Hej
Jag är lika frågsam till de olika kökstillverkares kvalitét som många andra här på forumet men jag tycker inte om en massa spekulationer om den ena tillverkarens kök från människor som tror sig veta bara för ett de satt upp ett kök. Jag vill inte på något sätt nervärdera er andra på ngt sätt men av min erfarenhet så besitter de som sätter upp köken mest information och det är den jag är ute efter.

Vi har varit och tittat på IKEA och jag är lika frågande till deras kvalité som flera andra här. Det känns som om köket inte kommer att hålla en längre tid. Vad är er erfarenhet?

Vi har även tittat på KVIK som ser och känns exakt som IKEAs.

Igår var vi och pratade med Noblessa och visst har de flera typer av bredd och smartare lösningar än KVIK och IKEA men stommarna känns som de andra två och känslan är inte rätt här heller.

Jag kan med en gång säga att vi var inne och fick en offert från Kvänum för ett par år sedan och den prisklassen är jag inte intresserad av oavsett kvalité. 250k skulle vi få ge för stommar och lucka som på IKEA kostar högst 30k!

Men tillbaks till frågan: Ni som sätter upp kök, vad ska man köpa för stommar och luckor om man vill ha ett kök som känns fräscht ett bra tag framåt och som ser ut som hej kom och hjälp efter ett tag?

Mvh
/Jonas
 
Tycker på något sätt att man kan dela upp i tre kategorier och enligt min erfarenhet så kommer då t.ex Kvik och Ikea i första gruppen, t.ex HTH, Smedstorp, Ballingslöv m.fl i andra gruppen och bl.a Kvänum i den dyraste gruppen...

Dock kan jag ha väldigt svårt att hålla med dig när du skriver följande...

Jag kan med en gång säga att vi var inne och fick en offert från Kvänum för ett par år sedan och den prisklassen är jag inte intresserad av oavsett kvalité. 250k skulle vi få ge för stommar och lucka som på IKEA kostar högst 30k!

Man kan ju inte jämföra äpplen och päron... ;)
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker på något sätt att man kan dela upp i tre kategorier och enligt min erfarenhet så kommer då t.ex Kvik och Ikea i första gruppen, t.ex HTH, Smedstorp, Ballingslöv m.fl i andra gruppen och bl.a Kvänum i den dyraste gruppen...

Dock kan jag ha väldigt svårt att hålla med dig när du skriver följande...

Jag kan med en gång säga att vi var inne och fick en offert från Kvänum för ett par år sedan och den prisklassen är jag inte intresserad av oavsett kvalité. 250k skulle vi få ge för stommar och lucka som på IKEA kostar högst 30k!

Man kan ju inte jämföra äpplen och päron... ;)
Fast du kan verkligen inte tycka att Kvänums motsvarighet är värd 8 gånger så mycket än Ikea.

Ungefär som att Ikeastommen är gjord utav papp och Kvänumstommen utav guld, det är liksom för STOR skillnad i pris.
 
Naturligtvis tycker jag inte det nä... ;)

Men jag har hört folk jämföra med Ikea så jäkla många ggr så jag börjar tröttna på det... ;)


Jag ritade och ordnade ihop ett kök till en av min sambos vänner för ett par år sedan och tänkte då beställa det från en lokal köksleverantör.
De ville ha högblankt vitt kök vilket det då skulle bli och dessutom fick vi göra en 700 djup bänkskiva med dubbla geringar och flytta ut skåpen 100mm då det gick avlopp uppe på väggen så de skulle inte kunnat ha lådor annars...

Köket skulle bli ett litet U-kök och i ena hörnet fanns det ett schakt med rör och annat så i den hörnan skulle bara bänkskivorna mötas på främsta 10-15cm.


Jag fick ett pris till kunden från den lokala köksleverantören på 50000:- vilket skulle inkludera lådor i alla bänkskåpen, extradjup bänkskiva som de åkte ut och mätade på plats så att verkligen geringarna skulle stämma ihop, högblanka fronter och luckor i högtryckslaminat, handtag, dämpande luckor och lådor m.m m.m

Jag lämnade priset till "kunden" och sen hörde jag ingenting, så efter en dryg vecka så ringde jag dem och frågade om de hunnit titta på det hela...

Får då till svar... att de hittat ett LIKADANT kök på Ikea för 25000:- :x:x:x

Folie / Högtryckslaminat
Luckor på allt / Lådor på allt
Normal bänkskiva / Extradjup bänkskiva
Ej underlimmad vask / Underlimmad vask
Ikeahandtag / Designhandtag

Själv kan jag inte hitta många likheter och dessutom åker knappast Ikea ut och mäter samt levererar bänkskivor som snyggt och prydligt geras ihopa så man i princip inte ser några skarvar i hörnorna... :rolleyes:


Mest typ sådant jag syftar på när jag menar att man måste jämföra rätt saker... ;)

Många ggr ser ju Svensson bara utseendet och inte vad de får för pengarna...
På ena stället kan det vara en massiv trälucka men på andra stället en folielucka och detta ser sällan Svensson skillnad på men priserna är ju avsevärt olika...

