:-/
Jaha, så var det dags att börja tänka på att kolla upp hur kutterspånsfyllningen är, dvs om det finns många håligheter och ojämnheter i väggar och tak. Detta eftersom det klumpar ihop sig och fastnar i reglar o. dyl., speciellt under fönstren och speciellt när man har spikat i golv och väggar för inredning och annat!

VAR hyr man en sådan liten "kontrollant"
undrar en orolig något störd tant ???

Helena med.....
Sverige Stugan
 
Har du sökt på nätet ...? Fann en som gör undersökningen i sthlmsområdet ... dyrt som pocker ... men kameran är också dyr .... Jag skulle ringt en seriös teknisk besiktningsman och bett om råd/adress.
 
vonSassen skrev:
:-/
Jaha, så var det dags att börja tänka på att kolla upp hur kutterspånsfyllningen är, dvs om det finns många håligheter och ojämnheter i väggar och tak. Detta eftersom det klumpar ihop sig och fastnar i reglar o. dyl., speciellt under fönstren och speciellt när man har spikat i golv och väggar för inredning och annat!

VAR hyr man en sådan liten "kontrollant"
undrar en orolig något störd tant   ???

Helena med.....
Sverige Stugan
Jag VET att kutter i väggar komprimeras ungefär 1/6. Så ser det ut överallt i mitt hus efter snart 60 år. Värdelöst mao.... :)
 
MathiasS skrev:
Jag VET att kutter i väggar komprimeras ungefär 1/6. Så ser det ut överallt i mitt hus efter snart 60 år. Värdelöst mao.... :)
Hej Helena!

Jag arbetar med värmekameror dagligen, men bara hos en av de stora tillverkarna av sådana (FLIR Systems AB).

Däremot kan du kontakta Arne Jensen Fjärrvärme för en inspektion av ditt hus.

http://www.arnejensen.se/

Ja, värmekameror är dyra, från 100 000 kr och upp till någon miljon. Men de sparar oändligt mycket pengar för industri, hantverkare och privatpersoner och en inspektion kan man räkna hem väldigt snabbt.

MVH,
Mats Broberg
 
:D
Tack för tipset, jag går genast in på denna hemsida och kollar!
Som Du säger så kan det verkligen vara värt pengarna!

Helena med kutterspånshuset från
Sverige Stugan
 
:surprised:

Hur man ska "räkna hem" denna kostnad vet jag inte!

Efter en koll har jag fått reda på att det kostar cirka 10.000:- exkl moms för att fotografera mitt 1 planshus med loftvåning om cirka 70 kvm.
Den görs inifrån och man bör ha en differens om minst  20 grader på  inomhus- contra utomhusluften!
Sedan får man en rapport med kommenter och bilder mm.

Är det då fel/problem, så vet man ju var åtgärder ska sättas in och är det helt bra, så är man ju lugnad!

Har som sagts (under min Sverige Stugan sträng) fått kontakt med ovannämnda web-sida för Arne Jensen AB och de har fotograferat Sverige Stugan tidigare med blandat resultat.

Ska verkligen bli intressant att höra vad de har för erfarenheter av dem !   ::)

Helena med
Sverige Stugan
 
Finns det ingen budgetvariant där man får ett infrarött foto som bara visar köldbryggorna?
Borde väl finnas en massmarknad för en sån produkt. ;)

mvh
David
 
Duger det?
ag vet att man kan ta häftiga foton med IR-film, men duger det för detta ändamål?

mvh
David
 
Kan inte komma på varför det inte skulle duga. Det är ju samma strålning som man fångar. Resultatet borde kunna bli detsamma.
Man kanske behöver ett par försök på sig innan man har lärt sig att ställa in kameran rätt och välja rätt tidpunkt för fotograferingen (typ en kall natt kanske).

Det riktigt svåra kommer nog inte förrän man ska försöka tolka resultatet.

David skrev:
Duger det?
ag vet att man kan ta häftiga foton med IR-film, men duger det för detta ändamål?

mvh
David
 
Tanken är ju god att använda IR-film, men det verkar tveksamt om man skulle få ut något användbart. Filmen ger ju så vitt jag vet monokroma bilder (svartvita). Det borde finnas en anledning till varför man betalar hundratals tusen för en mätande värmekamera.

Om någon provat med IR-film vore det intressant att höra hur det gick. En riktig lågbudgetvariant är att kolla på huset när det lagt sig rimfrost utvändigt. Det syns tydligt var reglar går och var man har olika isolering
 
varför inte...
10 lappar PLUS MOMS låter som om man ska ha väldigt stora köldbryggor som ska fixas för att det ska gå hem ekonomiskt...
 
Benno skrev:
Tanken  är ju god att använda IR-film, men det verkar tveksamt om man skulle få ut något användbart. Filmen ger ju så vitt jag vet monokroma bilder (svartvita). Det borde finnas en anledning till varför man betalar hundratals tusen för en mätande värmekamera.
Innan det fanns värmekameror var det IR-film man använde för att hitta köldbryggor och värmeläckage så nog funkar det. Värmekamerorna är väl bättre för att de är lättare att använda och ger resultat direkt.
 
:)
Hej å hå, diskussionen går på!

Ja, min enkla kamera kan jag inte använda! Får kolla med vännerna i omgivningen, så är det väl värt att pröva i alla fall!
Återkommer efter detta när det nu blir, för jag antar att man bör värma upp kåken och utgå från nämnda förutsättningar för värmefotografering?!?

Helena med
Sverige Stugan
 
General Failure skrev:
Kan inte komma på varför det inte skulle duga. Det är ju samma strålning som man fångar. Resultatet borde kunna bli detsamma.

Tyvärr tror jag du har fel här. Infrarött ljus omfattar ett ganska brett spektrum av våglängder, från ca 700 nm till > 1 mm. Infraröd film är endast känslig för den delen som ligger närmast det synliga ljuset, och ej för längre våglängder. Tyvärr ryms inte värmestrålningen inom filmens känslighetsområde. Detta är delvis avsiktligt då det skulle innebära stora praktiska problem att hantera en sådan film (dvs får ej värmas upp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.