Tänkte först koppla in det som på bilden med exp.kärl 2,men efter att ha läst monteringsanvisningarna till exp.kärlet så tolkar jag det som att det är bättre att koppla in exp.kärl 1.

Så här skriver dom: Montera tanken i anslutning till returledningen, så nära pannan som möjligt, på pumpens intagssida.Montera tanken så att det vatten den innehåller inte kan cirkulera.
Vad tror ni? Det handlar om ett slutet kärl på 200 liter.

Exp.kärl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jag skulle ha kopplat kärlet som "kärl 2" för att undvika varmhålling av kärlet. Dock att tänka på är att du INTE får sätta någon ventil så du kan stänga av kärlet från anläggningen INNAN dina dubbla säkerhetsventiler.

Öppet kärl är dock alltid att rekomendera för vedeldare!
 
Redigerat:
Får man inte ha avstängning till exp.kärlet? Får man det inte godkänt då eller vad händer? Jag har bara en säkerhetsventil på exp.kärlet eller vad menar du?
 
Krilleman
Du ska ha avstägning på kärlet med möjlighet till att tappa ur vattentrycket så du kan kontrollera lufttrycket i blåsan. Det finns speciella ventiler för endamålet med inbyggd avtappning, eller så sätter man ett vanligt T-rör med en kik-ventil mellan avstägning och kärl.

Men avstägningen ska bara ta bort exp-kärlet, säkerhetsventilerna får du aldrig kunna stänga bort från pannan och tanken med elpatron. Det är ju vanligt att man monterar ventiler på dom andra två tankarna om man ej vill nyttja dom på sommrarna, Och det ska vara dubbla säkerhetsventiler.
 
Menar du att det ska vara två säkerhetsventiler på exp.kärlet eller menar två totalt, för jag ska ju ha en på stigarledningen oxå.
 
krilleman_215 skrev:
Du ska ha avstägning på kärlet med möjlighet till att tappa ur vattentrycket så du kan kontrollera lufttrycket i blåsan. Det finns speciella ventiler för endamålet med inbyggd avtappning, eller så sätter man ett vanligt T-rör med en kik-ventil mellan avstägning och kärl.

Men avstägningen ska bara ta bort exp-kärlet, säkerhetsventilerna får du aldrig kunna stänga bort från pannan och tanken med elpatron. Det är ju vanligt att man monterar ventiler på dom andra två tankarna om man ej vill nyttja dom på sommrarna, Och det ska vara dubbla säkerhetsventiler.
Varför ska det vara dubbla säkerhetsventiler har jag inte hört förr ?
 
Enda jag kan tänka mig vis slutet system är väl Övertrycksventil och nödkylningsventil, att ha två övertrycksventiler är väl ganska onödigt? Om man inte räknar med den på Expkärlet då..
 
Krilleman
Dubbla säkerhetsventiler eller inte tror jag mycket på hur man är lärd. Jag skulle aldrig tveka på att sätta dubbla! Tror dock inte det finns någon text som säger att man måste...
 
Det är ganska enkelt att räkna ut hur många säkerhetsventiler som behövs.
När alla handventiler är stängda ska alla värmekällor ha kontakt med en säkerhetsventil.
 
krilleman_215 skrev:
Jag skulle ha kopplat kärlet som "kärl 2" för att undvika varmhålling av kärlet. Dock att tänka på är att du INTE får sätta någon ventil så du kan stänga av kärlet från anläggningen INNAN dina dubbla säkerhetsventiler.

Öppet kärl är dock alltid att rekomendera för vedeldare!

DEt är helt ok med en vanlig kulventil innan kärlet. Bara du har handtaget bortskruvat
 
Jag har kopplat enl alt 2, när tankarna är 90 grader rakt igenom blir exp kärlet varmt bara i toppen. Exp kärl 300 liter slutet system dubbla säk en på panna en på exp inga kranar.
 
Hur ska jag koppla exp.kärlet?
På det kallaste stället i systemet =returen från värmekretsen
avstängningskran med ratten borttagen
Säkerhetsventil #9 bra beskrivning

mvh pr95
 
Du bör ha en möjlighet att tappa vattentrycket efter att kärlet kopplats från dvs en avtappningskran. Något krav på att ta bort handtag finns inte. Däremot får säkerhetsventilen inte gå att stänga av, från någon värmekälla.

Sen kan man tänka lite längre: Vad händer om en lågt placerad säkerhetsventil öppnar när pannan står och kokar med mycket ved i? Jo allt vatten kan tryckas ut och pannan koka torr och kanske bli förstörd. Detta faktum ger att man INTE ska sätta säkerhetsventiler annat än högt i systemet!
 
kulle
Matss skrev:
Du bör ha en möjlighet att tappa vattentrycket efter att kärlet kopplats från dvs en avtappningskran.


En liten följdfråga Matss.
Ska man tappa ut allt vatten eller räcker det med att släppa på trycket när man ska kontrollera förtrycket i expansionskärlet ?
 
Släppa trycket räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.