Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? Är intresserad av både bra och dåliga :)

Är du nyfiken på våra husplaner? Ta en titt på bloggen HUSplaner.
 
Jo, här på forumet delas det erfarenheter i parti och minut. Det är bara att börja plöja genom trådarna.

Är det något särskilt ni undrar över är det bara att fråga. (Det skulle bli en ganska spretig tråd om folk bara skulle pytsa in helt slumpmässiga erfarenheter.)
 
Jag tänkte om man typ ger sina 5 bästa tips från husbygget... så kommer jag att lära massor.
 
Redigerat:
matsa79
Jag och min sambo håller på att bygga hus och vi började med att tänka vad vi ville ha för ett hus sen kontaktade vi en massa husleverantörer och berättade om våra krav och önskemål, Tillslut hittade vi en (ZipHouse) som kunde leva upp till våra krav. Vi ska bygga ett passivhus och kan inte förstå att inte alla vill göra det då det inte skiljer mycket i pris + att man kommer att bo billigare i framtiden. Vi har valt ZipHouse modell som heter VillaRetro och de har anpassat huset helt efter våra önskemål. Huset är på 192 kvm och är i mina ögon det bästa huset som vi har sett. Vi var väldigt nära att skriva på med en annan hustillverkare, Det föll på målsnöret. Det är en av de stora aktörerna i landet och när vi började ställa lite svårare frågor om hur det skulle funka med isoleringen i framtiden sänkte de priset med 600 000kr och gav oss bara några dagar att skriva på, då hoppade vi dem och letade vidare.

Kortfattat ha inte bråttom utan ta god tid på er innan ni väljer och prata med många leverantörer + ställ många frågor och konstruktion och funktion, då får man rätt snabbt reda på om de vet vad det pratar om eller om de bara vill sälja ett hus och tjäna pengar.

Lycka till.
 
Nu fick jag ändan ur vagnen.. skicka mail till några hustillverkare som jag inte varit i kontakt tidigare. TACK :)
 
Hittade din blogg redan för ett tag sedan - Trevlig med mycket att läsa! Blev dock lite undrande - får uppfattningen att ni redan har börjat bygga och samtidigt inte? T.ex. har du redan varit hos Tibro för att rita kök och få offert??! Lite lättare att tipsa om man vet om bygget redan är igång eller inte.
Kanske har jag missat något ;-)
 
Nej, vårthus har inte börjat byggas än, men sker alldeles snart. Vi väntar på bygglovet. Så nu är sista chansen att finna bättre lösningar och gör förändringar i HUSplanerna.

Jag är intresserad av tips både på fel man kan undvika och goda exempel man kan följa.

Tomten = STOR GROP om än lite grönare nu...
 
Redigerat:
Har inte tittat på er blogg så mkt, satt mig in i planlösning os.v., men några saker som kommer upp i mitt huvud är:
1. Tänk igenom eluttag igen, placering o.s.v.
2. Tänk efter logistiken i huset, var kommer de vanligaste gångstigarna vara. Är det nog plats där? Kommer du behöva gå förbi en grusig entré varje gång du skall in i ett visst rum? Om jag skulle bygga igen skulle jag ha en rejäl avskiljd tambur, som inte är passage på ngt sätt.Även om ni har groventré också. Det kan se fint ut på en planlösning, men fundera på FUNKTIONEN på olika plan i alla rum.
3. Lev er in i husets placering på tomten, solens gång o.s.v. Det kan hända att det kan vara värt byta ett fönster mot en fönsterdörr, vice versa. Kort sagt fönstersättning. Tänk inte på huset isolerat, utan på dess placering och hur det korresponderar med tomten. Där skulle jag, i vårt fall, ha gjort på andra sätt om jag förstått hur huset "beter sig" ljusmässigt, utsiktsmässigt, i relation till omgivning. Många är livrädda för insyn, att förhindra insyn blir ledord både när man placerar hus och tomt. Personligen tycker jag det är konstigt. Hellre öppna upp huset, sedan kan du ha gardiner, spaljeer o.s.v om du vill ha skydd.

Lycka till

Några saker...
L
 
Där tänker jag precis tvärtom. Förstår inte dom som har jättestora fönster mot gatan för att sedan ha ständigt fördragna gardiner. Jag tycker det är bättre att (om man inte vill ha insyn) tänka på det direkt när man bygger huset så att man inte får ta till en massa lösningar i efterhand. Jag vill absolut inte ha insyn och har då sett till att jag köpt en tomt med gatan mot nordost, placerat huset när gatan och så lite fönster som möjligt ditåt för att sedan öppna upp mot baksidan istället där vi har sol hela dagen.
 
Tar en titt till i 3d modellen och riktigt känna efter hur rummen ter sig.

Vad det beträffar placering av hus och insyn så är förutsättningarna svåra att utläsa i sit planen. Det går en väg som ligger ca 1,5 meter över vår tomt. Jag har fått för mig att det kommer kännas som om alla som passerar tittar ner på oss i trädgården. Har därför valt att lägga vinkeln på huset som insynsskydd. Är medveten om att det gör att solen kommer något senare på uteplatsen å andra sidan så har vi sol där till den går ner. Har undersökt det i en solstudie med modell.

Utsikten är viktig för att ta tillvara max har Nina gjort en 3d modell av kvarteren runt tomten. På andra våningen i allrummet ligger ett stort runt gavelfönster med utsikten av Kattegatt mot Anholt.

TACK Evi :)
 
Jag har inte satt igång att planera tomt och uteplatser i detalj. Badrummet har dörr direkt ut till trädgårdens yacuzzi som kommer att vara insynsskyddad genom vinkeln av huset. Funderar även på att ha en liten men helt insynsskyddad terrass i anslutning till Alexander HUS. När jag fått alla entreprenör avtal på plats ska jag ta tag planering av trädgården. Så att killarna som gör markarbetet t.ex. kan gräva och lägga jord är vi ska ha häck osv... Tack för tips! Byggankan
 
Jag står fast vid att jag tycker om att huset ger ett öppet och inte slutet intryck. Det betyder inte att man har full insyn, vid känsligaa ställen som badrum och sovrum.Där har vi jättebra planering så att man inte syns där man går mellan sovrum o bad. Jag tycker i efterhand att vårt hus ger ett för slutet intryck, inte välkomnande mot gatan.. Det är därför jag säger detta. Jag har en man som alltid skall dra för gardiner, det får knappt synas att ngn rör sig i huset. Jag förstår inte det. Men man skall naturligtvis göra såsom man vill ha det själv, det finns ju inget facit. Bara man tänkt igenom så att det blir så att man trivs sedan.Sedan är det ju modernt nu att lägga huset med t.ex smala små fönster i köket mot gatan och stora fönster mot sidor/baksida. Det är ju fint det också.
Lycka till! ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.