Jag har tänkt bygga ett lösvirkeshus i egen regi där jag skall ta hjälp av en byggfirma då jag behöver assistans. Jag har själv upprättat planritningar, fasadritningar och vissa konstruktionsritningar. Vad krävs egentligen m.a.p konstruktionsritningar för ett villabygge?
FÅR en byggfirma upprätta en villa utan ritningar utförda av en behörig konstruktör?
FÅR en privatperson upprätta en villa utan ritningar utförda av en behörig konstruktör?
ÄR man tvungen att ha en kvalitetsansvarig?
Vem är det isåfall som ställer de kraven?


MVH

 
Vad har du för erfarenhet? Ja menar ifall du tycker du är tillräckligt kunnig för att göra egna ritningar o.d så är det bara att tuta och köra.

Vi bygger lösvirkeshus och vi fick experthjälp från min pappa som är arkitekt. Han renritade våra ritningar (vi har dock gjort ändringar efter det) - och han kollade så att vi inte hade missat några konstruktionsgrejjer. Exempelvis placering av trappa så att den inte går upp i en bärande balk, ventilationsschakt o.d.

Det där med kvalitetsansvarig (KA) är en annan bit, i vår kommun så måste det finnas en och han måste vara godkänd av kommunen. Kolla med stadsbyggnadskontoret. Sedan så är det även kommunen som vill ha konstruktionsritningar, i vårt fall så beskrivs hur byggnaden är byggd. Regelstomme, isolering, grund osv. Detta visste vår KA.

Lycka till!
 
Tack för svaret.

Har en del erfarenhet då jag jobbar som ingenjör i byggbranchen men jag måste konsultera med arkitekt/konstruktör om vissa bitar för min egen del.
 
Sen kan det vara så att kommunen kräver en del handikappsanpassning i huset (eller iaf förberett för).Ivår kommun så skulle huset vara byggt med tanke på eventuell anpassning för handikappade.Jag tror kommunen gör så för att slippa bygga om halva huset ifall vi skulle sälja till någon som har handikapp.
 
Hej, jag har just blivit medlem och det beror på att vi har hittat "TOMTEN" (inte Jul killen).

Området har en form av K-märkning och det bör vara små röda hus med vita knutar. Gärna fler hus per tomt men små.

Fråga: Måste man alltid rita nya ritningar om man bygger själv? Just denna hustyp finns det antagligen 100.000 av runt om i Sverige. Kan man inte bara köpa en korrekt ritning. I så fall var? Finns de i digitalt format?

>>Stefan<<
 
alfaurusell skrev:
Fråga: Måste man alltid rita nya ritningar om man bygger själv? Just denna hustyp finns det antagligen 100.000 av runt om i Sverige. Kan man inte bara köpa en korrekt ritning. I så fall var? Finns de i digitalt format?
>>Stefan<<

Sök på husritningar.... ::)
här e ett ex. http://www.ritningar.com/  
http://www.shopping.se/husritningar.htm  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.