Någon som har några bra tumregler att utgå ifrån när man ska skissa på en planlösning?

Ska göra om planlösningen i ett av Trivselhus hus, ett souterränghus i 2 plan på 160 kvm (80 + 80).
 
http://www.byggahus.se/kok/planlosning.htm, här finns en del saker väl värda att tänka på, alltid något att börja med :)

Annars kan du väl lägga ut den planlösning du vill ha omgjord, samt vad det är du vill ha annorlunda, det smäller nog bara till så har du en massa förslag :).

MVH//Christina.
 
Då kommer de här då!  8)

050516.gif
 
Hemmakatten
Och, lite mer exakt, kan du specificera vad du inte är nöjd med eller vad du vill ha till? Enklare för oss andra att tycka till då. :)
 
Vi vill gärna ha en öppen planlösning (då främst mellan kök, matrum och vardagsrum).

Fick en massa synpunkter från min kollega som är gammal byggnadsarkitekt när han kikade på skissen "Vilken dåre är det som ritat det här" undrade han ;D
Hans kommentarer kort sammanfattat var att man inte ska sätta toaletter/våtrumsutrymmen inom synavstånd från samvarorum och att man ska försöka samla våtutrymmena i ett hus så man inte behöver dra rör kors och tvärs.

Som sagt så är det ett souterränghus där entrén är på norrsidan och berget på södersidan (därav inga fönster på undervåningens södersida).

Vi vill ha 1 badrum/plan + 1 bastu, 2-3 sovrum + gästrum, grovtvättstuga och så givetvis kök/matplats och vardagsrum. Det är det väsentliga, övrigt är vi villiga att kompromissa om! :p Sen så bör väl vardagsrummet vara ut mot altanen (söderläge).
 
Hoppsan, ser nu att bilden är upp och ner! ;D
Ska se om jag kan åtgärda :-/
 
Det största problemet med mina ögon sett är att köket ligger längst bort från entren: en trappa upp och i hörnet. Det är ett problem som jag lever till vardags - och det är inte kul!

Toalett i vardagsrummet är inte heller någon höjdare.

Bastuavdelningen kan också göras mera funktionellt. Var byter man kläder nu? Badrummet blir enormt fuktigt och klibbigt.

Om det var mitt hus skulle jag kunna överväga att:

Nedervåningen:
1. Sovrummen till vä ok

2. Spegelvända toalett/badrum/bastu - komplexet för att få en ingång till badrummet från tvättstugan

3. Göra tvättstugan lite större (flytta ner väggen på bilden) så att det finns plats även för av/påklädning vid bastubesök.

4. Det stora rummet fungerar som relax (fast man behöver inte byta kläder där) och vid behov som gästrum.

Övervåningen:
5. Spegelvända de två sovrummen så att föräldrasovrummet får kontakt med altanen. Eventuellt en dörr ut.

6. Offra det mindre sovrummet! Badrummet där istället, i hörnet mot norr. Visserligen blir det långa rördragningar... Man kunde låta bli att spegelvända sovrummen och ha badrummet i hörnet mot altanen, men synd att ha ett så fint läge till toalettbesök... I båda fallen kan man testa ifall badrummet kan göras lite mindre till förmån av föräldrasovrummet eller det blivande köket.

7. Köket mitt emot trappan. L-kök (väggen mot nuvarande sovrum + fönsterväggen ) och en arbetsö mot korridoren. Kanske. Jag skulle byta fönstren mot altanen till dem som finns i köket i den nyvarande planlösningen. Då fär jag plats för kyl och frys närmast altandörren, diskbänken vä om dem framför fönstret och hällen mot väggen till vänster.

Helst skulle jag flytta köket till entreplanet, men ni vill knappast ha vardagsrum och kök på olika plan och dessutom missar man kontakten med solaltanen.

8. Matplats där den är nu

9. Vardagsrum till hö om trappan.

Det var ett av många möjligheter... När vi vet mer om hur ni tänker och hur ni har resonerat hittills, kan vi ge mer adekvat feedback.


 
Jättebra tips Lillbjorn! :-*

Så här har jag resonerat (jag tänker, sambon tycker till ;)) :

- Vi har inga barn idag, men det kommer väl snart. Så då kanske man vill ha ett mindre sovrum på samma våningsplan som föräldrasovrummet så att barnet slipper sova inne hos oss men ändå är det inte för långt ifrån (ni som har barn får gärna tycka till om detta!)

- Måste finnas ett badrum med wc på varje plan (mitt stenhårda krav som sambon ifrågasätter ::)) men däremot måste badkaret ju inte nödvändigtvis vara på det ena eller andra planet. Men dusch i anslutningen till bastun bör man ju ha

- relaxrummet är vi heltmed på ;D, ska bara hitta bra yta för det (utan att behöva plocka bort annat ;))

- Köket får gärna öppnas upp lite så man får lite mer luft.

Har mätt (utifrån skissen) rummens ytor på övervåningen, oerhört tacksam för synpunkter på ytornas storlek!

* Föräldrasovrum: ca 12 kvm + garderob
* Lilla sovrummet: ca 9.8 kvm
* Badrum: ca 7-7.5 kvm
* Vardagsrum + matrum: ca 30 kvm
* Kök: ca 9 kvm

Jätteteacksam för alla råd och tips!!!
 
