Vi håller på att bygga nytt kök. Vi kommer ha vitmålad råspont på ena väggen i köket. Det är samma vägg som diskhon kommer stå mot så jag undrar om det kan funka att måla råsponten med någon bra vattentålig färg och det skulle duga som stänkskyd. väggen blev så fin så jag tycker det skulle va tråkigt att bryta med typ kakel då diskbänken bara är en liten del av väggen.


vad tror ni några andra som har haft trä som stänkskyd?
 
Vad har du för hushåll eller snarare hur kommer det att användas?

I vårt hushåll med två små barn och flitig användning (och mycket stänkande) skulle jag aldrig ha endast trä som stänkskydd, särskilt inte grovt trä.
 
Kan du inte sätta en glasskiva framför råsponten?
 
Något stänkskydd är nog bra att ha. Vi rev ett f.d. kök för en del år sedan, och råsponten som satt ovanför diskhon var helt genomrutten, det var mycket tydligt att det var just där diskhon hade suttit. Förmodligen hade de haft något enklare stänkskydd framför. Jag antar att man skulle kunna måla/lacka, men eftersom träet rör sig lite misstänker jag att det kommer att tränga in fukt i springorna i alla fall. En glasskiva som Matti föreslår skulle säkert funka hur bra som helst, och är ju enkelt att hålla ren och fräsch.
 
dethär med glasskiva låter som en bra ide (att jag inte tänkt på det själv). Någon som har koll på vad en skiva 120 x 50 cm kan kosta och hur tjock behöver man
 
Ska du ändå vitmåla råsponten så måste ju vanlig ute fasad färg funka alldeles utmärk. Jag har svårt att tro att stänk från diskhon ens är i närheten dränker in råsponten lika mycket som ett regn gör på husfasaden. Grund olja, grund färg och en vattenbaserad ute färg skulle jag köra på för att behålla den känsla som en trä yta ger i hela köket. Sen om du måste fräscha till det om 5-8 år och måla om denna lilla yta så gör du det medans kaffbyggaren kokar....Glas är praktiskt och bra och kan vara snyggt, men passar det in hos dig?
 
Hur ska ts kunna få rent en så grov yta som målad råspont, skrubba potatis ett par ggr och försök få bort stänket från ytan?
 
Klart svårare att göra rent än en slät glasskiva, men inte särskilt svårt. Lite köksspray och en diskborst och en dusch vatten om det behövs. Kan inte påstå att det är svårare än en kaklad vägg med mosaik eller som jag har i köket, vitt kakel som påminer om en grov kalkstens yta med en massa kanter och gropar och fogar. Passar det in med en glasskiva så är det ju bra men man måste ju se hela köket för att bedömma detta.

Ibland för man jobba lite mer med underhållet för att få den perfekta känslan. Bry man sig inte kan man ju lika gärna ha en hel rostfri bänk i hela köket också för det är lättare att sköta än en fin oljad ekskiva ;)
 
MickeK. skulle ju heltklart va snyggare utan glas och framför allt smiddigt att slippa sätta upp och som du skriver är det inte så svårt att måla om eller hel enket byta till något annat om det inte håller i längden. Läste någon annan stanns att dom annvänt badrummsfärg på trävägg bakom diskho. vad e mest tåligt och lätt skött tro fasadfärg eller badrumsfärg?
 
Redigerat:
om det tar längre tid att rengöra kök efter matlagning än att laga maten så är det fel någonstans, tycker jag :).
gaia
 
Laga mat? Jag kör mest med hämtmat eller blir bortbjuden. Sen har jag en fru som sköter köket :D ........................Nä nu spårar denna tråd ut lite

(Nä det blir mest jag som både lagar maten och städar köket hos oss :blushing:)
 
ake_r skrev:
MickeK. skulle ju heltklart va snyggare utan glas och framför allt smiddigt att slippa sätta upp och som du skriver är det inte så svårt att måla om eller hel enket byta till något annat om det inte håller i längden. Läste någon annan stanns att dom annvänt badrummsfärg på trävägg bakom diskho. vad e mest tåligt och lätt skött tro fasadfärg eller badrumsfärg?
Det funkar säker lika bra med badrums färg. Prata med din lokala färghandel. Lycka till!
 
Jag skulle säga att det funkar att lacka. Jag hade det i min förra lägenhet. Den panelen betsade jag 2 - 3 gånger och sedan lackades den 3 gånger innan den sattes up. Efter uppsättning lackades hela väggen ytterliggare 2 - 3 gånger. Panelen ställdes på bänkskivan i en U-profil av stål som också den lackades och sedan silikon under profilen.
Fungerade hur bra som helst, men panelen var väl å andra sidan hyvlad och ganska slät.

Nu bodde jag bara där i 3 år så över ett längre perspektiv än så vet jag inte hur det fungerar. Inga problem att hålla rent och torka av i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.