Anna_H: Ja, jomenvisst. Du verkar ju ha koll på det där. När vi ändå håller på - hur kränger jag säkrast nystulet pensionärsglitter när jag är på frigång utan att få knall? :)
 
Anna_H skrev:
MB77: sånt tror "gubbarna" på vår gata också ska ge dem två miljoner för sina hus. Snacka om att de blir förvånade när deras extremt välskötta hus med originalpanel, originalfönster (ommålade enligt konstens alla regler), originalkök, originalbadrum, originalparkett och originallinoleum inte får högre bud än ca 1 miljon, medan grannen som bytt golv, kök, badrum, fönster och panel, installerat kamin och värmepump och byggt altan men har oklippt häck och ogräs i gräsmattan fick 2 miljoner för sitt.
Det är klart att en kåk som är renoverad går för en högre peng :rolleyes: men nu så ville ju inte TS lägga ut några pengar utan fuska :O.

Att man håller i ordning på det man har kan ge ett bättre intryck än att man har fuskat... det var det jag ville ha fram.
 
Men är det säkert att det är fusk? Om det är målat med fasadakrylat tidigare t,ex? Är det inget fel att tvätta och måla ett varv till...

Ni hugger bara på fusk...
 
janwide
Anna H har en poäng anser jag. Hon försvarar inte fusk. Hon försöker ju få TS på andra tankar i stället för att fuska. Inget att bli upprörd för.
 
Jo, jag läste också det - och valde att uppfatta det som att TS inte vet att det går att göra det enkelt för sig utan att fuska, istället för att förutsätta det värsta och skälla ut människan.
 
Totem skrev:
Men likt förbannat, rättfärdigar det fusk? nej. Om renoveringen är seriöst gjord då skall man ha betalt för det. Anna du har fortfarande inte svarat på mina frågor i mitt förra inlägg. Var dem för känsliga?
Det är väl endast köparen som bestämmer om de vill betala för det!?

Nån gillar rosa väggar, men inte jag!

 
Locos skrev:
Hej
Det är såhär att jag har köpt ett hus som jag ska sälja direkt, för att göra en lång historia väligt kort så var det ett "felköp" och inget jag orkar gå in djupare på. För att nu minimera förlusten tänkte jag måla entren och altanen utan att grundamåla eller tvätta överdrivet seriöst innan målning. Det är väl ingen större fara mer än att färgen inte lär hålla vidare länge?

Det här är inget jag hade gjort i vanliga fall men i och med att jag vill ha sålt huset snabbt så har jag varken tid att lägga mycket arbete på det eller råd att lägga ner mycket pengar. Huset skulle se mycket bättre ut om entren och altanen blev målade för de ser rätt trista ut idag. Jag har väl redan i princip bestämt mig för att jag ska göra såhär så jag vet inte varför jag skriver här egentligen. Bara färgen sitter kvar tills jag sålt det är jag nöjd :).
'
Jag förstår faktiskt inte poängen med inlägget:blushing: Jag skulle förstå om du frågade efter den enklaste och billigaste lösningen för att måla entren och altanen och beskrivit i vilket skick de var i just nu och vad de var målade med innan och frågat efter bästa lösningen.

Men om jag inte missat något så skriver du bara att du kommer att "fuskmåla" och att du tror inte att det kommer att hålla något vidare men att du vill ha huset målat snabbt för att troligen få mer pengar vid en försäljning än om det vore omålat och du frågar inte om några råd:O

Vad är egentligen syftet med inlägget??? Tvivlar du själv på upplägget och vill ha bekräftelse på att "fuskmåla" fasaden innan försäljning inte är OK, eller vill du ha bekräftelse på att fler kan tänka sig att fuska inför en försäljning för att få ett högre pris och därmed rättfärdiga dina planer?
 
Det är inte speciellt seriöst att fuska/ljuga vid en husförsäljning - ungefär som en i grannskapet som sålde sitt hus som "målat förra året",
när det i själva verket var enbart tvättat då...
Jag vet, då han fick medel och lånade tvättborste av mig och han inte hållt en pensel nära sin fasad på de senaste 6-7 åren innan dess.

Tänk på att detta är en av de viktigaste affärerna de flesta gör i sitt liv och en besiktningsman kommer garanterat att intressera sig mer för just dessa nymålade detaljer.
Kanske bättre att visa upp det som det är i stället?
Tror inte heller att du får så mycket mer för att altanen och entrén har fått lite färg på sig.

//D.

Note to self: Köp inte hus med nymålad entré och altan i Halland. :p
 
Off-topic note: det har var en kul tråd!
 
Det var en hel del roliga svar jag har fått här:). Ni har nog hakat upp er på "fusk" något otroligt och det kanske var ett dåligt ordval av mig. För mig är det fusk att tvätta bilen som 95% av svenska folket gör. Ska du tvätta bilen så ska det gnidas och poleras tills lacken är som en barnrumpa utan minsta lilla korn som känns på lacken. När jag bara tvättar bilen som många andra gör så brukar jag säga att jag fusktvättat bilen för det är inte varje vecka man orkar gå på och polera. Överför det till det jag ska måla så förstår ni läget, men jag får väl ta på mig att jag inte skrev helt hundra procent rätt.

Alltså vill jag göra entren och räcket på balkongen "snabbt och enkelt" och det betyder inte att jag skall göra det fel. Bara så snabbt, enkelt och billigt som möjligt. Sen börjar väl folk klaga på att jag inte använder den dyraste färgen och att jag tvättar med en använd borste :). Ni förstod nog inte min ironiska touch när jag bara vill att skiten sitter klart tills jag säljer. Men det var väl rätt klantigt av mig att inte vara vidare tydlig. Överfört till bilspråk så kommer jag varken köpa något rostfritt avgassystem som håller länge eller lämna in den till en dyr märkesverkstad. Utan jag kommer göra arbetet själv och försöka klara mig undan så billig som möjligt.

Men jag vet redan hur jag ska göra det, tvätta skiten med en billigt medel på biltema, sedan på med färg av något billigt fabrikat och sedan se glad ut. Efter jag har läst på lite så verkar det bara som om det behöver grundas om det inte varit målat tidigare, även om det kanske är bra att göra det ändå så ska det inte vara nödvändigt.
 
Redigerat:
Behöver du ens måla? Går det inte med lite kosmetika göra både entré och altan trevligare? Tänkte att du istället klädde altanväggarna med något ljust tyg (lakan) och satte dit stora gröna växter. Lika dant med entrén. Lite blommor i krukor och det ser betydligt trevligare ut. Inte så stort jobb och du plockar med dig dessa saker när du flyttar.
 
Oftast behöver man inte måla om för att det skall se bra ut (såvida det inte börjat flagna).

Jag hade ett litet målningsprojekt i somras och började med att tvätta allt som skulle målas och när all grön/brun/gul sörja (d.v.s. alger, pollen, sot, etc) runnit av såg det faktiskt så bra ut att jag egentligen inte hade behövt måla.

Den gamla färgen var alltså fortfarande i mycket bra skick, även om det var svårt att tro det innan tvätten. Men nu hade jag ju redan köpt färgen och ställt in mig mentalt på att måla, så det var bara att slutföra. :D
 
Entren ser rätt dassig ut så den behöver nog målas. Men altanen kanske det bara fungerar med att tvätta för där är en hel del alger/pollen på en del ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.