E
Min nya Radongasmätare gick ner från 127 till 103 på ett dygn, med eller utan ventilation en trappa upp, då vi bara har Markradon och det blåste mer ute. Men det har slutat blåsa och den har stannat där. Jag vet att man ska mäta på vintern då värme-termiken ska dra upp luftströmmarna, men vad är skillnaden på sommaren?
 
Vi har genomfört både långtidsmätningar av radon och en "ögonblicksmätning" av en radonkonsult vi anlitade och han var tydlig med att det absoluta radonvärdet kan variera väldigt mycket både beroende på årstid och andra faktorer, men hans mätning visar en indikation på var radonet kommer ifrån.

Att din radongasmätare varierar över ett dygn är kanske inte så konstigt, så vill du ha ett mer statistiskt säkert resultat så kanske du borde göra en långtidsmätning i ett antal rum i huset eller dokumentera data från varje dygn och räkna ut ett medelvärde över tiden för att få ett säkrare resultat.
 
E
Först har jag gjort en snabb, sedan flera långa och mätaren nu protokollförs, den kan sedan ställas om för långtid. Med den ska jag göra flera korta i ett hus till salu, därför undrar jag vad som kan påverka nu.
 
Nu kan jag inte svara för din mätare men när man kör serier med en R1 eller R2 logger och sedan utvärderar kan jag när man granskar loggarna i efterhand ofta enhelt se tex när ytterdörrar öppnats och stängts, köksfläktar som sätts på osv genom att radonvärdet sjunker inom kort tid. Detta då när man får värden oftare än per 30 minuter. Ett vanligt scenario är att se en dipp på morgonen när ytterdörren öppnas och huset ventileras, en dipp på eftermiddagen av samma skäl. Ibland i hus med markradon även ibland höjningar av värden när tex köksfläkt körs och undertrycket stiger kraftigt.

I ett hus med ventilation på låt säga 50-80 liter/sekund med öppna fönster och svagt korsdrag kommer du förmodligen ventilera med en faktor 10X eller mer genom öppningarna så värdena kommer sjunka kraftigt för att sedan stabiliseras efter någon dag. Sommartid är det väl ofta dörrar och fönster är stängda lika långa perioder som vintertid så ett stabilt värde uppstår inte på samma sätt
 
E
myrstack skrev:
Nu kan jag inte svara för din mätare men när man kör serier med en R1 eller R2 logger och sedan utvärderar kan jag när man granskar loggarna i efterhand ofta enhelt se tex när ytterdörrar öppnats och stängts, köksfläktar som sätts på osv genom att radonvärdet sjunker inom kort tid. Detta då när man får värden oftare än per 30 minuter. Ett vanligt scenario är att se en dipp på morgonen när ytterdörren öppnas och huset ventileras, en dipp på eftermiddagen av samma skäl. Ibland i hus med markradon även ibland höjningar av värden när tex köksfläkt körs och undertrycket stiger kraftigt.

I ett hus med ventilation på låt säga 50-80 liter/sekund med öppna fönster och svagt korsdrag kommer du förmodligen ventilera med en faktor 10X eller mer genom öppningarna så värdena kommer sjunka kraftigt för att sedan stabiliseras efter någon dag. Sommartid är det väl ofta dörrar och fönster är stängda lika långa perioder som vintertid så ett stabilt värde uppstår inte på samma sätt
Mätaren heter Ramon 2.2 här och har andra namn med billigare pris i USA.
Den har visat stabilt 102-104 i flera dygn nu, hur jag än provar att öppna och stänga ventilation, inga fläktar är på.

Eller så visade den för högt i början då den togs från ett annat rum, sjönk direkt och var stabilt över 120 många timmar, sedan mkt mer i dygn.
Vr där den sitter har aldrig mätts förut, sovrum väggivägg hade 160 med spårfilm en vinter.
I kontoret fick jag 140 med spårfilm och Ramon.
 
Redigerat:
Försökte förstå lite vad mätaren baserar sina värden på och hittade följande (från http://www.radonlab.net/ramon.htm)

The value shown in the display is the average radon concentration in Bq/m3 since the start of the measurement. Every hour new measurement result is produced and used to calculate new average. Ramon 2.2 shows robustness, surprisingly good precision and is negligibly influenced by air humidity.
Long-term measurement: When the green diode light under the letter L is on, long-term result is displayed. This value is the average radon concentration since the last reset of Ramon's memory.
Short-term measurement: Green diode light over letter S indicates that result of a short-term measurement is displayed. This value is the average radon concentration over up to last 7 days. Short-term measurement is necessary when tracking day to day or week to week changes in radon levels. Changes of temperature and other climatic parameters can cause such variations. It may also be used for quick indication of effectiveness of radon remediation.
Givet detta antar jag att du har den inställd på short term när du gör dina mätningar men frågan är om du inte ska nollställa denna vid varje justering av ventilation du gör så den får starta att bygga en ny serie värden att beräkna genomsnittet på. Gissar att du annars kommer ha en serie värden som den baserar mätresultatet på som består av både värden från före du gör en förändring och värden efter (givet att du inte väntar 7 dagar efter en ventilationsförändring). Har du annars en normalfungerande ventilation borde du kunna se förändrade värden om du tex forcerar flöden eller stänger av enskilda rum
 
E
Nu visar den nytt för varje timma, om jag nollställer visar den inget på 48 timmar och det kan vara svårt att köra vädrat/ovädrat i resp. 2 dygn.
Den mäter långt eller kort, bara att trycka så visar den olika, nu 98/120.
 
Det är som myrstack säger: Du måste nollställa efter att ha gjort förändringar, eftersom mätarens medelvärden baseras på ett FIFO-register av mätvärden där det som visas är medelvärdet av alla mätningar sen start eller om mer än 7 dagar passerat, alla mätvärden de senaste 7 dagarna. Dessutom så finns det olika varianter av mätaren och några använder 14 dagars period istf. 7 dagar.
Att det tar ca 48 timmar att få ett värde efter reset beror på att mätnogranheten blir för dålig annars.
 
E
Nu när det varit kalla nätter och soliga dagar har det gått upp över 100% till över 200.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.