Jag vill längst med tomtgränserna A och B sätta upp ett staket, typ fårstängsel fast grön, längst kanten av min tomt, alltså ca 10-15 cm in. Nu säger granne C att jag inte får sätta upp ett staket på min tomt utan hans tillåtelse, vilket han INTE tänker ge mig..
Mina frågor blir då:
1. Får jag sätta upp ett ca 100 cm högt fårstängsel på min tomt, ca 10-15 cm in, utan grannens tillstånd, och utan bygglov? (Hittar inget om bygglov i Smedjebackens kommun, kanske någon vänlig själ kan hänvisa mig till det om ni hittar det??)

2. Granne C säger också att jag måste sätta det minst 50 cm in på min tomt, dels för att han inte gett sitt tillstånd för något staket, och aldrig tänker göra det, dels för att han annars får problem med att backa från vägen och in på sin parkering! Måste jag hålla 50 cm på ett underhållsfritt staket?

3. Får jag längst B bygga en friggebod, 15 kvm utan bygglov eller någon grannes lov? (B gränsar ju till allmänningen mellan min tomt och en annan grannes fastighet). Om jag istället vill bygga friggeboden mitt på gräsmattan mellan A och B på kartan, kan jag göra det så länge jag håller 4,5 m till hans tomtgräns, och naturligtvis håller gällande höjd för en friggebod? Kan grannen C på något sätt hindra mig från att bygga en friggebod på min tomt?

Jag länkar en karta och hoppas någon vänlig själ kan upplysa mig om vad som gäller!
Tacksam för hjälp.
 
  • Kopia av 3AKBRQH40DMFB4LG_3ARAIDAMNN13TSQI_xl.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen jätteexpert på det här. Men ett staket som inte kvalar in som plank eller mur får du bygga var du vill på din tomt och jag tror att det får vara i princip hur högt som helst.

Friggeboden får du normalt bygga var du vill på din tomt, dock minst 4,5 m från gräns. En gräns mot allmäning är också en gräns. Man får bygga närmare om grannen tillåter (skriftligt), i fallet med allmäningen så skall ägaren/ägarna av allmäningen godkänna. Om det är en gemensamhetsanläggning så kan dte vara svårt att utreda vem som har rätt att ge godkännande. Iom. att det ser ut som en väg så tror jag att ÄVEN grannen på andra sidan vägen skall godkänna.

Det finns undantag både vad gäller staket och friggebodar, i områden med särskilda skyddsregler ex. vissa K- märkta områden får man i princi inte klippa gräsmattan utan bygglov, och heller inte sätta staket eller friggebodar osv.

I ditt fall ser det ut som tomten ligger inom strandskyddat område, där får man heller inte bygga friggebodar fritt (tror att du behöver strandskyddsdispens), även staket kan det finnas begräsningar för. Även om grannen motsätter sig att du bygger så kan kommunen köra över grannen.
 
det enklaste att göra är bara är att ringa kommunen och ställa några frågor till någon på bygglovsavdl eller ring in och boka ett möte med en bygglovsansvarig på kommunen och ta med någon ritning och börja ställ dina frågor.
men normalt sett så har grannarna inget att säga till om friggebodar så länge du håller dig 4,5 meter från din tomtgräns, och inte över 15 kvm och ej över 3 meter från marken.
staket ska man kunna underhålla, även ett plaststaket skall kunna underhållas i form av reparationer osv, men brukar normalt sett inte vara några problem ändå.

men låter som grannsämjan inte är vad den ska, så kolla allt med kommunen först, få det gärna skriftligt om det går...
 
Det bör finnas någon mail-adress på din kommuns hemsida där du kan fråga om detta. Om det är fel person, så brukar dom skicka vidare eller ge dig rätt adress. Jag har frågat i min kommun (via mail) eftersom det inte fanns där heller på hemsidan. Glöm inte att skiva i mailet var du bor, så att det blir rätt information. Det finns lokala bestämmelser inom kommunen.
Annars tror jag det är 110 cm staket med minst 25% luft. Är det tätare räknas det som plank. En mur får bara vara 50 cm utan bygglov. Nät har jag ingen aning om, men det borde ju gå med 25% med marginal. I så fall beföver du inte grannens tillstånd. Tråkig historia du kommer med...

/Lycka till.
 
Staket typ Gunnebo får sättas upp utan något som helst tillåtelse från grannar och det går att sätta nästan helt på tomtgräns bara det sitter på din sida.
 
för era svar! Jag har mailat bygglovsavdelningen i Smedjebacken och väntar på svar. Blir det samma svar som Grodans, så ska jag bara ta reda på EXAKT var tomtgränsen går och sedan blir det staket, max 10 cm innanför den!! Att grannen inte kan backa är ju inte mitt problem direkt :D
Jag har beställt, och fått, en karta från Metria och den ser visserligen inte exakt ut som den som jag har lagt ut här, men det löser sig. Får väl jämföra med grannens och se var han har gränsen på sin karta..