Precis som i exemplet ovan då de bara såg högblanka luckor men inte ser och förstår skillnad mellan folien och högtryckslaminatet...
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Många ggr ser ju Svensson bara utseendet och inte vad de får för pengarna...
På ena stället kan det vara en massiv trälucka men på andra stället en folielucka och detta ser sällan Svensson skillnad på men priserna är ju avsevärt olika...
Håller egentligen med dig i att man får vad man betalar för och att Kvänum håller högre kvalité än Ikea MEN de har också ett löjligt prispålägg på saker som de inte itllverkar själva som jag inte ser som motiverat.

När jag för ett par år sedan kollade upp pris på rostfria diskbänkar kollade jag med flera olika leverantörer däribland Kvänum. Från en butik som säljer bland annat Lidhults kök och Ballingslöv fick jag ett pris på 14900 kr på en diskbänk från Nordic-Tech. På exakt samma diskbänk fast via Kvänum fick jag priset 21666 kr. När jag påtalade skillnaden för Kvänumssäljaren fick jag till svar att det berodde på att de höll en så mycket bättre kvalité för att de skulle kunna stå för det och man kunde inte jämföra med såna köksleverantörer som Ballingslöv som inte direkt har nån bra kvalité

Jag kollade med Nordic-Tech och som jag trodde var det rent skitsnack... de har EN kvalité och den säljer de till alla sina återförsäljare! Så det är inte alltid priset btyder bättre varor...

Själva köpte vi nyligen kök från Åraslövs Snickeri i massivt trä med lådor och innanförliggande luckot och måttbeställt i precis de mått vi vill ha. Skåpen är riktigt gedigna och vi har låddämpare och moderna lådutdrag etc och är väldigt nöjda. Det hade blivit billigare med Ikea men vi hade inte fått vad vi ville ha. Köket kommer garanterat hålla i många år och var enkelt att montera då det kom i färdiga moduler. Priset var helt överkomligt men såklart dyrare än Ikea.

Min sambo är snickare och har monterat många kök från olika leverantörer. Han tycker Ikea är ok att montera men de håller ju inte hur länge som helst. Nyligen montareade han ett Lidhults kök somju ska vara hög kvalité och som kostar en hel del och det var inte alls nån höjdare då passformen var dålig och en del detaljer som benen till exempel var riktigt undermåliga.
 
Har monterat allt möjligt och även tillverkat kök. Är inte negativ till IKEA. Där de duger så ser jag ingen anledning att betala så mycket mer. De flesta kök fungerar på ungefär samma sätt. Melaminbelagd spån i stommar. Sedan fronter av olika sorter, luckor eller lådor, som monteras med något av de beslagssystem som finns på marknaden. När en stomme väl är monterad så ser en lekman ingen skillnad på IKEA, Kvik, Noblessa, Hagakök, HTH, Poggenpol eller vilket som helst kök som är uppbyggt på det sättet. Sedan tillkommer ett system av passbitar och krön och annat bjäfs som gör skillnader.

Kvänum är ett annat koncept och går inte att jämföra med de andra. Däremot så går det att få tag lika bra eller bättre grejer för den som vill lägga ner jobb på att i stället gå till ett snickeri.

Findus
 
Det var kanske dumt skrivet av mig. Jag förstår att man inte kan jämföra Kvänum med IKEA. Det jag försökte säga var att jag inte vill ge 250k för ett kök med enbart stommar och lucka. Det jag vill ha är ett kök att trivas i i många år utan att det behöver kosta skjortan. Det betyder inte att de ska hålla samma prisklass som IKEA eller KVIK men med högre kvalitet för det.

Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker på något sätt att man kan dela upp i tre kategorier och enligt min erfarenhet så kommer då t.ex Kvik och Ikea i första gruppen, t.ex HTH, Smedstorp, Ballingslöv m.fl i andra gruppen och bl.a Kvänum i den dyraste gruppen...

Dock kan jag ha väldigt svårt att hålla med dig när du skriver följande...

Jag kan med en gång säga att vi var inne och fick en offert från Kvänum för ett par år sedan och den prisklassen är jag inte intresserad av oavsett kvalité. 250k skulle vi få ge för stommar och lucka som på IKEA kostar högst 30k!

