Skall montera in en kamin i vardagsrummet och sotaren har konstaterat att en rökgång från tvättstugan nere i källaren skulle fungera perfekt. (#4 på skissen)

Nu när jag tagit bort stenarna för att komma till den kanalen så kom jag först genom ett tomrum som är ca 13 cm djupt och över en meter brett. (#2 på skissen) En 150mm inmurningsstos skall muras fast i hålet, men den går bara 8 cm in i muren.

Att rökgången från källaren skall muras igen med sten och bruk en bit nedanför det nya hålet är jag helt klart medveten om. Nu är problemet vad gör jag med tomrummet?

Att försöka fylla det ända nere från källaren verkar lite överarbete. Det svåra att försöka tillverka en rökgång och riva en massa i muren mot vardagsrummet är ett alternativ, men kan man inte istället förlänga inmurningsstosen och sen täta på båda sidorna. Nu är det ett par stenar utplockade på motsvarande sida, för att kunna få dit stenar och bruk nedanför det nya hålet till kaminen. Därför går det lätt att trycka in tätning även den vägen.

show.aspx71201193651AMdcd4.jpg

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=71201193651AMdcd4
 
Du måste få tätt så använd inmurningsstos och skjut in plåt röret i så att du tätar bara mot rökgången
 
Om jag gör så. Är inte risken att det blir otätt mellan rökgången och tomrummet när röret blir varmt/kallt?

Helst skulle jag vilja ha en stos som gick hela vägen för att få mindre risk att det blir risk för rökgaser in i tomrummet och ev vidare in i huset.
 
Bara några förslag, huvudsaken tror jag är att din sotare välsignar lösningen innan du bygger in något

Rostfritt insatsrör mellan inmurningsstosen samt pipan, soliduct tex kapar ner till 0,5 meter
Kaminrör Ø150 500mm eller lämplig längd, tex liknande denna fast i rätt dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.