Borde man inte se en felkod då?
 
Inget vattenläckage, inga andra driftsstörningar har heller upplevts. Inget händer när strömbrytaren slås på, varken ljud eller ljus. Skumt är det. Om man kopplar förbi relät, kan man då få verifierat att relät fungerar eller ej?
 
jag ser ingen transformator på bilden. Det borde gå 230V till en transformator antingen på kortet eller separat monterad någonstans. Kortet behöver drivspänning för elektroniken. På trafons sekundärsida bör det finnas en likriktarbrygga eller 4 separata bryggkopplade likriktardioder. Teoretiskt sett så försörjs kortet inte av en vanlig trafo, utan av ngn form av switchregulator, men jag ser inget på bilden som liknar det heller.

Med tanke på att kortet verkar dött så är det sannolikaste att det saknar korrekt drivspänning, annars borde någon lysdiod tändas.
 
Ja, jag behöver svar på frågorna i #6 för att kunna gå vidare, om den lilla 8-taggaren kan vara en switchregulator. Men då saknas fortfarande en liten trafo och en effekt-FET.
Det kan ju vara en simpel nätdel i form av en kondensator (motstånd kan det inte vara pga för hög effektförlust pga reläerna), likriktare och en zenerdiod. Det ser ut att sitta zenerdioder precis under reläerna.
 
Det står
"MAL F
24C01 6
91A714"

Över kondensatorn är det 35 v. den är angiven till 220uF 50v. Dioderna är spänningssatta allihopa. Även de flesta punkter på det mindre kretskortet, det som har lysdioderna är spänningssatta mot jord till 25 v.

/K

Ps. Tack för all hjälp so far.
 
Det var illa... Hade hoppats på ett fel tidigt i strömförsörjningen. Att du har spänningar så långt in i kortet tyder på logikfel. Men med lite tur kanske det är strömförsörjningen till 40-taggaren som troligen är en ASIC. Vet inte vilket ben det är.
8-taggaren verkar vara ett EEPROM (permanent minne) så det har inget med strömförsörjningen att göra.
Lite svårt att bidra mer nu - skulle behöva se kortet eller dess kretsschema.
Det går ju att metodiskt kontrollmäta alla halvledare och syna kortet efter sprickor och kallödningar, speciellt högra halvan där 230 V kommer in.
 
För mig låter det lite mycket med 25V på kortet med lysdioderna, jag misstänker fortfarande att det finns en trafo någonstans.
 
Förstår att det inte blir lätt för er att hittan någon lösning baserad på ett par bilder, och diverse kommentarer från mig.:p Bilderna har väldigt hög upplösning men förminskas när de läggas upp på forumet.

De flesta punkter på kortet har 25 v mot jord, sedan finns det platser med ca 19 v och ett antal som har kring 4 v. Utan att ha mätt på alla ställen. Vissa är även spänningslösa, med det känns svårt att veta om det är en indikation på att något är galet.

Jag har inte dragit demonterat maskinen och kolla om det sitter någon trafo någon annanstans, men det kommer ju 230 till strömbrytaren fram på panelen iaf.

Kanske blir till att hitta någon i Strömstadsområdet som kan kolla på kortet och ge ett utlåtande. Om man skall söka på eniro vad bör man välja för sök-sträng för att få en lämplig träff tror ni?

/K
 
När jag mäter noggrannare med en bättre meter så får jag det till 19,8-20 v på vissa punkter. Och där jag ovan skrev 4 v är det variabelt, allt från 0 upp till 5.1 v varierar spänningen. Bör spänningen pulsera på detta vis?
 
Redigerat:
25 V låter rimligt för det är vad reläerna vill ha. Men elektroniken vill ha en lägre spänning typ 5 V, så det kan finnas flera spänningsregulatorer på kortet. Leta efter transistorliknande komponenter som det står 78LXX på.

Du kan också googla på maskinen och numren som står på kretskortet i hopp om att finna ett schema. Cylinda kanske t.o.m är så tillmötesgående att dom kan tillhandahålla ett. Vet inte om maskinen fortfarande är Svensk. Konstruktionen torde i alla fall vara det för maskinen är väl några år, så kunskapen om hur den fungerar finns troligen kvar i Sverige (ev hos avskedade konstruktörer...).
 
Sammantaget så är det 230 v, 35 v, 25 v, 19.8-20 v och pulserande 0-5,1 v på kortet.

Brevid den stora kondensatorn sitter det en mindre som har 25 v på en benet och är märkt 35 v 100 uF. Slår jag från strömmen så är det 25 v över i princip hela kortet med några undantag där det är 0 v, mätt mot jord. Någon 78LXX hittar jag ej.
 
Redigerat:
Jag förstorade upp bilden lite, tyvärr lite dålig upplösning. Men det finns en svart mackapär på ävre delen av kortet, och vid den tycker jag att det står F12, det kan i så fall vara en säkring.

Vad står det på de blåa rektangulära sakerna under reläerna, om de inte är kondensatorer så skulle de kunna vara spänningsregulatorer.
 
På den svarta komponenten "F12" står det C730 TLC386T. Hur gör man för att lägga upp bilder med högre upplösning, dessa är på 12 MP men skalas ner ordentligt.

De blå lådorna är märkta 1 u0 K 400 v Philips 373 MKT HQ 97 27. Samma på alla 3. Den blå till höger är märkt 2u2 K 250 v Philips 373 MKT HQ 97 21.
 
Ok, det är kondensatorer.
Det finns sajter man kan använda, t.ex http://forumbilder.se/ men jag har aldrig provat någon själv.
 
Jag tittade på bilderna.
Kortet verkar vara av 1-lagerstyp.
Sedan verkar det inte finnas några riktiga barriär på kortet (typ 500V eller vad som nu krävs).
Då drar jag slutsatsen att barriärerna är lösta någon annanstans än i elektroniken.

Om det inte behövs någon barriär, behövs det ingen transformator.
Man kan ordna spänningsfall över en kondensator, det ger inte så stora effektförluster.

För att komma vidare bör vi nog identifiera IC-kretsarna, med tillverkare artikelnummer och funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.