Om man bygger helt nytt och drar all tråd själv från ink. tele i huset måste man då betala nån slags nyinstallation till telia? Går det inte bara att flytta det abonnemanget jag redan har hos dem?

Fick nämligen detta av min husleverantör:
"När ni beställer ett abonemang från Telia så ingår tråd och dosa till första uttaget."

Jag tar för givet att telefontråd fram till tomtgräns ingår i tomtpriset. Nåt annat har jag inte hört.
 
Du kan flytta abonemanget (meddela att det är ett nybygge).Telia kommer då och sätter in ett "första" telejack i huset sedan får du själv fixa resterande jack m.m.
 
Jag kan inte tänka mig att det finns ett snällt företag som gratis drar teletråd till ditt hus. Du måste nog betala för det precis som för allt annat.

Om du beställer ett nytt abonnemang av TeliaSonera kommer de och drar tråd till ditt hus (första jacket), de kopplar även in dig på stationen. Om det inte redan finns tråd är det inte frågan om en abonnemangsflyttning utan om en nyinstallation.

Dock tror jag inte att nyinstallationsavgiften är så hög då PTS har ålagt TeliaSonera att de måste dra telefonkabel till alla permanentbostäder i Sverige för ett fast pris. Detta ligger så vitt jag vet långt under det verkliga priset.

TeliaSonera drar alltså inte kabel i ditt hus om du inte betalar extra för det.
 
Vi betalade lite över 1000 kr till Telia (eller var det Flextronics?) för att dra in två linjer. Inkl resekostnader.

Elektrikern drog kablar inne i huset.

Berit
 
Och vi betalade 500 riksdaler för ikoppling från plint till hus samt tre jack (ett abbonemang).
I huset var dessa tre jack förberedda såtillvida att kablaget fanns på plats men inte jacken.
 
Såvitt jag känner till så betalar du en fast summa om det är flytt eller om det är nyabb. Oavsett om det är 5 meter eller 100 meter till närmaste anslutningspunkt så är det Telia eller rättare sagt Flextronics som står för kalaset. Så länge du är privatperson så betalar de ALLT utanför första kopplingspunkt i fastigheten, dvs ditt första jack. Därefter får du börja betala Flextronics om de skall fortsätta jackslingan. Vanligast är elektrikern redan dragit kablarna och satt upp jack.

Ett tips till dig är att tänka efter var du sätter första jacket. Även om det är lätt att flytta det efteråt är det en klar fördel att få det dit man vill direkt.

Har för mig att i dagens läge drar Flextronics in en 5-parskabel oavsett hur många linjer du vill ha. Detta för att helgardera om du vill ha fler linjer senare.

 
lastkaj skrev:
Jag kan inte tänka mig att det finns ett snällt företag som gratis drar teletråd till ditt hus. Du måste nog betala för det precis som för allt annat.

Om du beställer ett nytt abonnemang av TeliaSonera kommer de och drar tråd till ditt hus (första jacket), de kopplar även in dig på stationen. Om det inte redan finns tråd är det inte frågan om en abonnemangsflyttning utan om en nyinstallation.

Dock tror jag inte att nyinstallationsavgiften är så hög då PTS har ålagt TeliaSonera att de måste dra telefonkabel till alla permanentbostäder i Sverige för ett fast pris. Detta ligger så vitt jag vet långt under det verkliga priset.

TeliaSonera drar alltså inte kabel i ditt hus om du inte betalar extra för det.
Jag förutsätter ju att det finns framdraget tråd till huset. Gör det inte det kommer jag såklart att se till att det fixas men jag anser att det ska ingån i hus- och tomtpriset. Gratis tror jag ingen gör nåt. Vad får dig att tro det? Det jag menar är att jag inne i mitt hus kommer att dra all tråd själv (eller be elektrikern göra det)  från fasadskåpet där telen med största sannolikhet kommer in. Var sen första jackets sätts är en helt annan fråga. (har eg. bara betydelse om man ska ha ADSL). Ser man bara till att dra minst 4-ledare till alla jack är det ju en smal sak att "flytta" förstajacket.

Nu berör det egentligen inte mig då jag ska distribuera telefon via mitt LexCom-system och därmed kommer förstajacket att sättas i eller intill den centralen.

Om det nu är så att flytt och nyinstallation kostar samma pengar är frågan ganska ointressant :) för det är just pengarna jag funderar kring... jag ska ställa frågan till berört företag istället. 90 200 nästa ;)


 
Så, 550 kr kostar det oavsett om det är flytt till ett befintligt jack eller nyinstallation. Kabellängd osv frågade jag inte om men de sa att allt ingick. Får tacka för era svar i denna onödiga tråd :)

Jag pratade alltså med telia på 90 200.
 
Skönt man har rätt nån gång :)

Lycka till Jonasmj
 
Det är TeliaSOnera som står för kalaset. Flextronic är bara ett företag som TeliaSonera använder för att utföra uppdraget. Flextronic fakturerar därefter TeliaSonera.

Jag förutsätter ju att det finns framdraget tråd till huset. Gör det inte det kommer jag såklart att se till att det fixas men jag anser att det ska ingån i hus- och tomtpriset.
Hur kan du anta det? Vem har du köpt tomten av? Är det en husfabrikant? Om det är en husfabrikant som har planerat ett helt område då kan det vara framdraget och ingå i priset. Annars förstår jag inte hur det skulle kunna vara det. Jag förstår inte heller varför det skulle ingå i hus - och tomtpriset. Om du inte köpt tomten/huset av TeliaSonera förståss ;D.
 
Jag kom just på att brorsan jobbar på Flextronics så vi fick nog en del hjälp av honom (via kontaktnät).Det var nog därför som vi inte betalade något extra när vi "flyttade" vårt abbonemang ;D
 
lastkaj;
Mjaa... det beror på hur man tolkar det som står i tomtkontraktet. Det ska inkludera "allt". Vad är då allt? Ja, det återstår att se... Jag ska ta detta med tomtförsäljaren.
 
Ja, "allt" är verkligen en aning dunkel formulering. Om det verkligen ska inkludera allt så kan du ju fråga var de ska få plats uppskjutningsrampen till raketbasen ;D

Nä, usch vad löjlig jag var nu..... >:(

Återkom gärna med vad "allt" betydde för tomtförsäljaren.
 
jonasmj skrev:
Så, 550 kr kostar det oavsett om det är flytt till ett befintligt jack  eller nyinstallation. Kabellängd osv frågade jag inte om men de sa att allt ingick. Får tacka för era svar i denna onödiga tråd :)

Jag pratade alltså med telia på 90 200.
Har också pratat med 90200.
550:- är kostnaden för flytt av abbonemang när ingen reparatör behöver åka ut till plats. Annars (som i våra fall av nybygge) tillkommer det 350:-. Totalt 900:-
Begär man nyinstallation kostar det 975+350=1325:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.