Mitt badrum ska hel renoveras.
Har haft några hantverkare här som kommer att lämna offerter nästa vecka. Jag har varit väldigt klar med vad jag vill ha och vad som ska göras. Har bett om att få allt arbete och material uppstaplat så noggrant som möjligt.
Jag tyckte bättre om en av hantverkarna då de beskrev väldigt detaljerat vad som skulle göras. De hade till och med några plattor med sig som jag kunde välja på för att få in det i offerten.
Hur som helst kan ju allt låta väldigt bra och jag vill ju inte göra bort mig totalt så jag blir lurad och står där med ett ofärdigt badrum.


-Vad bör jag kolla upp ang bygg firman?
-Vilka certifikat och behörigheter ska de ha?
-Ska jag blanda in försäkringsbolaget?
-Ang priser och färdigdatum bör man väll ha detta skriftligt?
-Vad mer bör jag se upp med?
 
Du kan bli hur lurad som helst dessa våtrumscertifikat är ingen garanti.
Referenser kan vara falska, och utanpå badrum så ser man inte hur underarbetet är gjort.
Branchen är oseriös är det inte fusk med jobb så är det fusk med pengar.
I alla världens länder utom i Sverige så är badrum rellativt enkelt men försäkringsbolagen har gjort så att vi har fått koko när det gäller badrum.
Dom stackars rörmockarna kan inte göra annat än att anpassa sig till årets badrumsstandard!!!!
 
Jag har en idé för hur man ska hitta relativt rätt team för att göra badrumsjobbet utan att man har kontakter.

Det gäller att inse att man antingen blir "lurad" på antingen pengar eller på kvaliteten på jobbet. Jag betalar hellre lite för mycket.

Men gå på en välrenommerad rörfirma och be om namnet på tre för dem fristående projektledare som de gärna jobbar med.
Utifrån dessa tre, är det bara att jobba vidare med pris och referenser.

Sedan, alla här pratar alltid bara fast pris, någon som har synpunkter på modellen löpande räkning med takpris? Personligen har jag själv funderat på den modellen.
 
Du kan ju kolla med bkr om de har våtrumsbehörighet, företag finns listade på www.bkr.se.
Skriv kontrakt, mitt tips - inte för att du vill djävlas utan för att du inte vill ha en massa missförstånd.
 
Jag glömde det absolut viktigaste, oavsett form av upphandling.

När du beställer, MÅSTE, du ha tänkt igenom allt, exakt hur det ska se ut.
Det ska vara måttsatt var allting ska sitta.
Du måste ha exakt ritningar
Här finns det inga genvägar, antingen gör du det rätt, eller också gör hantverkarna det sådär.

När jag byggde om mitt badrum, skulle jag ha en vägghängd toalett. Fästena till toaletten ska kortlas innanför gipsväggen.
Nu är det bara så att IDOs usla monteringsanvisning inte anger placering för dessa kortlingar. Jag glömde naturligtvis en av kortlingarna, så jag monterade ett 25x25mm rör på utsidan av väggen istället, men inuti lådan.

Därför rekommenderar jag att du har valt alla möbler innan, och kompletterar avtalet med någonting i stil med "Fästen för toalett, bide, etc ska vara monterade i väggen.

Men sedan måste du själv ha koll på detta också.

Med ritningar har du kontrollen, därifrån kan ni diskutera eventuella avsteg.

Det blir dessutom mycket lättare för hantverkarna eftersom de slipper tänka efter och ibland ha lite otur när de tänkte.
 
Redigerat:
Att ha med i kontratk att alla tillägg skall beställas i skrift ( epost fungerar) kan vara en bra ide. Vi har upphandlat två badrum, och trots att vi haft sådan formulering i kontraktet så har båda företagen försökt få mer betalt för saker som extra fix o fog material, extra färg i tak mm mm ..... i vårt fall orkade vi inte tjafsa om småsaker på slutet o betalade de extra tiopapp dw volle ha.......men vi blev av med extrasaker för ca femtiopapp pga avtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.