Vattna alltid med gödning i vattnet. Använd flytande konstgödsel, samma som till krukväxter. Då har du ett ledningstal (saltinnehåll i gödningsvattnet) kring 2,5 och det är bra till gurkorna.
Varmt och soligt kräver ca 3 liter vatten/planta. Regnigt och kallt 0,5 liter vatten
Det är lättare att dränka en gurkplanta än att torka ut den. Det är viktigt att rothalsen inte är blöt och gurkplantan får aldrig planteras djupare vid en omplantering.
En planta i balans kan ge en gurka varannan dag. Blir det för mycket tillväxt aborterar gurkämnena och plantan får till viss del börja om.
Skydda plantorna från starkt solljus genom att hänga upp fiberduk eller liknande.
 
Fast, du odlar ju visst i hinkar - stora hinkar! ;)
Vad jag menar är att det är en ganska liten jordmängd till så många plantor totalt sett, särskilt om de inte kan utnyttja den övre delen av jorden för att de är avskiljda med en hink.

Förra året gjorde jag nässelvatten i parti och minut men i år hade jag en påse hönsgödsel som blev över så den används flitigt i år. Aska brukar man väl säga är bra för växter på hösten för att hjälpa dem ställa om inför vintern? Känns som det är lite dåligt med "energi" i askan för att odla krävande grönsaker...
 
grävaren skrev:
Vattna alltid med gödning i vattnet. Använd flytande konstgödsel, samma som till krukväxter. Då har du ett ledningstal (saltinnehåll i gödningsvattnet) kring 2,5 och det är bra till gurkorna.
Varmt och soligt kräver ca 3 liter vatten/planta. Regnigt och kallt 0,5 liter vatten
Det är lättare att dränka en gurkplanta än att torka ut den. Det är viktigt att rothalsen inte är blöt och gurkplantan får aldrig planteras djupare vid en omplantering.
En planta i balans kan ge en gurka varannan dag. Blir det för mycket tillväxt aborterar gurkämnena och plantan får till viss del börja om.
Skydda plantorna från starkt solljus genom att hänga upp fiberduk eller liknande.
Alltid gödning? Blir det inte för mycket?
3 liter/planta säger du.. om dagen? (förutom när det är kyligare/regn) Som det är nu får dom 15-18liter/5plantor.. är det riktigt varmt kan dom få lite mera.
Just nu är dom ganska skyddade av tomaterna på andra sidan växthuset och får inte mycket direkt solljus.

Dalbotös skrev:
Fast, du odlar ju visst i hinkar - stora hinkar! ;)
Vad jag menar är att det är en ganska liten jordmängd till så många plantor totalt sett, särskilt om de inte kan utnyttja den övre delen av jorden för att de är avskiljda med en hink.

Förra året gjorde jag nässelvatten i parti och minut men i år hade jag en påse hönsgödsel som blev över så den används flitigt i år. Aska brukar man väl säga är bra för växter på hösten för att hjälpa dem ställa om inför vintern? Känns som det är lite dåligt med "energi" i askan för att odla krävande grönsaker...
OK, nu är jag snart övertygad om att jag ska försöka ta bort hinkarna :)
Jag ´fick samma tanke ang. askan. Tycker inte heller den kan innehålla särskilt mycket ämnen att det skulle få fart på plantorna..
Testa kan man ju alltid..

-----

Fick rådet av trädgårdsmästaren i byn att vattna med VitaGro. Dock sa han att det går bra att följa råden på flaskan och det är att vattna med gödning 1 gång per vecka. Kanske skulle kunna göra det 2-3ggr per vecka istället.
Även vanligt blåkorn skulle fungera bra i flytande form..
 
Redigerat:
Jämn tillförsel av gödning, se receptet på förpackningen, är bäst för plantorna. För lite gödning ger bleka plantor. För mycket gödning ger mörkt gröna plantor i båda fallen slutar de växa.
Dina plantor får lagom med vatten och därför tror jag att de gulnade ämnena är överbelastning.
 
grävaren skrev:
Jämn tillförsel av gödning, se receptet på förpackningen, är bäst för plantorna. För lite gödning ger bleka plantor. För mycket gödning ger mörkt gröna plantor i båda fallen slutar de växa.
Dina plantor får lagom med vatten och därför tror jag att de gulnade ämnena är överbelastning.
Då gör jag så.. Som sagt tidigare är jag nybörjare på gurka, aldrig testat det förr. Så skulle det inte bli perfekt denna gång är man en erfarenhet rikare.
Överbelastning låter troligt. Det är väldigt mycket blommor på plantorna och en hel del som börjat bli gurkämne också.. Försöker lite då o då att knipsa bort några ämnen för att få lite avstånd mellan dom.

Sagt och gjort så var jag just ute och tog bort hinkarna.. :) Det var ju enkelt eftersom dessa saknade botten.
Eftersom jag satt hinkarna några cm högre upp än övriga nivån i planteringslådorna fick jag nu en naturligt "kulle" runt varje planta.

Näring på detta så får vi se hur det går. Tidigare har dom ju endast fått vatten. Färgen tycker jag är helt okej, inte för ljusa och inte för mörka.. men skadar ju inte med näring nu när det börjar bli ämne på dom.

Vi testar detta så återkommer jag med rapport längre fram.
Nu väntar jag bara på att tomaterna ska börja bli röda.. Börjar bli ganska stora på den "vanliga" tomaten och en jedrans massa cocktail just nu på både gul o röd..
 
