Undrar ifall vi har någon här på forumet som vet hur fort dessa thujor växer från 60 cm höjd?

Var rekommenderar ni att köpa en större mängd? typ 250 styck?
 
Brabanten växer snabbare men mer yvigt och kräver på sikt väldigt mycket mer arbete. Jag mätte faktiskt två Smaragder igår och de hade vuxit från 80 till 130 cm sedan förra sommaren och det gäller Skåne. Smaragden tycker jag inte kräver mer än en klippning/år och den blir tät och är dessutom vacker på vintern (vilket inte Brabanten är).

Du kan säkert förhandla ner priset på så många ex. Ring runt till de större plantskolorna. Kolla tex Wallströms Plantskola i Skivarp som eg inte har någon gårdsbutik men jag har beställt via telefon och hämtat själv större mängd häckplantor.
 
Satte 60 cm brabant för fem år sedan. De är nu mellan 2-2,5m höga.
 
Skaffade 120cm Brabant från Hornbach för 49 kr styck! Fick utmärkta tips för att få den växa ca 60 cm/år.
 
  • Gilla
AlexandraFC
  • Laddar…
Vill du dela med dig av de tipsen?
Sades det något om klippning?

Kjell G
 
Jag tycker bättre om brabant till häckar, de växer mer ihop till en enhet. Smaragd är däremot mycket snyggare om man vill ha enstaka växter. Har visserligen inte planterat någon häck själv än, men jag har åkt runt och kollat på en massa olika häckar när jag funderat.
 
Brabanten skulle planteras i en "luftig" ränna på 40x40 cm fylld med 50%sand 40%matjord 10% torvmull eller grön kompost. Till varje meter en näve näckroslera. Dessutom skulle det grävas ner en droppslang för automatiskt bevattning.
Allt detta är fixat. Vattnar varje gång vi märker jorden börjar torka.

Får se hur det slutar.
 
  • Gilla
wifie och 1 till
  • Laddar…
Nu har ett år gått. Brabanten har vuxit lite olika. Mellan 40 och 80 cm!
Det var rätt med att blanda egen jord och installera bevattnings slangen mellan rötterna :)

Senaste 10 dagar resulterade i 10 cm!
 
O var är bilderna? ;)
 
MagnusSt skrev:
O var är bilderna? ;)
Bara för din skull har jag letat upp det gamla fotot juli 2010 och tagit dagens på det bäst och snabbast växande!

Nöjd?
 
  • Thujor 2010-11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Louton325 och 2 till
  • Laddar…
Jag är mkt nöjd:) Tack så mkt för exemplariska före-efter bilder:D

Btw, så verkar dina stenar hålla på o omgruppera sig, de kanske planerar en attack?
 
MagnusSt skrev:
Jag är mkt nöjd:) Tack så mkt för exemplariska före-efter bilder:D

Btw, så verkar dina stenar hålla på o omgruppera sig, de kanske planerar en attack?
Alla var samlade uppe. Nu har de omgrupperat sig med en hjullastare till andra platser.
Men är så fula :( Försöker få tillbaka svärtan.
Testade med saltsyra = noll resultat. Coca Cola = lite resultat, Oxalsyra = mer resultat
och nu skaffade våtsandbläster. Men hunnit ej att testa :(
 
Jag planterade 70 cm Smaragd i april 2009. De är idag ca 190 cm.
 
Cohiba skrev:
Jag planterade 70 cm Smaragd i april 2009. De är idag ca 190 cm.
60cm/år. Som mina i snitt. Bra att veta. Hur har du planterat dessa?
Vattnat mycket? Näring?
 
hur många behövs per meter för och få en relativt tät häck? (behöver inte vara 100% tät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.