Jag har köpt ny ytterdörr. Monterat i dörren finns en Dorma låskista DL 912 som monterats av dörrtillverkaren..

Nu har jag försökt montera två olika låscylindrar, dels en Dorma 600 och dels en Assa SCD, men jag har samma problem med dåliga resultat. Det går finfint att låsa med nyckel utifrån. Så länge nyckeln sitter i går det också finemang att låsa inifrån. Men tar man ut nyckeln kan man inte längre låsa med dörrvredet? Men på min andra ytterdörr med en ASSA-låskista var det inga problem att montera den nya låscylindern.

Någon som vet vad problemet kan vara?
 
Har du kollat så att pilarna i kistan pekar åt rätt håll där man monterar cylindern?
 
Pilarna på vardera sidan pekar nedåt.
 
Hmm en del av beskrivningen låter som felvänd roddare, men inte andra delen med vredet.
Vad händer om du lossar skruvarna till cylindern 1-1,5 varv? Det låter som du har problem med roddarn, men om det beror på fel från din sida eller fabrikationsfel från dormas sida är svårt att säga.
Du kan även prova att enbart hålla cylindern på plats utan att skruva fast dem och se om problemet uppstår.
Läs även i instruktionen för låskistan, vissa kistor skall ha pilen i roddarn uppåt, men de flesta har nedåt.

Sen vet jag inte hur du gör, men ha ingen nyckel i någon av cylindrarna när du monterar dessa. Det är lättare att göra fel, och få medbringare mm fel i roddarna.
 
Hm, jag får försöka montera det med pilarna uppåt. Tyvärr har jag inte instruktionen för låskistan då den följde med dörren, men jag ska googla och se om jag kan hitta den digitalt! Jag har ingen nyckel i låscylindern när jag monterar den.

Tack för hjälpen, med lite tur kanske det gör susen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.