Nästa år är det dags för husbygge på fin tomt på 1300 kvm i utkant på villaområde. En fin vedeldad fristående bastu med relax står högt på prioriteringslistan för mig men enligt planritningen får man bara bygga bygglovsbefriade byggnader på den delen av tomten där jag vill ha den och jag får inte riktigt ihop det som jag vill ha det utrymmesmässigt.
Men häromdagen slog det mig. Jag kan inte hitta i några föreskrifter att man inte får ha en "källarnivå" på en friggebod, så varför inte gräva djupt, mura upp en grund att ha själva bastun i där bara precis toppen sticker upp över marken (så att man kan sätta ett fönster och få lite ljusinsläpp). Och på övervåningen har man ett uterum/lusthus/orangerie som även fungerar som relaxavdelningen efter bastubadet.
Man får ju en härlig golvvärme underifrån och drar man skorstenen upp genom uterummet så lär man ju kunna sitta där mitt i smällkalla vintern när man eldar i bastun :)
Vad tror ni, genomförbart? Helt galet tänkt? Stoppa mig gärna redan nu innan jag svävar iväg för långt i mina bastudrömmar ;)
 
Det borde inte vara några problem eftersom det inte finns några regler om vilken grund en friggebod skall stå på, samt att det är byggarean och höjden vid marknivå som räknas.

Däremot finns det väl några saker som kan vara värda att tänka på:

* Se till att bygga inom 4,5 meter från gränsen, så att inte grannen lackar ur och kräver att du flyttar den. Inte så roligt om du har hunnit bygga källare.
* Kolla så att det inte går några rör eller andra ledningar i marken (vilket jag anar att du redan gjort?)
* Eventuellt kan det finnas brandskyddsbestämmelser som bör följas. Men det kanske inte ser annorlunda ut jämfört med om bastuaggregatet hade suttit på marknivå? Jag tänker närmast på alternativa utgångar om det skulle börja brinna osv. Det kan vara värt att kolla upp iaf.

Men rent spontant verkar det vara ett häftigt projekt! d^_^b
 
har inte kollat sen det vart 15 m2 men tidigare var maxhöjd 3 meter från mark till taknock så satsa inte på något allt för högt källarfönster bara :)
 
Vilken bra idé :)
När jag höll på med att fundera ut hur mitt garage skulle se ut så hade jag en tanke på att gräva ur för hel källare. Enligt gällande regler då (2006) så behövdes inte något särskilt bygglov så länge man inte satte några källarfönster.

Hör efter med bygglovsnissen i din kommun.
 
Tack för svar :)
Ingen än så länge som säger: "Nej stopp, det går inte/får man inte!"
Får väl ringa och höra lite snällt med bygglovsnämnden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.