på induktionshällen

facettslipning är snyggt - men kanske en risk att man slår i kärl och slår flisor ur glaskanten? + att ev överkok rinner på bänkskivan

med ram minskar risken för överkok men kanske svårt att hålla rent?

vad tycker ni?
 
Någon ram behövs inte. //KoW
 
Gillar inte heller ramar. Bara svårare att göra rent. Eventuellt överkok kan lika gärna ligga på bänkskivan som på hällen. Det spelar ingen roll, det skall torkas upp oavsett.

Har man en känslig bänkskiva (t.ex. i slarvigt/ej inoljat trä), kanske det är bättre om överkok stannar på hällen, men annars kvittar det som sagt.
 
Rostfri ram är en billig försäkring när gjutjärnsgrytan åker på och av hällen. Jag tittar runt på lägenheter och det är noterbart vad ofta det gått flisor ur hällar utan någon skyddsram.

Förstår inte varför det är svårare att göra rent? Det finns ingen spalt mellan ram och häll. Springan mellan bänkskiva och häll finns oavsett man har ram eller inte.
 
Jag lagar mycket mat i gjutjärnsgrytor och har aldrig upplevt det du nämner som ett problem (och då har jag kört häll utan kant sedan 2005). Men jag brukar å andra sidan ställa min gryta på hällen, inte skjuta den på plats ;)

Den hällen jag hade tidigare hade ram och mellan ramen och hällen var det en silikonkant där skit lätt fastnade. Därav min ståndpunkt att häll utan kant är enklare att göra ren.
 
Men om den är fasettslipad så har den ju ingen skarp kant så då borde det väl funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.