Kan tillägga att ja, det har varit problem sedan dag ett av mitt ägande! :@
 
Innebär det att varje gång han backar så är han inne på din tomt?
Känns ju kanske lite sådär att han ställer en massa krav då.
Fast jag kan ju ha missförstått.
 
Hade jag haft problem från dag 1 och en granne som ständigt var tvungen att backa in på min tomt så hade jag lagt ut hinder på min del av tomten. En stor sten eller nåt.
 
jo, han backar in på sin parkering och behöver "svängrummet" längst min tomtgräns för att komma in (han kör som en kratta). Det var en del av argumentet med att jag MÅSTE sätta staketet minst 50 cm in på min tomt "för annars blir det svårt för mig att backa in på min parkering!"
En stor sten var en bra idé! Det får man väl lägga upp utan bygglov? :D

Jo jag har fått svar från bygglovsavdelningen i smedjebacken också!! Men jag tycker att det är märkligt att en sån myndighet RINGER med sitt svar till mig, för då har jag ju inget skriftligt att visa upp för min granne!! Måste nog ringa henne och be att få det skriftligt istället!
Enligt henne så fick jag sätta upp ett sånt staket var jag vill på min tomt, MEN "det vore kanske bra om det satt 50 cm in på din tomt så du kan underhålla det??!!" Ett fårstängsel är underhållsfritt sa jag till henne, och då ändrade hon sig och sa att "för grannsämjan kan du kanske sätta det ca 50 cm in så du når båda sidorna utan att gå på hans tomt..." (Men han ska få fortsätta köra på min tomt då?) Märkligt svar tycker jag!
 
Redigerat:
Hemmakatten
Självklart får du sätta ditt staket så nära gränsen du vill, se bara till att du kan underhålla det som kommunen sa. Med ett fårstängsel behöver du inte många cm utrymme. 10cm räcker bra. När du satt stolparna så sätter du stängslet på din sida, det blir då enkelt att komplettera och sätta i nya krämpor utan att gå på grannens tomt.

Men, du skrev tidigare att du inte är säker på var din tomtgräns går. Det är viktigt att du tar reda på det för att undvika konflikter. Hur länge sedan är det tomterna bildades? Du borde kunna hitta järnrör nedslagna i marken. Var det många år sedan så kan järnrören vara överväxta. Vet inte vad Metria är, men det är hos Lantmäteriet du beställer dina kartor.

Staketet kommer att gå längs ett par vägar om jag förstod kartan rätt. Där är det bra att sätta staketet en bit från vägen så att snö får plats vid snöröjning utan att ditt staket trycks ner av snömassor. Vägbredden brukar vara lite bredare än vad själva vägen är.
 
Redigerat:
Det här är tomter som funnit i massvis med år.. Ägaren innan oss har bott där i typ 50 år och ingen i "byn" har brytt sig om vart gränserna går, förrän nu på senare tid när en del fastigheter fått nya ägare. Det finns bara ett järnrör och det sitter i början av vägen, längst med hus nr 1 (det som inte är med på kartan). Grannen som "bråkar" har köpt sitt föräldrahem och tycker att han "vet" allt om området bara för det.

Lantmäteriets sida hänvisar numera till Metria om man vill besälla tomtkarta direkt på mailen.
Hon på kommunens bygglovsavdelning hade samma karta som den jag fått på mail från Metria, men hon kunde inte säga var gränsen går utan hänvisad till någon annan snubbe på kontoret där, men jag har inte hunnit ringa honom än.
 
Står det inga dubbar eller rör där är det ingen som vet var gränsen går. Då måste Lantmäteriet (?) komma ut och göra om märkningen.
 
Du beställer gränsvisning av kommunens lantmätare. Det kostar en slant men det är det säkert värt i ett sånt här läge.
 
En rejäl sten i hörnet är ju inte fel ;-)

Vi fick vår brevlåda påkörd titt som tätt förut, av folk som inte såg sig för. Inte för att den är värd någåt (vi hade annars kunnat tjäna rejält med pengar på alla som erbjudit sig att ersätta oss för skadan), men för att det är praktiskt att ha en fungerande brevlåda, så lade vi en rejäl sten vid foten av den. Numera aktar sig folk noga för brevlådan, för att de är oroliga att stenen ska skrapa bilen.

Så ett staket 25-50 centimeter in, men med en stenbumling på hörnet, det borde göra susen.
 
Fast om man sätter staket 25-50 cm in kan inte grannen klaga på att gräsmattan/marken untanför är ovårdad/oklippt då ? hur sköter man då den ?

skulle kolla exakt tomtgräns o sätta ca 10cm in med staketpinnar utåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.