klämmer in köksöar på alldeles för små ytan för att det VILL ha en köksö och inte tänker på att köket bara blir svårarbetat för mer än en person med en köksö. Att sätta in 70cm djupa bänkar anser jag däremot är en strålande idé.De där 10cm extra djup ger otroligt mer arbetsyta än vad man kan tänkas tro. Precis som de där 6cm extra djupet på lådorna gör! Marbodal har 49 cm (eller om det är 50 cm) som standard men jag tror att du kan få djupare (55cm) om du betalar för det. Andra köksleverantörer tex Ballingslöv och Haga köket har 55cnm som standard.

Jag skulle även råda dig till att ta ett 80cm skåp under diskhon. Dels kan du då få dina två diskhoar och sedan så är en stor källsorteringsutrusting guld värld!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.