Hej

Finns det centraldammsugare för vindsmontage? Kan man montera sin bef centraldammsugare på kallvindan genom att isolera enheten eller liknande? Kommer att få platsbrist i tvättstugan efter byte till större värmepump och min bef Allaway måste flyttas någon annanstans.

MVH Fredrik
 
Går aldeles utmärkt men se till att blåsa ut dammet utomhus!
 
okay, det går men vad behöver man göra? Att inte blåsa ut skiten på vindan är ju självklart anser jag men annars?Isolering mm, kondens?
 
Du ska isolera utblåsröret hela vägen till ytterväggen. 30 mm rörhalvor som är aluklädda och ev tejp i skarvarna = perfekt.
 
Själv har jag min sitter i krypgrunden under tillbygget sedan 1995 utan problem.
Höjden är precis så jag får loss dammhinken när den ska tömmas men så fick det bli när det inte fanns plats inne :)
 
Men själva centraldelen behöver man inte isolera? Borde kondensera om maskinen är kall och den startas och suger in varm inneluft?
 
Låter inte helt säkert i mina öron. Vad anger tillverkaren för driftstemp? Hur kontrollerar man att maskinen inte blir överhettad och börjar brinna en varm sommardag?
 
Men maskinen är sannolikt luftkyld av utsugsluften.

Min billiga Volta slog överhettningsskyddet ifrån och det tog en timme innan den gick att köra igen den gången påsen hade blockerats efter att jag hade dammsugat extremt fint damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.