Hejsan!

Tänkte fråga er mer erfarna om vad jag har för isoleringsmaterial i källaren egentligen? Har lagt in några bilder som förhoppningsvis någon av er kan känna igen materialet på. Detta har jag alltså på betongen på insidan av källarväggarna. Detta har man sedan lagt puts på för att få det "snyggt".

Vad heter materialet? Vad är det gjort av? Vad har det för egenskaper? Ska jag ta bort det, om jag isolerar källaren utvändigt (vilket jag har hört at man ska göra)? Ska jag använda ansiktsmask då? :)

Annars är huset från 1934, tillbyggt 1980. Materialet på bilderna är från gamla delen.

1.jpg
2.jpg
3.jpg


 
Kan det vara träullit?
 
Tack för ditt svar!!

Det verkar vara precis vad det är. Helt underbart material om man läser på www.traullit.se, som går att använda till det mesta.
Kan jag lämna kvar den som inneisoleing om jag isolerar källarväggarna från utsidan?

 
Om du isolerar ute från ska du inte isolera inne från.. Den markfukten som kommer i väggarna & golvet måste kunna torka. Annars rikskerar du att fukt i källaren igen..

Att isolera inne från är aldrig bra.. men i bland nödvändigt..
 
Jag pratade med en gammal "byggare", han sa att dom förr alltid gjorde detta på plats (på bygget alltså), dom hade nå´n stor balja där dom blandade träull och cementvatten och sedan gjorde skivor e.t.c
 
Vad man hittar här om man letar lite. :D
Har själv hittat detta materialet på mina väggar i källaren nu vid rivning i badrummet. Men tyvär så ser jag inte ett entydigt svar om man bör riva bort detta som trots allt är ett organiskt material. Huset det gäller är byggt -50 och inte drännerat men inga synliga tecken på fukt problem så det är ett framtida projekt. Någon som har ideer om hur man bör göra?
 
snuttjulle skrev:
Vad man hittar här om man letar lite.  :D
Har själv hittat detta materialet på mina väggar i källaren nu vid rivning i badrummet. Men tyvär så ser jag inte ett entydigt svar om man bör riva bort detta som trots allt är ett organiskt material. Huset det gäller är byggt -50 och inte drännerat men inga synliga tecken på fukt problem så det är ett framtida projekt. Någon som har ideer om hur man bör göra?
Sågspån är tydligen väl konserverade av kalk och cement ( som är mycket alkalisk) och börjar inte rutna i första taget om man inte lägger dom under vatten och skivan sönderdelas. Själv är jag mycket restriktiv för att inte ha org. material i källaren men om det har fungerat i så lång tid så skulle jag faktisk låta bli att riva ;). Materialet har bättre isoleringsförmåga och andas bättre än ren cement/betong, går att putsa, kakla på. Och vad är alternativet? Hittar du något bättre och säkrare modern material så meddela gärna.....
gips, spånskiva, frigolit, minerit, ren puts bedömmer jag som sämre. Möjligtvis lekablock kan konkurera med detta gammaldags blandning enligt min bedömning ;)
gaia
 
Bra tankar där gaia.
Min alternativa lösning va att riva och putsa upp en plan vägg för att det inte känns rätt med trä i källaren.


Litet + med att riva detta skulle vara en vinst på ca 7cm storlek i badrumet som inte är stort.
 
Har rivit ner mer av detta material i ett rum som ska bli ny tvättstuga/värmeväxlarrum. En av väggarna var ordentligt missfärgad pga en fuktskada tidigare orsakad av ett stuprör som gått sönder.
Måste säga att materialet har hållit väl även för fuktskador. Enda problemet var missfärgning av fukten. Var rädd för att träulliten skulle ha ruttnat bort, med en ihålig isolering som följd, men det har torkat , utan några andra negativa följder. Måste säga att jag är imponerad av materialet. Inte mycket annat i denna värd som håller i 70 år utan problem, särskilt i en källare.

Men nästa sommar blir det utvändig isolering, så träulliten får åka.


 
Låter bra att du inte kan se några negativa brister efter 70 år och fukt skada. Låter nog mina vara kvar då jag åker på putsning av väggen och en isolering på utsidan som inte behövs då golvet jag nu brytit upp inte talar för att det är fuktigt och högt marktryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.