Redigerat:
Antar att man oroar sig för mycket i början när dte är första gången man provar nått nytt.
En gurka på en av plantorna har börjat ta sig.. Ett par andra på dom andra plantorna ser ut att göra det samma.
Kan iallfall tillägga en sak. Dessa är av erfarenhet INTE goda att äta direkt eller att tärna i sallader.. men det blir kanon att sylta in.. då är det kanongott.
Den plantan jag gav bort har nämnligen skördat sin första gurka på 33cm längd och ca 1 kilo i vikt.. rejält tjock var den.
Sorten heter "Asie, Langelands Kämpe".
"En äldre sort av asiegurka, som också kallas jättegurka. Gurkan skördas fullt utvecklad. Den är då ca 30-35 cm lång och ca 10 cm i diameter med mörkgrönt, något knottrigt skal och med litet kärnhus. Plocka kontinuerligt för fortsatt fruktsättning. Utmärkt till syltning och god att använda i sallader m m"

En bild på den största jag har just nu.. dom växer ganska så snabbt.

gurk1.jpg
 
Till nästa säsong skall ni satsa på F1 hybridsorter. De ger endast fruktämnen och inga hanblommor. Dyrare fröer men mycket enklare att odla och ger ett bättre utbyte.
 
Ja det blir en annan sort till nästa säsong..
Denna fick jag av Lina och hon hade ingen aning om vad hon köpt mer än att det stod gurka på påsen :)
 
Som sagt så kommer det att testat andra sorter nästa säsong.. men tänker nog ändå sätta en eller två av denna sorten för dom blir riktigt goda att sylta, som ättiksgurka.
Grannar har redan "beställt" ett par stycken gurkor :)
Plantorna har börjat ta ordentlig fart igen så förmodligen har dom bara "vilat" upp sig tidigare efter en kraftig tillväxt och en kraftig gallring av mig.
Den jag fotade i söndags på bilden i sista bildinlägget här ovan ser ut såhär idag:
g1.jpg

Man kan ju inte säga annat än att dom växer snabbt.
Ett par till har börjat ta sig rejält:
g2.jpg

g3.jpg

g4.jpg

g5.jpg

...och fler andra är på gång också...Tur att vi älskar syltad gurka i denna familjen.

Bjuder på lite helhetsbilder också:
Gurkorna, 5 plantor och en tomat:
g6.jpg

Tomaterna, 4 plantor och 3 till på bänken som ska ner i stora krukor snart plus ett par paprikaplantor som börjat växa till sig.
g7.jpg

Hela växthuset från utsidan:
g8.jpg

Mycket bilder.. men jag älskar bilder.. tycker alla skulle ha mycket bilder på sina sköna växthus och projekt.
Måste hålla tråden igång.. Inte många som uppdaterar längre från sina växthus så jag får ju hålla liv här. Säg till om det blir för mycket..
 
Kan aldrig bli för mycket. :)
 
Låter bra tösen.
Då kommer litta mer bilder.
Har skördat dom första tomaterna idag.. fler är på gång. Vill ha sol nu, inte lyst på snart en vecka ju..
tomat55.jpg

Den största gurkan börjar bli stor och TJOCK.. Moa vill plocka den redan nu för hon är helt galen i ättiksgurka men den får vänta lite till..*mums*
gurka55.jpg
 
Redigerat:
Ang gödning som omnämns i tråden... finns speciell flytande gödning, typ Vitagro som man använder för tomater m.m.. I annat fall är det enkelt att blanda i nästan en näve med blåkorn för varje planta/hinkvolym alternativt Algomins trädgårdsgödsel som innehåller mycket kalk (likt aska från kamin). Gödning av korn blandar man ju i när man fyller med jord så urlakar man gödningen sakta och säkert.
 
mortimer skrev:
Ang gödning som omnämns i tråden... finns speciell flytande gödning, typ Vitagro som man använder för tomater m.m.. I annat fall är det enkelt att blanda i nästan en näve med blåkorn för varje planta/hinkvolym alternativt Algomins trädgårdsgödsel som innehåller mycket kalk (likt aska från kamin). Gödning av korn blandar man ju i när man fyller med jord så urlakar man gödningen sakta och säkert.
Japps, jag kör med Vitagro.

Har skördat min första gurka.. Vägde runt kilot :) Nu måste jag ta tillbaka det jag tidigare skrev att den inte är god att äta.
Av någon anledning så på den plantan jag gav bort för länge sen, blev gurkorna beska och inte alls goda att äta direkt. Funkade dock fint som ättiksgurka.

Den jag skördade själv nu i dagarna smakade ungeför som gurka brukar göra. Med andra ord så var den god. Dessa blir ju grymt tjocka och har väldigt litet kärnhus så det är mycket "kött" på den. Lite fastare än vanlig gurka också.
Halva blev en stor burk ättiksgurka och andra halvan skivades på smörgåsarna och i salladen och till småtugg.
Kan ju tänka er att det blir en hel del gurka av en sån tjockis med en längd på straxs över 30cm.
3 till har börjat växa till sig.. skördas säkerligen om en eller två veckor..

En hel del tomater har skördats och många till är röda/börjar bli röda.. även gula har börjat få färg..
 
  • Gilla
Crosse
  • Laddar…
Mina gula är av någon anledning långt före mina röda, mumsar på ett par gula varje dag men inga röda än...
Hmpf!
 
Dalbotös skrev:
Mina gula är av någon anledning långt före mina röda, mumsar på ett par gula varje dag men inga röda än...
Hmpf!
Hehe, kul att det blir så.. osse e de tvärtom här.. fast idag var det några av dom gula som börjat bli klara.. fler på gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.