Hejsan! Nybliven byggahus.se användare och husägare här!

Kommer ganska snart att påbörja mitt första projekt med att sätta upp staket runt våran tomt.

Hade tänkt gjuta plintar runtom för att få det så stabilt som möjligt och tänkte hyra en jordborr för hålgrävning, men min fråga är:

Om jag gjuter med papprör i marken, måste jag lägga grus runtom pappröret eller kan jag skippa papprören och gjuta direkt i marken för att slippa ha en massa grus liggandes?

MVH André
 
Välkommen hit..
Som du skriver så vill du ha det stabilt, därför är alltid dränerande material bra. Sen behöver du kanske inte lägga grus hela vägen upp utan bara ett lager som "röret" vilar på och innan du gräver igen hålet häller du ner lite runt om kring.
Huvudsaken är att vatten inte samlar sig på samma ställe och till vintern när tjälen kommer att de flyttar sig i sidled.
Men åandra sidan så är det bara ett staket så ivärsta fall går att skjuta tillbaka med ett spett eller liknande.
//Stefan
 
Hej!
Jag gjorde precis som du, när vi köpte huset var staket det första vi gjorde.

Jag hyrde ett jordborr Ø150, slog i betong utan papprör med ett armeringsjärn i centrum, fyllde inte med singel eller något, två plintjärn från byggmax, tryckta 95*95 stolp, genomgående bult. (ej franskskruv)
Det är 5 år sedan och staketet är fortfarande rakt och stadigt, precis som det var för 5 år sedan.

Och på nedre delen av tomten är det väldigt blött i marken, men stolpen står lika stadigt och rakt även där.

Tänk på när du gjuter in plintjärnen att lägga en kloss på 95mm mellan järnen samt sätt i bultarna (2st) genom plintjärnen, för att få hålen mitt för varandra, och väg in plintjärnen med pass så blir det enklare att väga in stolpen senare.

Nedan bifogar jag hur du borrar de genomgående hålen för att få stolpen rak..

1. borra halvvägs enligt bild 1 i nedre hålet, slå sedan i bulten så långt du borrat.
2. därefter passar du in stolpen i X-riktning, använd gärna en tving när den är i våg.
3, sedan borrar du fråna andra hållet, när du är genom slår du i bulten helt genom. (bild 2)
4. Nu är den i våg i en riktning, väg in den nu i andra riktningen (y-led) och dra åt bulten.
5.Borra den övre, och slå i bulten och dra åt. (bild 3)
ps lägg en bit ströläckt under stolpen när du håller på, så att du säkrar avståndet från botten på stolpen till betongen ds

Visa bilaga Principle.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengtfisken
  • Laddar…
Bra guide där cust3000, kommer läggas på minnet.

Kommer nog köra på papprör och lite grus runtom, känns mest stabilt.

Hur djupt måste rören gå? Staketets höjd kommer bli ca 90-100 cm högt så det måste väl kanske 50-60 cm i marken?

MVH André
 
andresolli skrev:
Bra guide där cust3000, kommer läggas på minnet.

Kommer nog köra på papprör och lite grus runtom, känns mest stabilt.

Hur djupt måste rören gå? Staketets höjd kommer bli ca 90-100 cm högt så det måste väl kanske 50-60 cm i marken?

MVH André
Jag borrade ner hela borrets längd, borde väl ha varit ca: 800mm (ca: 50 hål borrade jag)
Staketets höjd är ca: 1100mm
 
Redigerat:
cust3000 skrev:
Jag borrade ner hela borrets längd, borde väl ha varit ca: 800mm (ca: 50 hål borrade jag)

Jag lovar mitt staket rubbar man inte, det blir stabilt.
Ok ok, kommer du ihåg ungefär hus många säckar betong som gick åt för staketet?
 
andresolli skrev:
Ok ok, kommer du ihåg ungefär hus många säckar betong som gick åt för staketet?
Det gick åt <1.5 säckar/hål
 
Papprören är 800mm. Manuellt jordborr finns på bl a biltema för ett par hundringar. Betong kan man blanda själv med 10L cement, 20L gjutgrus och 20L makadam (alternativt 40L väggrus) och 7L vatten. På så sätt räcker en säck cement (40-70:) till 60L betong. Gjutgruset som blir över kan man ha och sanda med till vintern om det förvaras frostfritt.

Min erfarenhet är att det är mer dekorativt med en rund betongkaka än en hård pöl, så vilket alternativ du än väljer använd papprör ovan mark.
 
  • Gilla
yxet
  • Laddar…
Apprentice skrev:
Papprören är 800mm. Manuellt jordborr finns på bl a biltema för ett par hundringar. Betong kan man blanda själv med 10L cement, 20L gjutgrus och 20L makadam (alternativt 40L väggrus) och 7L vatten. På så sätt räcker en säck cement (40-70:) till 60L betong. Gjutgruset som blir över kan man ha och sanda med till vintern om det förvaras frostfritt.

Min erfarenhet är att det är mer dekorativt med en rund betongkaka än en hård pöl, så vilket alternativ du än väljer använd papprör ovan mark.

Om man skulle beställa grus, vad gör man med det överblivna gruset? är ju inte så kul att ha massa grus liggandes och jag har inte några planer på att använda överbliven grus senare...
 
Då överväger man om man vill betala det högre priset för betongsäckarna eller göra ett samköp med en granne eller bekant :)
 
Vad säger folket om stolpspjut då? är väl ändå det enklaste sättet men kanske inte det stabilaste?
 
Njae... Som du säger. Inte det mest stabila. Har du räknat med att ha det stående ett tag så kör på jordborren och gjutna plintar.
Är du rädd för att få överblivet grus, så får man beräkna noga vad som går åt. Fattas det så kan man ju alltid hämta mer. Men för det mesta så finns det alltid något ställe som behöver fyllas ut lite, om man får material kvar.
 
Redigerat:
Någon fler som har testat att gjuta direkt i hålet utan papprör eller grus? armeringsjärn i mitten har jag läst på många ställen att man måste ha...vad fyller den för funktion?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.