Vi har efter mycket tänkande och ritande och pratande med olika hustillverkare nu nästan bestämt oss för Götenehus. Det vi vill bygga är ett modifierat Fagerås och säljaren har hitintills varit mycket tillmötesgående och svarat på alla våra frågor och idéer.

Vår fundering är nu hur ni andra som bygger/byggt med Götenehus tycker att det fungerar att ha projektledaren i Götene och inte i samma stad som själva byggandet av huset?
 
För oss fungerade det perfekt. De frågor vi hade tog vi per telefon eller så kom projektledaren ner till vårt bygge. Vi hade iofs väldigt duktiga hantverkare som inte gjorde några misstag (nästan) varför vi inte hade så mycket att invända mot under byggets gång. KA'n hade vi däremot "lokalt" vilket jag tycker är viktigare.
 
Vi har haft problem med Götenehus under snart ett helt år - de är urusla.

Man måste hela tiden ligga på som en rem- man måste stöta på snaudd på varje dag för att få ngt besked. De tar aldrig sitt ansvar - som det står på Götenhus hemsida: välkommen till götenehus!

Hos oss behöver ni bara skriva på ETT kontrakt, sen tar vi ansvar för resten.

Ja det kanske det gör men vilket år menar det - under det år vi haft strul med dem så har de aldrig tagit sitt ansvar

Tack för ordet så länge

Mvh Sprattel
 
Sprattel skrev:
Vi har haft problem med Götenehus under snart ett helt år - de är urusla.  

Man måste hela tiden ligga på som en rem- man måste stöta på snaudd på varje dag för att få ngt besked. De tar aldrig sitt ansvar - som det står på Götenhus hemsida: välkommen till götenehus!

Hos oss behöver ni bara skriva på ETT kontrakt, sen tar vi ansvar för resten.  

Ja det kanske det gör men vilket år menar det - under det år vi haft strul med dem så har de aldrig tagit sitt ansvar

Tack för ordet så länge  

Mvh Sprattel
Hoppsan, det där låter inte kul ... Var i landet bygger ni? Vilken sorts problem är det som tillstött? Eller är det att hela bygget försenats pga Götenehus? ???
 
I Väst sverige
 
Sprattel skrev:
I Väst sverige

Är det underentreprenörerna som strulat? Vad har ni haft för problem?
 
Jag var på gång ett tag med Götenehus som hade en tomt vi vill köpa. De gjorde ett mycket seriöst intryck. Har varit i kontakt med flera husföretag men de som stack ut var Götenehus och Trivselhus.

Vi valde nu TH med en annan tomt men Götenehus föll bort pga detaljplanebestämmelser på den då aktuella tomten. Annars hade vi tecknat avtal.

Vi tittade också på deras visningshus Sparreholm utanför Stockholm och det såg mycket bra ut.

Jag tror det finns ett antal tillverkare som höjer sig över mängden eftersom de inte kan med misslyckanden.

Men som i alla fall handlar det om hantverkarnas insats. Gör de ett dåligt jobb får producenten av materialet en känga vare sig man vill eller inte.
 
Men som i alla fall handlar det om hantverkarnas insats. Gör de ett dåligt jobb får producenten av materialet en känga vare sig man vill eller inte.
Visst är det så. Intrycket av bygget faller på hantverkarnas kompetens men ansvaret för ev. misslyckanden är ändå tillverkarens. Särskilt om totalentreprenad tecknats.

Nu har vi, som jag tidigare skrev, inte något att invända på Götenehus vid vårt bygge då de tog både sitt ansvar och tog fram duktiga hantverkare. Vi har även kompisar/kollegor som byggt med Götenehus och varit nöjda så Sprattels missnöje känns främmande. Även vi har byggt i västra sverige så chansen är stor att vi har haft samma personer såsom KA, projektledare etc. inblandade.
Vad exakt är det som har gått snett och vilket ansvar vägrar Götenehus ta?
 
Jag känner mig också helt främmande för att de skulle vara svåra. Vi har nyss avslutat ett bygge med GH och är MYCKET nöjda över deras insatser och bemötande. Vi byggde i mellansverige och hade projektledning/sälj från Lidköping. Överlag fick vi mycket bättre attention (trots avståndet) än från hustillverkare med kontor på vår ort. :)
 
Hej!

Vi skall bygga Fagerås från Götenehus och skriver kontrakt i dagarna.
Det kommer att bli ett modifierat Fagerås med ett par ändringar i planlösningen.
Bl a skiftar vi plats på det stora sovrummet med grovkök/badrum för att få ytterligare en utgång till baksidan eller trädgården. Vidare gör vi gatufasaden helt rak för att få större hall och kök/matplats. Sedan ändrar vi en massa detaljer i kök, badrum och liknande men det är ju endast kuriosa.

Vi har inte så mycket erfarenhet än men det känns som säljaren bistår med det mesta och är väldigt tillmötesgående. Vi skall träffa arkitekten i Götene för att gå igenom våra ändringar. Om vi träffar projektledaren vet jag inte men jag vet heller inte riktigt vad han/hon har för roll i det hela. Vad har denne för roll?

Vi ser fram emot att få flytta in i oktober 2006.

Skriv gärna till mig ev. kommentarer, frågor eller annat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.