Hej! Ombyggt badrum gjorde att badrumsfläkten kommer att hamna långt ifrån ventilationsröret i skorstenen. Eftersom duschen nu sitter i en alkov längst in i rummet vill jag helst ha fläkten i taket där så att fuktig luft åker med ut. Dumt nog sitter det gamla hålet i skorstenen dumt till (och tog en dag att bila upp). Det finns tyvärr inte utrymme att bila upp ett hål i skorstenen uppe på vinden, det är alldeles för trångt.

Min fråga: kan jag dra ventilationen rakt upp genom innertaket, sedan två meter i en böj runt skorstenen, sedan ner 40 cm och sedan ut? Eller blir det för lång och krokig väg? Jag gjorde en tafflig bild i Sketchup, de röda ringarna är plats för fläkten (i duschtaket) samt det befintliga uttaget i skorstenen.
 
Jag ser ingen ritning.

Men det har ingen betydelse var i rummet du suger ut den fuktiga luften. Hade du haft en "kupa" ovanför dusch kabinen, hade man kunnat ansluta den direkt mot utblåset. Annars kommer den fuktiga luften stiga upp till taket (den är varmare) och lägga sig där med risk för kondensering. Då är det bättre att ha en fläkt typ 3m därifrån och evakuera denna.
 
Asch, bilden kom inte med; det vill sig inte!. Men eftersom duschen sitter i en alkov (inte en kabin) så tror jag att det finns risk för att den fuktiga luften där inte sugs med i ventilationen om man inte har frånluften ovan duschen; det är i alla fall vad fläkttillverkarna rekommenderar.
 
Försök att spara bilden som *.jpg och prova igen.

Om du har en tilluftsventil (spalt, fläkt, otätt dörr) på nåt ställe, finns det inte en chans på att luften evakueras ej. Bara om du har en tätt hörna kan den stå lite mer "stilla". Öppna den och se till att luften rör på sig :)
 
Provar igen att få upp en bild. Det sitter en dörr mellan skorsten och dusch, med luftspalt under.
 
Aaa. Utsuget är inte i taket :O

Nu hänger jag med. Visst kan du dra den upp och ner. Men bara om utrymmet där du ska dra denna är varm. Annars kan fukten fällas ut.

Alternativ att isolera röret. Även i nybyggen dras ibland luften ner till tex en frånluftsvärmepump.
Det är inga problem mao.
 
Det jag oroar mig för är mest att man tappar för mycket sug om slangen blir så lång och får många krökar. Fläkten kommer att sitta i taket på duschnischen. Är det bättre med en slät kanal än med slang?
 
Det bästa är spirorör. Dock kan PVC rör användas med. Du har 3 val beträffande förflyttningen av luften.

1. fläkt på taket (är det bästa)
2. kanalfläkt som monteras inuti röret
3. en vanlig utanpåliggande fläkt som trycker in luften i kanalen.

Alt 2 o 3 kan vara lite riskabla om man blåser in den fuktiga luften i murat skorsten. Finns det sprickor i denna, kan den fuktiga luften taga oönskat väg.
 
Jag tog mig i kragen, sågade upp för en ny tak-/inspektionslucka och gjorde ett hål i skorstenen på vinden. Nu kommer ventilationsröret att gå rakt upp från duschtaket, två meter längs innertaket (på vinden) och rakt in i skorstenen. Röret kommer att ligga nedsänkt i lösullsisoleringen och jag kommer att komma åt anslutningen till skorstenen genom en inspektionslucka. Hoppas att det blir bra!
 
GunnarM skrev:
Jag tog mig i kragen, sågade upp för en ny tak-/inspektionslucka och gjorde ett hål i skorstenen på vinden. Nu kommer ventilationsröret att gå rakt upp från duschtaket, två meter längs innertaket (på vinden) och rakt in i skorstenen. Röret kommer att ligga nedsänkt i lösullsisoleringen och jag kommer att komma åt anslutningen till skorstenen genom en inspektionslucka. Hoppas att det blir bra!
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.