Någon som har erfarenhet av de portabla Klimatronic luftkonditioneringarna som Bauhaus säljer? Det låter väldigt bra att man skall kunna montera hela enheten utomhus och blåsa in kylan i stället för tvärtom. Men fungerar det verkligen? Aggregatet är IP24-klassat, kan det stå oskyddat ute då? På vintern?
 
Jag har själv köpt och monterat ett nu. Men jag förblev osäker på utomhusmontaget, så snarare än att montera det på terrassen eller i en fönstersmyg (vi bor i takvåning) så gjorde jag om en kattvind till kallförråd (visserligen med 0,20-1,40 i takhöjd) genom att sätta panel och lägga golvplankor och ställde enheten där.

Kallsidan går till en ventil med manöverpanel (tillbehör, också från Bauhaus). Slangen är c:a 4 m lång (förlängningskit, också från Bauhaus, eftersom slangarna har icke standard dimensioner), och den har jag isolerat för att undvika kondens.

Varmsidan blåser ut genom andra halvan av förlängningskitet och ut genom en ventil på terrassen. En slang leder kondensvattnet ut genom ett hål i väggen till terrassen.

Totalt sett, med tillbehören, isolering, och det största aggregatet har det gått på c:a 13 000 kr för luftkonditioneringsdelarna och en okänd summa för snickerierna.

Totalt sett har jag lagt närmare en arbetsvecka på projektet, men det är pga det hopplöst trånga utrymmet. Montering av aggregatet tar nog en halv dag inkl håltagning i väggar, och en halv dag till för att isolera och montera slangarna. Vilket man förstås kan strunta i om de hänger över mark som inte är fuktkänslig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.