Hej!

Vi har ett fritidshus från 20 talet som familjen haft i 50 år. Det ligger superfint i västerläge vid en sjö och är en grym skön plats!

Dock börjar det bli i sämre och sämre skick. Min gamle far försöker hålla efter huset. Det jag funderar på är hur ska vi gå vidare? Har varit inne på att bygga ett nytt hus men inser att det kommer att bli dyrt. Själva grunden är usel, det är byggt på plintar som från början stod 2 dec (!) ned i marken. Min far har under årens lopp grävt djupare hål och ersatt med träplintar som går djupare. men huset "sätter sig" efter vintern och är lite snett. Kan man byta grund??? vägg paneler är finfina, fönster (englas) i okay skick. Tomten fin men behöver dräneras.

Jag vet inte hur jag går vidare! Ska jag kontakta en arikitekt för att höra vad han/hon tycker man kan göra?

Tacksam för kloka råd och tips!!!
 
Det går... men är jobbigt.
Det är svårt att komma åt på vettiga sätt.
Huset måste lyftas.
Sen är det ofta så att ju mer du börjar riva i ett gammalt hus, dess mer hittar du att åtgärda.

Det är bra... Problem brukar ju inte dunsta bort bara för att man inte vet om dem. Belöningen när det blir klart är att du vet allt om ditt hus. Du vet också att allt är okej, eller under kontroll även om det finns mindre brister.

En vän till mig släpade in grova stålbalkar under ett hus (litet) med ojämna och skjutande plintar för att kunna gräva hål och gjuta nya plintar utanför den gamla grunden. Det var tjugo år sedan och huset står fortfarande på den nya grunden. Sedan att de förra året kostade på den eländiga papplådan en rejäl tillbyggnad kan man ju ha en massa synpunkter på. Men var och en gör vad den vill med sina pengar.

VH/Findus
 
Jag har också en släkting som lyfte sin sommarstuga med hjälp av balkar och domkrafter, för att sedan gräva nya djupare hål och gjuta nya plintar och slutligen släppa ner huset på de nya plintarna. Det funkar, men hur svårt det är att komma åt vet du nog bäst själv.

Om du försöker dig på något sånt, glöm inte att öppna fönstren först för att undvika att de spricker av spänningarna när du börjar jacka upp huset, och försök inte räta upp huset FÖR mycket, då kan det bli problem att stänga fönster och dörrar sen.
 
Alternativet är kanske annars att bygga "nytt". Finns då o då modulbaracker till salu för en inte allt för stor peng. Brukar vara kring 20-25 kvadrat/st. Sätt ihop två stycken på en nytillverkad grund och Fixa ett ryggåstak o ni har en fräsch stuga i många år.
 
ursäkta... sadeltak menade jag givetvis. Att sätta på de platta taket som barackerna oftast har o på så sätt undvika onödigt läckage.
 
allt är beroende på hur huset ser ut nere i grunden, för det bör inte vara omöjligt att mura en torpar grund av något slag, så huset står på mer yta, dränering behöver inte så dyr av tomten, finns mycket folk med grävmaskin som tycker det är roligt och gör det för en hyffsad peng...

det där med att öppna fönster när man lyfter ett hus, vi flyttade våran renoverade sommarstuga a 70kvm med mobil kran, ett par sprickor i tretexen inne i garderoben, det är allt, inte ett fönster eller något annat . handlar om var man lyfter huset och hur...
 
Fönster kan inte spricka de är de starkaste i hela huset.....Lyft många hus,bodar osv... Ha allt stängda men lås inte dörrar innan lyft...
 
Vi lyfte vårt torp och fixade ny grund, läskigt att sova de första nätterna men man vänjer sig. Själva lyftet var otroligt odramatiskt, ett gäng fjuttigt små domkrafter från biltema placerade på cementplattor/stora stenar. Så stod torpet under en sommar medans vi grävde ut och gjöt. Mycket jobb men inte sådär jättekomplicerat faktiskt, jag var otroligt nervös innan men det var ett av de där jobben som var enklare än vi trodde. Det var 20 år sen, huset står stadigt än.

Helene
 
Ring kommunen och diskutera saken. Ta reda på hur mycket du får bygga. Rent allmänt är gamla sunkiga hus (som antagligen inte var alltför påkostat när det byggds eftersom fritidshus förr i tiden byggdes av avfall) en mardröm att hålla på med. Glöm sommartorpet och liknande tv-program.

Om du får, har tid, har ork, har kunskap och har råd så är nog ett nybygge det bästa om du vill behålla stället, annars hade jag försökt hålla efter huset så gott det går, typ måla och täta läckage. Renovera känns som det sämsta och jobbigaste alternativet efter att ha läst din beskrivning.

/Anders
 
Bygga nytt välisolerat med "legoteknik" block, nyaste på marknaden med gamla beprövade material! Det vore det optimala.... kostar ca 600/kvm vägg, Ny sommarstuga med "energiplushus" standard....280 mm isolerade block utan köldbryggor. Gjut platta, sätt isolerad syll,ca 45 000 för blocken 40kvm stuga med åretrunt standard, max 200 000 för hela rasket med plattan, med ett mycket bättre energivärde än någon annan har idag! Byggnaden sätter en förskoleklassare ihop själv över en helg, utom takstolar/taket..... kul att prova
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.