hur ska jag lösa detta? utrymmet saknar helt ventilation. ska jag lösa detta genom att öppna upp där fasadpanelen slutar och montera ventiler i husets gavlar det är det råd jag fått men läst på lite och blir osäker. huset fick jordvärme för ca 11 år sedan kan detta påverkat vinden negativt? tidigare vedeldat. jag är novis inom bygge så förklarar så gott jag kan.
 
En kallvind alltså... Ja, det finns inget facit, men eftersom du har börjat få mikrobiell påväxt är det ju läge att göra något iaf.

Möjliga åtgärder är:
* Gavel- och takfotsventiler
* Trygghetsvakten (http://trygghetsvakten.se)
* Ångskydd i vindsbjälklaget (ganska omfattande projekt).
* Tätning av vindslucka (och andra otätheter från boendeytan mot vinden).
* Bygga om vinden så att det inte längre är en kallvind (isolering i taket istället för i vindsbjälklaget). Detta är dyrt, men förmodligen bäst.

Jag hade börjat med att ta upp gavelventiler och se till att vindsluckor och liknande tätades. Ibland kan det räcka. Samtidigt hade jag placerat en luftfuktighetsmätare på vinden. Efter det hade jag avvaktat en period. Hade RF legat över 75% en längre tid hade jag gått vidare och beställt trygghetsvakten eller motsvarande produkt.
 
Kolla först att det sitter insektsnät i ventilen (vilket det borde göra). Annars finns risken att du kan få getingbon och annat skit på vinden.
 
jodå det gör det. de är även modellen större än de jag länkat till 200x200mm. ngt tips på var man får tag på en lämplig luftfuktighetsmätare samt var den ska placeras på vinden.
 
Du kan hitta dem överallt. Clas olsson har garanterat. Det finns varianter med flera trädlösa givare som kan anslutas till en mottagare. Då kan du placera ut dem lite här och där. Kostnad för trådlös variant torde ligga mellan 500 och 1000 för skaplig kvalitét. Det finns självklart även billigare samt dyrare,

När det gäller placeringen hade jag främst valt de ställen där påväxten är som störst.
 
okej ja de hade en variant med två spetsar. men man får kika runt lite. tack för hjälpen.
 
Två spetsar? Det låter mer som en mätare för att mäta fukthalten i själva träet. Det är inte så intressant i detta fall.

Du vill nog ha en mätare för relativ luftfuktighet istället (gärna med min-maxfunktion). Har för mig att jag sett väderstationer där man t.o.m. kan få ut en graf för utvecklingen över tid, samt larm om RF överstiger ett visst värde. Det hade nog varit väldigt användbart. Men annars är det ju bara att hålla lite koll själv.
 
är det ngn form av väderstation jag ska söka efter för alla varianter jag hittar verkar ha två piggar för att mäta fukten i virket inte ii luften.

hittade några varianter på jula nu.
 
Redigerat:
Japp, det finns antingen väderstationer (med temp, relativ luftfuktighet, osv). Men söker du så kommer du även att hitta varianter med endast rel.luftfuktighet. Kolla t.ex. på sajter som säljer mätinstrument osv.

De modeller som finns på clasolsson, jula, osv. funkar dock fint och är gissningsvis billigare.

(gillar du form och design finns det t.o.m. en modell från jacob jenssen)
 
japp får bli en från clasohlsson eller liknande affär.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.