Skulle verkligen vara jättetacksam för genrella råd när man ritar en bra planlösning! Och gärna vilka storlekar som är lämpliga generellt sett på rummen, ex badrum/kök, etc!!! :-*
 
Lilla sovrummet där nere flyttas till badrummet. Badrummet flyttas till köket.
Sätt köket på längden där ute och få ett stort öppet kök-matsal-vardagsrum!
 
Ellinors skrev:
Lilla sovrummet där nere flyttas till badrummet. Badrummet flyttas till köket.
Sätt köket på längden där ute och få ett stort öppet kök-matsal-vardagsrum!
Bra tips, ska rita upp i Visio och se hur det blir :)
 
:)
 
Det ser ut som ni kommer vara på nedervåningen då ni skall "relaxa". Då känns det väl mest naturligt att ha ett eventuellt badkar där. Så kan den ena bada och den andra basta....
Då får ni mer yta där uppe.

Håller med om att ni bör ha ett badrum på övervåningen. Det känns lite konstigt att be gästerna springa ned varje gång de skall gå på toaletten. I detta behöver man bara ha toalett, handfat och en dusch i tycker jag.

Skall ni använda det nedre badrummet som det dagliga badrummet (vilket en del gör) så skulle jag se till att ha en klädkammare där så man slipper springa upp och ned hela tiden.
Är faktiskt en bra idé som många inte annammat....då man tvättat kläderna behöver man inte springa över hela huset för att lägga in dem och då man duschat så går man bara in i klädkammaren och gör sig iordning. Eventuellt en sväng tillbaka till badrummet för att fixa lite till.
Vem har sagt att badrummet måste ligga vid sovrummet. Nej, bad och klädkammare skall ligga ihop.

Så mitt förslag;

Nedre planet;
Gör gästrummet/tv-rummet lite mindre och gör tvättstugan större. Gästrum/tv-rum/relax behöver inte vara så stort för de ändamålen. Ni har ju gott om sovrum och ett stort vardagsrum där uppe.
Öka utrymmet för badrummet och gör en stor klädkammare i anslutning. Kanske kan man lägga dem på rad från höger till vänster - tvättstuga - klädkammare - badrum.

Vad skall ni ha under trappen? Bygg in den så får ni ett extra förråd. Samlar bara en massa damm därunder annars och man kan ju inte ha så mycket möbler där...

Övre plan
Byt plats på sovrummen som ngn skrev så får ni kontakt med altanen. Håller med om att det är bra att ha barnen på samma våningsplan i början så ett litet mindre rum där uppe är perfekt. Kan sedan göras till gästrum/kontor/hobbyrum/större sovrum o.s.v..

Lägger ni köket rakt fram då man kommer upp så blir det inte så långa rördragningar.  (Har dock inte upplevt det som ngt problem i villor. Det rör sig ju inte om så stor yta trots allt. Annat i stora hyreshus med flera våningar. Då förstår jag att man samlar det så mycket det bara går.)
Ni bör nog sätta upp en vägg, behöver inte vara så stor, mot hallen/trappen för att få plats med fler skåp. Kanske en vägg som precis rymmer kyl/frys. Då behöver ni inte göra så mycket avkall på de fina fönstren i köket.

Flytta trappen till den högra sidan av hallen - spegelvänd. Då kommer man inte upp rakt in i ett skåp i köket eller en vägg. Det kommer kännas mer öppet på så sätt och gästerna kommer in i de rum de skall vistas i, vardagsrum/matsal, och inte ett kök där arbete antagligen pågår.

Flytta badrummet till vänster (eftersom trappen kommer upp till höger om ni flyttar den. Då får man ingång till badrummet från utrymmet utanför kök/sovrum.

Vardagsrum och matsal blir i den högra delen av huset. Det är en lättare del att möblera. Där köket är idag blir en perfekt Vardagsrumsdel.

En lösning för att få känslan av att det är öppet, men att man ändå kan möblera är att ha halvvägg någon stans. Snyggt och praktiskt.

Storlekarna på rummen tycker jag låter bra. Förutom badrummet på övervåningen som jag tycker är lite för stort. Skulle minska det till förmån för köket - brukar alltid kännas för litet då man är klar....tvättstugan likaså.

Vi sade kring 10 för "barnsovrum" om det finns klädkammare eller dylikt som de sedan kan använda då de blir tonåringar. Föräldrasovrummet behöver egentligen inte vara så stort - man sover ju bara där, inte leker som barn gör i sina rum...

9 kvm kök + 30 matsal och vardagsrum. Köket kan som sagt upplevas som litet eftersom man oftast har en massa grejer som skall in i skåpen. Skulle öka lite där och kika på en lösning där man har någon liten sittplats (köksö med två stolar) för snabba måltider och samvaro.

En till sak. Det är underbart med stora fönster. Dock så är utsikt lika med insyn. Alltså bör man tänka på vad som finns utanför fönstren. Ligger där en gångväg eller något där folk oftast befinner sig kanske man vill dra ned lite på storleken och vice versa.

Berätta gärna hur det går.
Lycka till!

Vänligen,

anna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.