Grannen har avtalsservitut - väg - på vår gemensamma infart till deras sommarstuga. Nu tänker de bygga permanentboende och har pratat om att de vill dra ut vattnet från ett reningsverk längs med vår väg. I veckan när jag kom hem från jobbet så hade han hyrt en grävare och grävt upp halva vägen så vi knappt kommer förbi. Nu har det stått halvfärdigt i några dagar och vi vet inte vad som händer, de bor inte där än och är lite svåra att få tag på.

Vi har hittills varken sagt bu eller bä om det hela, inte skrivit nåt nytt avtal utan bara lyssnat på deras planer.

Sånt beteende känns riktigt trist, även om de är trevliga annars. Men vi vill inte ha det ståendes så här, och om det ska vara riktigt gjort behövs väl ett servitut även för avloppet? Om vi inte skriver nåt servitut och glömmer upplysa om detta om vi säljer, kan vi åka dit på något då?

Hur hade ni gjort för att bevara grannsämjan samt se till att det sköts rätt? Alternativet är ju att motsätta sig så de inte får nåt avlopp alls och inte flyttar ut, bara för de har rätt att köra på vägen betyder väl inte det att de har rätt att gräva ner avlopp?
 
Jag hade nog bestämt men vänligt förklarat för dem att ni utgår från att vägen iordningsställs snarast, att de ordnar med alla papper och kostnader för ett servitut samt som ersättning för det kanske åtar sig underhåll/snöröjning av vägen eller vad som nu är lämpligt.
 
Jo det är väl det bästa. Tydligen har de fått lov från kommunen att dra avlopp enligt deras planer, men är det upp till dem eller kommunen att stämma av med oss som är markägare i det här fallet? Vad gäller bygglov för hus så skickar väl kommunen ut papper till berörda grannar?
 
De behöver ett avtal med er som markägare för att de skall få dra avlopp på din mark.
 
Jo det är väl så. Var precis i kontakt med miljöenheten på kommunen, verkar som de har fått beviljat att leda iväg vattnet över vår tomt.. Enligt hon på kommunen så behöver de (kommunen) inte så att grannarna har nåt avtal eller servitut, men att de rekommenderar det. Jag misstänker att grannarna tror det är fritt fram eftersom de fått OK från kommunen samt att det inte gör så mycket att gräva i en väg.. eller nåt.

Nåja, blir att diskutera med alla berörda parter.. trist att rodda i när det är grannarna som borde styra upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.