estwing skrev:
ytterbyträ har detta, samt stures träimpregnering i uddevalla....
Någon som vet om detta finns hos någon annan? Brun Wolwax finns ju, men det vill man ju inte had^_^b
 
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
F
Jag använde BUTINOX terassolja/lasyr på min terass. Jag tror förvisso inte på olja på trallen men det kan inte vara mycket olja i den....

Jag la på Butinox våren -10, dvs två somrar nu och den ser fortfarande bra ut, ingen antydan till svart bakterietillväxt. Jag annvände klar Butinox och den är mjölkig när man lägger på den. Första veckorna efter målning så rann vattnet av som på en nyimpregnerad goretex jacka.

Jag var precis som TS ute efter att behålla ny-locken på trallen så länge som möjligt och höll samtidigt på att exprimentera lite med silvertjära och hade handlat på mig lite pigment. Hittade denna sidan http://www.silvertjara.se/tradack och tyckte att det var snyggt så jag blandade heltenkelt i lite gulockra i den opigmenterade Butinoxen.

Målade en del av altanen med klar Butinox och den andra med lätt gulpigmenterad Butinox. I början så var det riktigt fin lyster i den gula (ungefär som på bilden i länken med honungstjära) nu efter en hård vinter och två sommrar så har den tappat i lyster men den har kvar sin gula (eller snarare "färsk ny bräda men inte grön" - känsla).

Finns intresse kan jag lägga upp en dagsfärsk bild med opigmenterad / gulockra pigmenterad Butinoxbehandlad trall.

två burkar a´ 2,7 liter klarade jag mig på, altan på ca 45 m2. Jag gissar på att Butinoxen är billigare än tex Wolwax och Sioo jag hittade den billigt på Coop bygg. Om den håller samma klass har jag inte en aning om men jag är nöjd.
 
Redigerat:
Definitivt Demidekk terraslasyr med något ljust pigment!

Finns ingen bättre produkt, blir snygg och jämn i färgen, håller upp till fem år! Om du fortfarande är nöjd med färgen eftere fem år (eller när den börjar se tråkig ut) så är det bara att dra på en omgång med obruten lasyr (transparant)..

Skulle dock råda dig till att vänta så länge du kan denna sommar alt till nästa sommar för impregnerade virken måste få torka ut annars kan behandlingen (vad det än är) flaga och bli ful.
 
F
sandra_ skrev:
Definitivt Demidekk terraslasyr med något ljust pigment!

Finns ingen bättre produkt, blir snygg och jämn i färgen, håller upp till fem år! Om du fortfarande är nöjd med färgen eftere fem år (eller när den börjar se tråkig ut) så är det bara att dra på en omgång med obruten lasyr (transparant)..

Skulle dock råda dig till att vänta så länge du kan denna sommar alt till nästa sommar för impregnerade virken måste få torka ut annars kan behandlingen (vad det än är) flaga och bli ful.
Hur kan du veta att det inte finns någon bättre produkt? Har du tex provat alla andra produkter som nämns i tråden eller utgår du från att det kan inte finnas en bättre produkt eller en likvärdig för mindre pengar bara för att du är nöjd med den?
 
Klart att det kan finnas någon bättre produkt någonstans på marknaden, men av alla de jag testat när jag jobbade i färgbranschen så är den oslagbar och ja rekomenderar den starkt, men självklart har jag inte testat alla produkter på marknaden och jag ber om ursäkt att jag kanske uttalade mig fel, tycker bara att det är en fantastiskt produkt ! :D
 
F
sandra_ skrev:
Klart att det kan finnas någon bättre produkt någonstans på marknaden, men av alla de jag testat när jag jobbade i färgbranschen så är den oslagbar och ja rekomenderar den starkt, men självklart har jag inte testat alla produkter på marknaden och jag ber om ursäkt att jag kanske uttalade mig fel, tycker bara att det är en fantastiskt produkt ! :D
Om du då jobbat inom färgbranchen så kanske du kan förklara vad som skiljer på den och den betydligt billigare Butinox som jag köpte? Vad jag förstår så tillverkas Butinoxen också av Jotun.
 
