Äger en liten villa med ca 1145kvm tomt i en attraktiv villaförort i Stockholm.
Ett renoveringslån på ca 1,7 m är vad vi har på huset och senaste värderingen under renovering var då ca 3,3 m. Ny värdering skall göras nästa vecka så dagens värde är igentligen ett litet frågetecken om det inte är mer just nu.

Eftersom familjen har växt så behöver vi få större boende! vi får bygga ut till ca135kvm (nuvarande hus ca 40kvm då är inte källare och övervåning medräknat) så vi har ganska mycket vi kan bygga ut på om vi vill. Men idag är vi bara behov av 3 st sovrum som inte är för små eller för stora, sen ett litet badrum med plats för dusch.
Vet inte om 35-40 kvm kan räcka till det vid utbyggnad??

Vi vill inte ha allt för stor tomt och gått i tankarna om att stycka tomten som markeringarna finns på detaljplanen. Vi har inga hinder för att få avslag med avstyckningen heller enligt detaljplanen som det ser ut.

Men frågan är vad borde man göra. Så många funderingar och vet inte riktigt vart vi kan få det "rätta" svaret och hjälpen om tips om vad nån/vi borde göra/ha gjort!

Alltså bygga ut och sen stycka tomten så får båda tomterna ca 575,5kvm var eller bara bygga ut och låta det vara!?

Går värdet ner enormt om man skulle stycka efter utbyggnaden och inte tjäna något på det? med tanke på att tomten minskas och ett lån behövs för utbyggnad.

Vi vill inte ha för stor tomt men inte flytta till större med mindre tomt heller då läget här är guldvärt för många och spec oss själva.
Svårt för er att kanske ge bästa svar men vore tacksam för alla synpunkter och svar!
 
Ett sovrum på 9kvm funkar för en person och 12kvm funkar för två, men ska du ha till lite garderober så räkna ungefär 2kvm extra per person. Ett master bedroom på 15-18kvm är lite vardagslyx.
 
okej lite så vi har tänkt själva men känner oss lite osäkra på vad som fungerar bra! vi har ett enormt badrum i källaren men vill ha ett litet vid utbyggnad vet du vad kvm där kan vara passande?
 
Kika lite på hur kataloghusen har löst sovrumsflyglar, går alltid att sno någon färdig lösning.
 
Räkna med att för att få bygglov så kommer kommunen att kräva att du har ett badrum med handikappsanpassade mått på entreplanet. Minsta möjliga handikappanpassade badrum är 1,7x 1,9 har jag för mig.
 
Jaha det var bra att veta! tack för tipset för det hade ja ingen aning om!! =)
 
Jag vet ju inre alls var ni bor, men en tomt i attraktivt område borde väl trots att den är liten gå på 1,5-2 miljoner och uppåt. Och så mycket tror jag knappast att huset sjunker i värde för att tomten blir mindre.
 
Åk runt och titta på hur det ser ut när man styckar 1200kvm tomter. Det ser inte klokt ut. Om du tänker dig att bo kvar och kan lösa den ekonomiska biten ändå, vänta med styckningen tills du flyttar från området.....
 
MathiasS skrev:
Åk runt och titta på hur det ser ut när man styckar 1200kvm tomter. Det ser inte klokt ut. Om du tänker dig att bo kvar och kan lösa den ekonomiska biten ändå, vänta med styckningen tills du flyttar från området.....
Kan bara hålla med om detta, att bo på 6-700kvm verkar vara fruktansvärt.
 
Ett av dom värre exemplen här är en tomt på drygt 1200kvm som då kan delas i två, minsta styckade tomt ska vara 600kvm. På dessa två fastigheter har man sedan byggt två st tvåfamiljshus, man trixar på någotvis med att det är en fastighet med en förening i och sedan brukar man (om jag förstått det hela rätt) ta död på föringen och var och en äger sitt eget. Oavsett hur man gör är slutresultatet att det bor fyra familjer på en yta där detaljplanen säger max två fastigheter, dvs 300kvm per hushåll.
 
F
Vi har ett nybyggt område i närheten av oss med ca 80 tomter från kommunala tomtkön på 600-700 kvm. Visst det är trångt, nästan alla har byggt funkisinspirerade tvåplanshus och det är inga 4,5 meter mellan garaget och grannens hus.

Men det funkar, dom som bor där tycker att det är trevligt. Det finns faktiskt folk som bor i lägenhet och trivs med det eller i tvåplans radhus med tomter på 150m2.

Det är ju bara du som själv kan bedömma hur mycket det skulle påverka dig med en halv tomt och att få en ny granne så nära och om du har råd med utbyggnaden utan att stycka och sälja.

Om du styckar så hade jag antagligen sålt det befintliga utan utbyggnad och byggt ett nytt anpassat för den avstyckade tomten för att få ut maximalt av dom 600kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.