Vad är dom största skillnaderna mellan en billig ytterdörr, typ topic och en dyrare?
 
Design, Beslag, material och utförande.

Allt med andra ord.
Därmed inte sagt att en billig dörr är oduglig. Eller att en dyr ens är bra. Fördelen med billiga massvaror är att de oftast håller en minimikvalitet som fokuserar på funktion. Designat custom är ofta enstyckstillverkat. Har snickaren en dålig dag, eller lämnar över projektet till sina praktikanter kan vad som helst inträffa. Betala får man göra ändå. Nyetablerade företagare i snickeri kan behöva några år innan de kommer på att reklamationer är förödande för lönsamheten. Stora drakar som Diplomat vet det redan. Gamla etablerade snickare aktar sig för chansartade beställningar med dålig lönsamhet. Så vill du ha special utan krångel så räkna med att det blir dyrt

En handgjord ytterdörr med speglar, glas och lite annat bjäfs går på 30-60 kkr beroende på utförande.

VH/Findus
 
Tack. Nu är vi inte ute efter unika exemplar, utan kostnad cirka 12-15000
Typ diplomat eller liknande. Mvh. Fredde
 
Jag har monterat några Byggmax-dörrar, och min samlade erfarenet av dem är att de fungerat mycket bra. Någon av dem har jag fått justera lite på gångjärnen för att få perfekt passform, övriga har fungerat direkt. Ingen av dem har heller krånglat i användandet.

Jag har bara monterat en "dyr" dörr. Den var från Ekstands om jag minns rätt och kostade väl ensam sammanlagt lika mycket som de andra tillsammans. Den var också OK att montera, men hade den egenheten att den ändrade storlek med temperaturen. Var den OK på vintern så kärvade den fast på sommaren. Jag fick hyvla ner karmen för att den skulle gå att öppna, men då blev det nästan glapp på vintern.

Så enligt min erfarenhet så är det bättre att köpa billiga dörrar. Förutom att priset är lägre så håller de dessutom högre kvalitet än de dyra.
 
andersmc skrev:
Var den OK på vintern så kärvade den fast på sommaren. Jag fick hyvla ner karmen för att den skulle gå att öppna, men då blev det nästan glapp på vintern.
Satte en ByggMax dörr i källaren i minus 23 och tyckte att det var bra som fanken - Tills den här sommaren kom. Skiten går ju knappt att stänga, än mindre öppna..

Kanske inte så smart drag trots allt - Jag tänkte bara elräkning med tanke på den gamla dörren med enkelglas... :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.