Det är två helt olika produkter. Scanox som Butinox kommer ifrån (dotterbolag till Jotun) tillverkar sina egna produkter. När det gäller Butinox Terrassolja/lasyr så är denna mer lik Jotun Träolja V än terasslasyren så det är lite svårt att jämföra dessa. De har dock inte identisk sammansättning då Butinox Terrassolja/lasyr har färgade baser vilket ger denna produkt bättre hållbarhet än träoljan. Enligt Jotun har Demidekk Terasslasyr bäst hållbarhet och är en premium produkt, men det är klart att Butinox också kan vara bra..
 
F
sandra_ skrev:
Det är två helt olika produkter. Scanox som Butinox kommer ifrån (dotterbolag till Jotun) tillverkar sina egna produkter. När det gäller Butinox Terrassolja/lasyr så är denna mer lik Jotun Träolja V än terasslasyren så det är lite svårt att jämföra dessa. De har dock inte identisk sammansättning då Butinox Terrassolja/lasyr har färgade baser vilket ger denna produkt bättre hållbarhet än träoljan. Enligt Jotun har Demidekk Terasslasyr bäst hållbarhet och är en premium produkt, men det är klart att Butinox också kan vara bra..
Trodde att Butinox Träolja var mer lik Jotun Träolja V och att Butinox Terassolja/lasyr var jämförbar med Jotun Terasslasyr.
 
Henri skrev:
maal
1 - 2 gånger med kaustiksoda tror jag inte heller märks. Men däremot regelbunden användning av stark sodalösning på trallen.
Har nu kört 2 ggr med relativt stark blandning av kaustiksoda/vatten på hela trallen. Detta ihop med högtryckens tralltvättmunstycke. Resultatet är en ljus och fin trall till skillnad från tidigare då den var nästan helt svart pga tidigare inoljning och smuts som gått in i fibrerna.

Får nog medge att trallen ser ut att ha åldrats lite extra pga denna minst sagt omilda behandling... Kommer förhoppningsvis inte att behöva använda kaustiksodan mer framöver då jag endast kommer att behandla med såpa.

Sammanfattat så är jag mycket nöjd med det nya utseendet på trädäcket! d^_^b
 
maal:

Bilder så att vi andra också kan få se hur det blev......
 
roli skrev:
maal:

Bilder så att vi andra också kan få se hur det blev......
Slänger upp bild i eftermiddag om det inte ösregnar ;)
 
Var hemma hos en polare i helgen som hade behandlade sin nylagda altan med Sioo förra året. Shit vad snyggt det var... en läcker silvergrå nyans som slog det mesta. Hans altan är dock byggd med obehandlat kärnvirke från släktens skog, så det kanske förklarar en del av lystern...?!? Å jag som precis hade bestämt mig för såpa :S. Men man kan ju alltid såpa något/några år för att sedan gå på annan behandling, eller? Känns som det är svårare att byta behandlingssätt om man börjar med Sioo, tjärolja lasyr eller wax...
 
maal skrev:
Slänger upp bild i eftermiddag om det inte ösregnar ;)
Vi får väl vänta någon/några dagar till då eftersom det regnade en hel del igår....:rolleyes:
 
Jag behandlade min 50 m2 altan av tryckt virke med Sioo och har nu strukit sista ytskyddet. Altanen blev ljusgrå ganska snabbt (någon månad) och har hållt färgen. Håller med om att det är skitsnyggt, ingen kan tro att det är tryckt virke.
När det blir blött mörknar det och blir brunare men så fort det torkat återgår det till sin ljusgrå kulör.
Nu är det bara att se om det håller 10 år som lovat eller jag måste göra om behandlingen tidigare. Hittills mycket nöjd.
 
Lars S:

En bild skulle sitta fint så vi kan få se hur det ser ut.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.