Jag skulle gärna ta del av lite erfarenheter & synpunkter på Festools dragsågar.
Det kommer ut någon då & då på annons.
Är ev på gång att köpa en bordsåg, typ Makita 2704.
Vad är skillnaderna på dom sågarna?
Om något köps, ska det användas till att bl.a bygga hus, men även finsnickra.
Tacksam för tankar & åsikter.
 
Har en basis dragsåg. Dvs ett Festoolbord med en TS55 monterad undertill. Funkar kanon. Riktigt bra kvalitet och det är verkligen precision i grejorna. Hyfsat låg vikt i alla fall. Som klyvsåg är den också suverän på alla sätt om man klarar sig med den begränsade kapaciten på sågdjup på ca 48mm.

Mycket praktiskt med infällbara ben då man ska transportera och bära den i tex trappor.
 
Ok. Tack för infon, det låter intressant, hade ändå tänkt mig en TS55!
Vad menas med "basis"?
Skulle man kunna få en bra länk för att se vad det rör sig om?
Typ Festools hemsida eller Youtube.
 
Jag har ett CMS-bord med modul för TS-55 och är kanonnöjd. Jag har tagit ur sågen en gång sedan jag skaffade bordet, då för att kapa en stor skiva som var för otymplig för att få upp på bordet.

Om du vill ha något som är flexibelt och utbyggbart, så ska du skaffa ett CMS-bord och en sänksåg. Jag skulle dock överväga att skaffa en TS-75 för att få lite bättre sågdjup samt en kraftigare såg. TS-55:an är inte dålig, men den blir lite klen om man ska såga djupt i hårda träslag.
 
agehall skrev:
Jag har ett CMS-bord med modul för TS-55 och är kanonnöjd. Jag har tagit ur sågen en gång sedan jag skaffade bordet, då för att kapa en stor skiva som var för otymplig för att få upp på bordet.

Om du vill ha något som är flexibelt och utbyggbart, så ska du skaffa ett CMS-bord och en sänksåg. Jag skulle dock överväga att skaffa en TS-75 för att få lite bättre sågdjup samt en kraftigare såg. TS-55:an är inte dålig, men den blir lite klen om man ska såga djupt i hårda träslag.
Har en CMS med TS75 och är mycket nöjd.

--- Mats ---
 
Nu är ju cms:en ingen dragsåg utan bara en "vanlig" bordsåg.
Ot; Har nöjjet att jobba med båda festools sågar, både den lilla cs50:n som jag har med mig i bilen på jobbet, vansinnigt läthanterlig såg med millimeterprecision. När jobbet är klart tar man den under armen och knallar ut till bilen.
Och så har jag en cs70 stationärt hemma i verkstan med alla tillbehör

cs50
+
Lätt
Tyst
Grym precision
Dammutsug
Grymma klingor
Massor av tillbehör

-
klingornas special infästning vilket gör att endast orginalklingor går att använda
lite för lätt vid klyvning av tunga objekt.
Såghöjd på "bara" 50 mm
Kan upplevas som klen vid massivklyvning.
Inte lika bra dammupptag som cs50 eller cms

cs70
+
PRECISION
Kraft
"smidig"
Tillbehör
Klingorna
Tyngd, skönt vid större arbeten

-
Inte så smidig att flytta runt på
 
Nu vet jag inte vad du skall använda dragsågen till i detalj, men jag använde den till gerning/klyvning av lister, smygar/salningar, bygga om ikea-stommar, det är ruskigt enkelt att luta klingan och justera höjdinställningen.
Sedan är det enkelt att göra längre gerningar, ex hörnen på fönstersmygar som är 150mm djupa iom att man inte behöver röra materialet utan drar klingan.

Precisionen är ruggig i denna såg, men priset är också det, det är nästan ett måste att kompletera med dammsugare och alla sidobord om man skall ha riktigt roligt.

Jag hade tur att få låna en med alla tillbehör, och jag använde den mycket (mest salningar/smygar och klyvning av taklister), men tusan vet om jag hade köpt den för ett husbygge, det blir billigare att få grejerna uppsågade på snickeri tror jag.

Ev kanske det kan löna sig om man kan få en hyffsad peng för den begagnad efteråt.
 
Stort tack för alla svar!

CMS:en känns som ett kanon-koncept. Dock känns det lite "tung-arbetat" för mig, just vid bygget, annars för verkstan helt ok!
Tänker att man ena stunden klyver reglar på bordet, nästa stund sågar en skiva på 1,2x2,4m, för att sedan behöva klyva regel igen. Mycket meck i och ur med TS-sågen.

Dragsågen känns intressant, för rätt peng, måste bli en begagnad isf.
Jag gillar mobiliteten, det finns ju inte hos dom vanliga sågarna.
Ska söka lite hos handlaren, se om det finns nåt att klämma på (knappast troligt dock)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.