Man kan ju inte jämföra äpplen och päron... ;)
 
När du skriver "Däremot så går det att få tag lika bra eller bättre grejer för den som vill lägga ner jobb på att i stället gå till ett snickeri." menar du i prisklass som kvänum då eller menar du att man kan få ett bra kök till hyfsat bra pris hos en snickare?

findus42 skrev:
Har monterat allt möjligt och även tillverkat kök. Är inte negativ till IKEA. Där de duger så ser jag ingen anledning att betala så mycket mer. De flesta kök fungerar på ungefär samma sätt. Melaminbelagd spån i stommar. Sedan fronter av olika sorter, luckor eller lådor, som monteras med något av de beslagssystem som finns på marknaden. När en stomme väl är monterad så ser en lekman ingen skillnad på IKEA, Kvik, Noblessa, Hagakök, HTH, Poggenpol eller vilket som helst kök som är uppbyggt på det sättet. Sedan tillkommer ett system av passbitar och krön och annat bjäfs som gör skillnader.

Kvänum är ett annat koncept och går inte att jämföra med de andra. Däremot så går det att få tag lika bra eller bättre grejer för den som vill lägga ner jobb på att i stället gå till ett snickeri.

Findus
 
Av det som Kvänum får för ett kök så går inte hälften av pengarna till snickeriet som tillverkar grejerna. Därför går det att få betydligt bättre pris genom att gå runt mellanhänderna.

Det finns snickerier överallt. Det är förstås svårt att veta om det är bra eller ej. Det är där som orken kommer in. Dels så måste man leta, via referenser och annat, efter ett bra snickeri. Sedan så hjälper det att ha tänkt färdigt själv så att det går att göra en tydlig ritning, samt att det går att skriva ihop en bra beskrivning på alla ingående delar som man vill ha. Dessa handlingar kallas för anbudsunderlag. har du gjort det, och hittat ett bra snickeri, så blir det troligen både bättre och billigare än Kvänum.

Det vanliga är att snickaren får en lös fråga av typen "vad kostar ett kök?". Kvänums grej är att sammanställa och formulera beställarens ideer på ett sätt så att båda vet vad som skall göras. Dyrt men friktionsfritt. Att bestämma själv är inte lätt. Kvänum, som lanserar sig med att göra special som standard, har mallar. Det går inte att få precis vad man vill. Det är för att undvika kommunikationsmissar. Inte för att de inte kan göra vad som helst.

VH/Findus
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Folie / Högtryckslaminat
Luckor på allt / Lådor på allt
Normal bänkskiva / Extradjup bänkskiva
Ej underlimmad vask / Underlimmad vask
Ikeahandtag / Designhandtag
Fast i detta fall är det ju endast dubbla priset, inte åttafaldigt.

Självklart i detta fallet hade man ju tagit det dyra alternativet iofs......
 
Kör du på IKEA-stommar+luckor och lägg extra pengar på en schysst stenskiva med underlimmad diskoho eller liknande! Du kommer själv inte märka någon större skillnad på detta kök mot någon av de andra märkena. VIll ha märka skillnad, be en snickare bygga ett från grunden!
 
gustavasberg skrev:
Kör du på IKEA-stommar+luckor och lägg extra pengar på en schysst stenskiva med underlimmad diskoho eller liknande! Du kommer själv inte märka någon större skillnad på detta kök mot någon av de andra märkena. VIll ha märka skillnad, be en snickare bygga ett från grunden!
Öhhh... Jo!

Rangliga lådor, dåliga inredningslösningar med dålig finsh.
När jag varit hemma hos någon som har ett IKEA kök och sedan kommer hem och drar i mina lådor så blir jag glad!
 
Klockan skrev:
Öhhh... Jo!

Rangliga lådor, dåliga inredningslösningar med dålig finsh.
När jag varit hemma hos någon som har ett IKEA kök och sedan kommer hem och drar i mina lådor så blir jag glad!
Är det kök från 80-talet? Med dom där härliga plastlådorna? :x
 
gustavasberg skrev:
Är det kök från 80-talet? Med dom där härliga plastlådorna? :x
Nope, när jag har varit och rivit i IKEA kök som är mellan 4-1 år (dvs både med deras nya och gamla lådleverantör) så är jag så glad att komma hem till mina Blum invivo tandemboxlådor som tar mer vikt i ALLA positioner än IKEA. Dessutom är de djupare. Har ett lådavdelningsystem som inte är skevt (ok, snordyrt om man jämför med IKEA, det medger jag).

Vi har även ikeakökslådor i tvättstuga och i en garderob. Och de håller helt enkelt inte samma kvalité som de lite dyrare lådorna. Och så undrar jag hur IKEA får sälja sina trådbackar till kök, de är ju helt värdelösa! (När de blir tungt lastade så hoppar de ur sina upphängningshjul)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.