Fungerar det att gå på ett t-rör med Pexslang? Vad tätar här i så fall? Fiberpackning (gummi) eller behövs speciell övergång?

Kjell G
 
Krilleman
Funkar absolut att gå på med pex på T-rör.

Du måste ta reda på vilken slang du har. Yttermått och godstjocklek! Samt veta vilken storlek det är på T-röret du ska ansluta på.
 
Redigerat:
Bra, hoppades det också. Var på Coop där de har lite kopplingar o slang men killen sa direkt: du måste veta vad du ska ha, vi kan inte VVS!

Provade några gänger på plats o sedan på blandaren hemma. Pexens 1/2-tum funkar åt båda håll, oväntat men bra! Tyckte bara att själva slangen var klen, 10mm kanske, hoppas det inte blir för lite för blandaren? Men de gamla kopparrören var också 10mm så det borde gå.

Kjell G
 
10mm duger gott till en blandare, vattnet får dessutom högre fart i pex och man dimensionerar ofta en dimension mindre än cu när man drar pex, trotts att pexen har tjockare väggar
 
låter bra, då behöver man inte vara orolig för badkar heller - 260 liter bubbel ska installeras :)

Kjell G
 
Badkar bör nog ha lite grövre matning än 10, jag hade dragit minst 12 pex
 
då blir följdfrågan; finns det 12 pex med mutter 15 (1/2 tum) Har bara tillgång till CoopBygg eller CO, Biltema hade inga slangar.

T-röret är 15, slangen hos CO har beteckning R15 x R15 vilket bör vara gängstorlek men står inget om slangens diameter? Om jag ska ha grövre åker jag väl på nån slags förminskning för att gå på T-rör och blandare, båda är 15.

Kjell G
 
är det en kortare sträcka tycker jag att du ska prova med dina 10mm slangar, tycker du inte att det blir tillräckligt med flöde/tryck byter du ut dem mot grövre dito, för du har väl inte tänkt bygga in dem?
 
nej, har allt utanpå och karet ska inte byggas in. slang är ju bra när blandaren sitter i karet, då kan man dra fram o fixa om det behövs. Gör så att jag provar ett.

Tyvärr läcker utkastarens ena koppling liiiite, är nån fiberpackning som trasat sig. Bytte mot en jag hade liggande men det verkar inte bli helt tätt. Karet är inte på plats ännu så jag får väl skaffa en ny packning där.

Kjell G
 
locher pasta brukar va bra att smörja med, ofta drar man packningen/plantätningen för hårt, prova med ny packning och dra tills det är lite motstånd, man kan alltid efterdra om det läcker. men är det draget för hårt brukat man behöva byta packning.
/N
 
nickep skrev:
locher pasta brukar va bra att smörja med, ofta drar man packningen/plantätningen för hårt, prova med ny packning och dra tills det är lite motstånd, man kan alltid efterdra om det läcker. men är det draget för hårt brukat man behöva byta packning.
/N
Tack för tipset!

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.