Vore intressant att få veta vilket ditt bästa tips är för att få till stånd en renovering av badrum till bra pris.

Tänker mig att de flesta liksom jag lägger ut en del eller hela jobbet på en firma så att det garanterat blir fackmannamässigt utfört.

Men följande frågor tror jag många brottas med:

1. Vad ska ingå i offerten? (Tätskikt, toastol, kakel etc)
2. Vad tjänar man på att själv köpa in?
3. Var får man tag i bra grejer till lågt pris, såsom blandare handfat, dushväggar etc?
4. Är Ikeas kommoder och skåp något att ha?
5. Vad är de smartaste lösningarna i ditt badrum, eller vad önskar du att du hade tänkt på? (Eluttag, högtalare etc)
 
1. Gärna så mycket som möjligt. Speciellt om du anser att materialval, märken och liknande är viktigt. Annars kan i princip entreprenören välja vilket skit han/hon känner för, för att hålla uppe marginalen på affären.

2. Omöjligt att svara på utan att ha sett offerten. Vissa hantverkare gillar heller inte att man köper in saker själva. Dels p.g.a. att de i sådana fall inte kan garantera funktion och hållbarhet, osv. Men i grund och botten beror det naturligtvis på att de även vill tjäna pengar på materialet.

4. Anser man att ett IKEA-kök är något att ha, kommer man förmodligen att anse samma sak om deras kommoder. Det är standard och fyller sin funktion, men inte mer.

5. Helt klart ett strömuttag vid badkaret så att jag hade kunnat ha en radio på badkarskanten ;)
 
Redigerat:
3. I kombination med punkt 4, har du nära till IKEA så kolla där, I Malmö var det brutal rea på utvalda kommoder och handfat ur Godmorgon-serien, rörde sig om kanske 70-80% rea
4. Har IKEAS kommod och handfat, känns hur stabilt som helst, har än så länge inget att anmärka på kvaliten på kommoden och handfatet (men sen har vi ju också ett IKEA kök), nackdelen med deras lösning är att de verkar ha gjort en specialare med bottenventilen så man inte kan byta den mot någon annan på ett enkelt sätt, den bygger väldigt lågt för att få plats med en hel övre låda. Många andra kommoder jag sett har ett uttag för vattenlåset mitt i lådan, vilket Godmorgon-kommoden inte har.
5. Högskåp med speglar på och uttag inne i skåpet där hårfönen är inkopplad alltid, bara att ta ut och föna, nästan som på hotell... :D Där kan även hårtrimmer eller annat stå och ladda utan att man behöver koppla in/ur grejjor. Jag önskar däremot att vi satt in spottar i duschen, nu har vi bara två plafonder med dubbla ljuskällor i varje ute i själva taket, men det blir lite i mörkaste laget.
 
När det gäller att spara pengar så kan det vara svårt, men kolla på vilka delar som är dyrast och jaga lite där, inte lönt att jaga 500 kronor på toaletten om du sen skall bränna 10000 på kakel. Men som sagt, inredning är dyrt, "fin" kakel och klinker är dyrt, blandare är dyra, vi köpte någon relativt standardvariant från Mora (ingen rostfri och sån lyx), men duschblandare, badblandare och handfat gick väl loss på 5-6000 tusen t.ex

Man kan nog spara en del pengar på att jaga lite kampanjer på byggladorna på just kampanjvaror på porslin, blandare etc, och då tänker jag på "märkesvaror", billigare toastolar på Jula ex. hade jag aktat mig för.
 
frankeman90 skrev:
Tänker mig att de flesta liksom jag lägger ut en del eller hela jobbet på en firma så att det garanterat blir fackmannamässigt utfört.
Hahahahaa....sorry kunde inte låta bli, men hör ska du vara försiktigare än med vilka killar din tonårsdotter får träffa....
 
Doldskada skrev:
Hahahahaa....sorry kunde inte låta bli, men hör ska du vara försiktigare än med vilka killar din tonårsdotter får träffa....
Ja det är ju bara att leta upp lite trådar här i forumet för att se skräckexempel...
 
MMR skrev:
Ja det är ju bara att leta upp lite trådar här i forumet för att se skräckexempel...
Så sant ;-). Tänker dock bara välja en firma med goda referenser och låta någon utomstående besikta badrummen när de är klara och före jag betalar slutfakturan. Det var det jag menade med "garanterat", men vet att det finns många skojare.

Men hur har ni gjort när ni begärt in offerter? Jag är rätt kräsen av mig när det kommer till val av toalett, blandare och inte minst kakel förstås. Känns ju också som det finns en del att spara här om man som vi har lite framförhållning och kan haka på kampanjer på kvalitetsprodukter.

Har ni begärt in pris på ett helt badrum klappat och klart och krävt specifikation för vad varje enskilt moment kostar?
 
T
eviljava skrev:
1.

5. Helt klart ett strömuttag vid badkaret så att jag hade kunnat ha en radio på badkarskanten ;)
Inte vidare smart eller säkert att bada i det badkaretq(;^;)p
 
tank77 skrev:
Inte vidare smart eller säkert att bada i det badkaretq(;^;)p
Trots smileyn missade du ironin...:rolleyes:
 
T
eviljava skrev:
Trots smileyn missade du ironin...:rolleyes:
Vafan:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.