Hej!

Tänkte prova mitt första ämnesinlägg på er. Jag och maken har köpt ett hus, herrgårdsliknande med brutet sadeltak. Vi behöver byta några av fönstren, och hade då termoplus på besök som jag läst mycket positivt om på nätet. De kom med offert, bra pris, fast pvc fönster.
Nu har jag ångest om att vi kanske förstör vårt fina hus? Har tittat på elitfönster och era fönster, men det är ju en massa val om spröjs och aluminium och grejer!
Vi vill ha energieffektiva snygga fönster! Ska man satsa på 3glas träfönster med spröjs, eller köra pvc och använda pengarna någon annanstans?
 
Varför inte aluminium?

Men till din fråga: Har ni mycket andra renoveringar och befinner er i ett läge där ni verkligen måste prioritera, välj då det billigare alternativet (om ni måste byta fönster nu).

Personligen anser jag att fönster är en enormt vikitig del på huset och lägger gärna lite extra på att få det bra. Man byter trots allt inte fönster så ofta. ;)

Jag valde 3 glas energi med aluminium av den anledningen att de passade bra till huset, var underhållsfria (viktigt) samt hade bra u-värde.
 
Redigerat:
Anlita en arkitekt och välj traditionell spröjs det är mycket mer än fönstren som påverkas insida utsida och bröstning
 
Vad är det för slags fönster nu? Det finns undersökningar som visar att gammeldags enkelfönster med innanfönster är en nog så energieffektiv lösning. Är glasrutorna gamla så kan de vara så värdefulla att det vid fönsterbyte återanvända dessa glas, liksom även beslagen.

En herrgårdsliknande byggnad är ett hus med stil, men den kan totalt förlora stilen genom ett okänsligt fönsterbyte.

Eftersom huset är gammalt så är kanske fönstrena är de enda värmetjuvarna? Om fönstrena för övrigt är i gott skick skulle jag absolut åtgärda alla andra värmeläckage innan jag gav mig på att byta fönster. Om fönstren måste bytas, skulle jag välja träfönster liknande originalen. Fönster ska inte bara se bra ut på distans, utan även profilerna inomhus är viktiga för helhetsintrycket. Ni ser dem dagligdags varje gång ni tittar ut genom fönstret.

Om de befintliga fönstrena är i gott skick så finns det lösningar med energiglas i innanfönster.
 
Hej.
Har precis samma funderingar (men har kommit lite längre). Vi har en skånegård med ursprung ~1750 men ena halvan brann i slutet på 1800-talet och blev uppmurad igen.

Vi har kikat på diverse fönster men kom fram till att har man ett gammalt hus så har man ett ansvar mot huset så vi får gå på den dyra lösningen med riktiga glasdelande spröjs i träfönster. Det kostar otroligt mycket mer men jag vet att jag kommer att reta mig på, och förbanna mig själv om jag köpte aluminium eller pvc och fuskspröjs.

Mikael S
 
Jag håller med, plastfönster hör inte hemma i ett gammalt hus, men de största energitjuvarna är oftast fönster och tak, men som sagt gamla fönster med lösa innerbågar är faktiskt ganska ok, speciellt om man byter innerglasen mot energiglas. sen ser man kanske över takisoleringen lite.
Kolla gärna med en lokal snickare om fönster, dom är många gånger billigare och det blir snyggare.
 
Hej igen och tack för alla svar :)
Huset är byggt 1980, så det är inte gammalt, men herrgårdsbyggt. Hela huset har blivit vanvårdat i många år, men fönstrerna är treglas idag, men träbågarna är ruttna på vissa fönster. Vi renoverar en massa men har 75-80000 att lägga på fönster. Kan antingen byta ut samtliga, mot PVC, eller byta ut de värsta och mest nödvändiga mot trä och vänta något år med övriga (biorummet för stryka på foten...). Huset är välisolerat i övrigt.

Arkitekt är ett bra förslag!
 
Hemmakatten
Fruktansvärt vidrigt med PVC.q(;^;)p Både karmen och bågen är mycket tjockare/bredare på ett PVC-fönster. Så förutom att ni får mindre ljusinsläpp så kommer ni att förstöra hela utseendet på ert herrgårdsliknande hus.

Byt bågarna, ni har ju redan 3-glas. Ta några fönster i taget och vänta med biorummet.
 
Redigerat:
Kvalité behöver inte kosta skjortan! Ta en titt på www.qvesarum.se där de säljer fina fönster i återvunnen teak. Vi har själva köpt därifrån och är grymt nöjda. De lär inte ruttna upp i första taget. Du kan välja målat eller oljat och vi valde målade till vår punsch-veranda.
 
Just nu lutar det åt att hitta träfönster. Det är bara så svårt att välja spröjs, just nu är det inga spröjs alls. Är det någon som är intresserad att tipsa om jag lägger in bild på huset?
 
Hur fasiken lägger man in bild om den inte finns på nätet, utan bara i datorn?!?!
 
La in huset som min avatar, i brist på bättre ideér...
 
Tack morsan! Här kommer bilder :)
I vardagsrummet finns tre av de mindre, och 4 större fönster. Därav svårigheten med spröjs, jag kan väl inte ha olika?
 
  • hus2.jpg
  • hus4.jpg
  • hus5.jpg
  • vardagsrum3.jpg
Och vardagsrummet är numera med vitlaserat golv, brunbetsade balkar, och vitt tak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.