Hallå!

Kyldelen i kyl/frysen har lagt av. Det började med minusgrader och sen blev det varmt. Skulle det kunna vara termostaten? Jag har aldrig mekat med en kyl, men jag är gammal elpulare så det är nog inga problem.

Hur kan jag gå vidare med felsökning? Schema? Borde kunna testa kompressorn genom att kortsluta relät va?

Kom-igång-tips mottages tacksamt.

Mvh
 
Fungerar kompressorn? Om nej. Kortslut termostaten. Den ska igång. Och börja kyla. Men låt den inte jobba för länge. Får du igång den, är det fel på termostaten.
 
Konstaterade nu att det bara blir ett tråkigt surr när jag kortar termostaten eller när jag vrider på den. Blir liksom inte det vanliga kompressorljudet. Efter 30 sekunder tystnar det. Kompressorn skuren? Överhettningsskydd i kompressorn som slår ifrån efter 30? Den tycks försöka igen efter några minuter.
 
Jag kan inte den tekniken men... finns det en kondensator intill kompressorn?
Tydligen brummar motorer om kondningen går sönder. Är den skuren, kan den vara helt tyst.

Kolla det med kondningen tycker jag.
 
Nope, ingen separat konding. Men jag hittade en "PTC starting device" Danfoss 103N0021 och vad den innehåller har jag ingen aning om. Den skramlar dock rätt misstänkt så jag tar nog med den till vitvarukillen imorrn och ser om allt står rätt till.
 
Ok. Samma funktion som kondensator. Skriv hur det gått.
 
Asch. Lokala snubben hade semester. Chansade och beställde en startmojäng på eBay. 100 spänn ink frakt så vi får väl se hur det går.
 
Hoppas du får igång den :)
 
För att runda av det hela; kylen har gått utmärkt i några månader nu.
 
Perfekt ! :)

Det uppskattas att man ger feedback!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.