Vi kämpar på med planlösning för vårt kök och har du kommit på den drastiska att byta plats på vardagsrum och kök. Men vad tror ni om att köket då kommer delvis i söderläge? Är det dumt? Det vi vinner är att vi får mer yta och då lättare att få in allt vi önskar men blir det för varmt är frågan... Mycket tacksam för svar!d^_^b
 
Jag har mitt kontor i söderläge och har dessutom jättestora fönster. Det blir jättevarmt, men det går ju att lösa med solskydd. Har ni en utgång till en eventuell uteplats från köket eller vardagsrummet?
 
Hemmakatten
Vi har alla rum (utom ett) i söderläge och dessutom stora fönster. Men det är bra att ha någon form av solskydd, markiser e.dyl. Vi har utanför våra fönster en ång altan med utskjutande tak över. Dessutom har vi många dörrar i huset, så det är lätt (och härligt) att låta flera stå öppna. Sedan ska man komma ihåg att sååå många dagar har vi inte med för mycket sol och värme och de få dagarna står man gärna ut.
 
Förr i tiden, dvs när det inte fanns kyl utan man hade maten i ett skafferi, var det standard,rentav tvunget kanske, med kök mot norr. Nu spelar det väl ingen roll om det är mot söder, jag skulle nog gilla söderläge på köket.
 
Tack för att ni svarade - vi håller nu på att skissa för fullt på att flytta vårt kök till detta läge. Kul! Tack för support!
 
Hade vi fått välja idag hade vi absolut haft köket i anslutning till altanen (som ligger mot sydväst). Det blir ett väldigt springande fram och tillbaka vid större bjudningar.

/S
 
Det känner jag igen också :)
 
Jag ska också ha mitt kök i söderläge.
Vill kunna stå vid vasken och se min son bada i poolen utanför fönstret.
 
Wanegardh, varför skulle du stå vid vasken?
Ut och njut av den korta sommaren i stället!
 
tänk på att ha en arbetsbänk som inte ligger i solen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.