Om du har dräneringen kopplad till avloppet och grannen nedanför er fått upp avloppsvatten i samband med regnväder så låter det som ett misstänkt samband. Normalt ska i och för sig avloppssystem kunna svälja en del.

Hur kommer det sig att denna lösningen valdes? Normalt kör man LOD med att koppla dränering till avlopp måste jag erkänna att jag inte hört talas om så ofta. Dagvattenledning är väl mer normalt om det inte är stenkista
 
Dagvattnet låg för högt. Fick tillåtelse från kommunen att koppla till avloppet för att slippa pumpgrop.
 
myrstack skrev:
Hur kommer det sig att denna lösningen valdes? Normalt kör man LOD med att koppla dränering till avlopp måste jag erkänna att jag inte hört talas om så ofta. Dagvattenledning är väl mer normalt om det inte är stenkista
Här i södra stockholm där dagvattenledning saknas är det mer regel än undantag att man ansluter dagvatten till avloppet....
 
Ganska idiotiskt av kommunen att tillåta sådant, lär ju bli hyffsad belastning på reningsverket. Nåja, fick du till ett bra fall ut till avloppet? En lösning, om det nu är detta som är felet är att installera en extra brunn bredvid den ordinarie och på högre nivå. Sedan ett rör från den höga brunnen ut till avloppet med stort fall. Sen sätter man en pump med nivåvakt i den gamla brunnen som pumpar vatten till den höga brunnen vid behov (högvatten).
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Jag tänkte hänga på tråden då vi tittar på att köpa ett hus med denna typ av fuktmissfärning på väggen i källaren. Vad jag förstår verkar de flesta anse att dräneringen i väggen gjorts fel, dvs vattnet leds inte bort. Jag kan ingenting om ämnet, men undrar om det kan vara problem med själva plattan, eller är det alltid väggarna som läcker? Hur åtgärdas ev
spckor, sprickor i plattan?

Det ser ju onkeligen ut att sugas nedifrån o upp.....

Ytterligare en fråga, vad kostar dränering i runda slängar?
 
soderro skrev:
Har haft dräneringsfirman här, men dom säger att dräneringen funkar och att det är nått annat som är problemet:S
Hade de några förslag på vad?
 
Dränering ska finnas både under och vid källarväggar. Dräneringen under går inte att göra så mycket åt, man dränerar bara om på sidorna. Under plattan brukar det bara vara ett lager grus, det räcker. Nyare hus har även isolering under plattan, då hålls plattan varm och torr och man kan även ha golvvärme utan att ruinera sig. Ligger plattan på grus krävs dessutom att inner golvet kan andas, nålfilt eller klinkers funkar.
Betongen ska inte behöva vara tät, dräneringen ska se till att grundvattennivån hålls lägre än huset. Man kan täta sprickor genom att såga upp dom och lägga i fogband och gummifog, men det görs inte för att stänga ute grundvatten.
Omdränering kostar mellan 50 och 100 lökar, det lägre priset om du gör allt själv. Tänk på att man ofta behöver riva altaner mm.
 
Så, om problemet är under plattan då, vad gör man då? River huset?
 
Om det bara finns grus under plattan räcker det med att dränera om runt om. Ligger plattan direkt på finsand, lera eller något annat som suger vatten vet jag inte vad man går, passning till näste talare...
 
Som jag sa tidigare så är huset nyligen dränerat runt om och plattan är nygjuten med ca 20 cm cellplast under. Problemet är att grunden står på lera och suger fukt. I vårt fall verkar det (ca en gång per år) bli så mycket fukt att grunden blir helt genomsur och färg börjar släppa från väggarna. Har nyligen haft en fuktkonsult på besök och han tror att det är nått fel på kommunens ledningar i gatan (vatten, dagvatten eller fjärrvärme). Ledningarna är från 50-talet så det kanske inte är så otroligt. Under augusti ska kommunen göra en relining av vattenledningen i gatan, så vi får väl se om det funkar bättre efter det. Är det någon som har någon erfarenhet av relining? Funkar det bra?
 
Re-lining gjordes här i området för 20-25 år sedan (minns inte exakt) och det har aldrig varit problem sedan dess. Tekniken borde dessutom ha utvecklas ordentligt sedan dess.
 
Vi har målat med sto:s silikatfärg och den verkar inte palla för den mängd saltutfällningar som vi får.
 
Känner ingen färg som pallar för saltutfällningar ....inte ens silikat kan stå emot när det står lervälling bakom och trycker.
Vilka väggar har mest fuktskador? De återfyllda med lera eller den med packat grus?
gaia
 
Jag tycker att du ska försöka kolla vattennivån i brunnen, antar att dräneringen går till en brunn invid huset och sedan ut i gatan eller infiltration. Kolla vid högvatten och kraftiga regn. Om nivån stiger betyder det att kapaciteten bort från brunnen är för dålig, då får du installera pump med nivåvakt som jag skrev tidigare.

Mycket troligt att det kan vara fel i gatan, annars hade nog inte relining varit på g.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.