Vid montering av våra duschdörrar märkte vi att själva magneten är sisådär. Kan man byta ut dessa mot starkare lister? Den sluter tätt och "suger åt" bra upp till ca 180 cm, men det är de sista centimetrarna som den inte riktigt vill fästa. Har försökt googla men inte hittat några ställen som säljer enbart lister som passar till alla typer av glasdörrar. Någon som bytt sina och kan rekommendera ett par bra magnetlister?
 
T
Fast om den inte sluter riktigt tätt sista biten så har du monterat dörrarna fel!
 
Stavmixer det bästa är nog att höra med leverantören av dörrarna.
Köpte ni dem själva eller har någon entreprenör levererat/monterat dem?
Varje dörr har sin egen lösning på magnetlåset, så endast den aktuella leverantören kan hjälpa er med rätt grejer.


Men kolla först monteringen!
Som sagts ovan kan det vara monteringen som är bristfällig, om magnetlisterna inte "tar" hela vägen.
Du kan ganska lätt kolla att dörrarna sluter tätt, så att magneterna kan "få fäste" i varandra genom att
prova springan mellan dörrarna med en bit papper, som dras upp och ner i springan mellan dörrarna.

Kanske det bara är så enkelt att magnetlisterna inte är intryckta hela vägen, dvs korrekt monterade längs hela dörrhöjden.
Försök trycka dit dem så de sitter jämt hela vägen.

Att det är något fel på magnetismen är nog det minst sannolika.
 
Vi köpte dörrarna själva och har monterat dem själva. Jo jag antar att det är jag som monterat lite knasigt och jag ska lossa på några av skruvarna och försöka anpassa dörrarna i vägglisterna. Själva listerna och dörrarna är helt i våg så det är liksom utåt sett (om man står inne i duschen) som ena dörren tiltar ut lite upptill, ungefär 5mm.. Men får försöka så gott jag kan. Det blir nog bra till slut..

Men sen så ser det lite "exlusivare" ut med magnetlister i aluminium mot de som nu sitter på i genomskinlig plast. Bara en nackdel, såna kostar 520:-/st x 2 = 1040.. men det är det nog trots allt värt! Är äntligen annars klar med renoveringen förutom 2 st trösklar och fodret som ska upp... badrummet blev faktiskt riktigt bra och snyggt om jag får säga det själv för att vara första gången man försöker sig på sånt här och gjorde allt själv förutom dragning/inkoppling av elen.

Ja förutom en sak som gjorde mig så less, spegeln vi väntat på (pga otaliga förseningar) sprack i kanterna när vi skulle montera den. Bara att beställa en ny.. :S Tur den inte var alltför dyr.. Om man nu inte kan sätta dit små lister som man sätter runt hela spegeln som i sin tur döljer skadorna. Får kolla med Bauhaus, K-rauta, Fredells och liknande om de har sånt inne.
 
T
Fast genomskinliga magnetlister i plast har ju till och med INR som är ganska dyra med sina dörrar jämfört med andra fabrikat.
 
Jo det kan hända, men jag tycker ändå att det ser bättre ut med lister av aluminum oavsett priset på duschdörrarna. Dörrarna kan kosta 15.000 kr och ändå se billiga ut... bara min åsikt..
 
Nu vet jag inte exakt hurdana magnetlister i alu du tänkt dig, men fördelen med de i plast är att de är lite flexibla och förlåtande om dörrarna inte är helt exakt monterade. Av de dörrar med alu-lister jag sett i butiksutställningarna är det nog ingen som slutit tätt hela vägen, men de med plastlister gör. Så jag ändrade då själv inställning angående plastlisterna... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.