Jag förstår egentligen inte problemet? Om reglarna följer med och inte går att återanvända är det väl bara att lägga nya? Kostnaden för reglar är väl inte så stor?

Vad avser höjdskillnaden finns det flera alternativ. Antingen köper du reglar som ger rätt höjd (t.ex. http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08145120.aspx), alternativt kör du Nivell eller liknande.

Kolla med fackhandeln. Jag tror att det även finns "plastfötter" att sätta på "vanliga" reglar. Det blir förmodligen billigare än Nivell. Då kan du få rätt höjd på reglarna om du inte vill byta ut dem och inte vill ha kilarna.

Edit: Såg nu att du redan hittat dessa reglar på Byggmax... :D
 
Redigerat:
Jo det blir nog reglar på 120mm, men problemet är vid trappen. Där jag då får såga runt trappen och sätta en ny regel bredvid den gammla bara.
Men vad fäster man reglarna i? nu sitter dom inte fast i något alls.
 
Så nu har ska jag äntligen börja =) tagit lite tid. Har köpt golvspån som är 18mm tjockt ist för 20.
Samt reglar på 45*95mm köpta.
Kommer alltså slita upp hela golvet, med nya reglar och golvspånskivor.

Till mina sista frågor innan start.
Hur pass nära ska reglarna gå mot väggen?
Måste reglarna ligga på något? Eller kan jag lägga dom direkt på betongen?
Kan jag fästa reglarna mot väggen med balkskor 45x97mm?
 
Snälla någon som kan svara? kan jag tex lägga syllpapp mellan regel och betong? Kan tillägga att det inte var någon fukt alls på dom gamla kilarna och reglarna från 75
 
Redigerat:
Är betongen en grundplatta? Då behöver du nog någon form av fuktskydd. Eller har du ett våningsplan/källare under betongen? Om så är fallet behöver du inte syllpapp (även om det naturligtvis inte är skadligt på något sätt).

Reglarna kan du lägga ganska tätt mot väggen, men inte dikt an. Helt OK att lämna några centimeter. Har du möjlighet att fästa reglarna i betongen bör du göra det, annars kan du kortla reglarna så att du får lite stabilitet i regelverket.

Huvudsaken är att det blir jämnt och stadigt. Är inte betongen jämn får du kanske lägga klossar/kilar under reglarna eller använda nivell.
 
Redigerat:
Stort tack för ditt svar.
Det är grunden så syllpapp är nog att föredra.

Sedan har jag inget verktyg som jag kan fästa reglerna direkt i golvet.

Hur menar du med kortla så dom blir stabilare?

Tack för tålamodet.


/sent from my sgs2
 
Redigerat:
Verktyg för att fästa reglarna i betonggolvet: borrmaskin och skruvdragare.
Material för att fästa reglarna i betonggolvet: plugg och skruv.

En kortling är en horisontell kort regel som används för att stabilisera parallella reglar. Här har du ett bildexempel på kortlingar:
http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=44105
 
Okej, ja då förstår jag vad du menar. Ja slagborr och skruvdragare har jag ju. Men förstår inte hur jag ska borra fast reglerna i betongen. Vad behövs?
 
Du ska inte borra fast reglarna. Borren används för att få ner pluggen. Vad som behövs för att fästa reglarna (både i verktygs- och materialväg) skrev jag i föregående inlägg.
 
Missade halva inlägget då jag läste på telefonen. Okej men jätte bra. Då måste jag alltså ha minst 95mm skruivar som ska gå genom hela regeln och ner i golvet? eller fäster jag regeln i balkskon och den i golvet?
 
Lägg ut reglarna och justera dessa i våg, sen borrar du genom allt å slår i några spikplugg.
 
nixxz skrev:
Missade halva inlägget då jag läste på telefonen. Okej men jätte bra. Då måste jag alltså ha minst 95mm skruivar som ska gå genom hela regeln och ner i golvet? eller fäster jag regeln i balkskon och den i golvet?
Balkskon?
 
Jag hittar inte mer än 100mm spikplugg på byggmax. Och reglarna är 95mm.
 
Redigerat:
nixxz skrev:
Missade halva inlägget då jag läste på telefonen. Okej men jätte bra. Då måste jag alltså ha minst 95mm skruivar som ska gå genom hela regeln och ner i golvet? eller fäster jag regeln i balkskon och den i golvet?
Balksko skulle jag använda om jag reglade ett tak, inte ett golv. Eller hade du tänkt fästa reglarna i väggen? Då behöver du ju inte bry dig om syllpappen.
 
Ja då skippar jag balkskon och fäster i betongen.
Men räcker 8*100 spikpluggar till?
Vad är bäst spikpluggar eller separata plugga och skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.