Så här mitt i bygget undrar jag hur jag ska skarva golvreglarna (obs ej bärlina) till altanen på bästa sätt? Hur gör ni? Tacksam tips!

Mvh
Ptk
 
2 stycken spikplåtar med ankarspik eller ankarskruv.
 
  • Gilla
Robiban
  • Laddar…
Galvat eller rostfritt givetvis. Både plåt och spik/skruv.
 
tar en spill bit av samma dimension som du har på golvreglarna.
en på vardera sida. ta 2 st på 1 m.
sen matar du in en massa 4" spik..
enklast å billigast.
 
Kör man med spillvirke kan man gå ner i längd om man samtidigt limmar med pu-lim.
 
då kostar pu-lim flaskan mä....
 
estwing skrev:
då kostar pu-lim flaskan mä....
Visst, men jag förutsatte att jobbar man med trä så har man en flaska pu lim hemma. Då blir det inte många ören och håller bättre än spik o skruvd^_^b

Naturligtvis måste man tänka sig för så man inte limmar sånt man ev kan behöva demontera en dag:p
 
  • Gilla
Slickepott
  • Laddar…
om man tar en spillbit på 1 m lr på 70 cm vad spelar det för roll?
vad skall dudå med en 30 bit till?
 
estwing skrev:
om man tar en spillbit på 1 m lr på 70 cm vad spelar det för roll?
vad skall dudå med en 30 bit till?
Helt sant, men vad jag vill säga är att det räcker med mycket mindre bitar om man samtidigt limmar. Runt 50cm räcker. Annars är min erfarenhet att man i Långa loppet använder sig av nästan allt, om inte i detta projekt så i nästa. Själv kastar jag aldrig en regel som är över 30cm.
 
Tack för alla svar! Kan alltså konstatera att det är samma som för bärlina.

Hälsning!
 
du ska dock inte skarva direkt över bärlinan ;-)
 
PCLarsson skrev:
du ska dock inte skarva direkt över bärlinan ;-)
varför skulle du ej kunna det?:S
mvh
snickar estwing
 
;-) = ironi

brukar alltid dyka upp nång som säger att det är bättre ur ett hålfastighetsperspektiv, men jag hade inte brytt mig i detta fall..
 
Teoretiskt tror jag pclarsson har rätt då böj krafterna bör vara som minst vid ung 25% av cc mellan bärlinorna. I praktiken pratar vi altaner och det går utmärkt att skarva över en bärlina.
 
Helt rätt, böjmomentet brukar i normalfall vara omkring noll i fjärdedelspunkten vid normala lastfall så där är det rent teoretiskt rätt och bäst att utföra en regelskarv.

Men nu gäller det en altan där regeldimensionen oftast dimensioneras utifrån tabellvärden som ger dimensioner för så små nedböjningar som möjligt och inte för vad en regel egentligen tål.

Så att skarva över plint är oftast lättare och fungerar här lika bra.
 
  • Gilla
J!M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.