Hej! Jag håller på att samla in offerter på ett takbyte. Mitt tak idag är tvåkupiga betongpannor med underlag bestående av enbart träskivor och läkt. Taket är ett sadeltak med lutning på 14 grader, alltså ganska flackt, och det är rakt. Huset har ingen vinkel. Genomföringar är skorstensschaktet, köksfläkt och avluftning. Total yta ca 125-130 kvm.

Jag har fått en offert med total materialkostnad på 48000 kr. Detta reagerar jag inte något vidare på. Det är råspont, läkt, papp, betongpannor, vindskivor, fotplåtar och fotsteg.

Arbetskostnaden ligger på 70000 kr. Jag vet timdebiteringen och med enkel beräkning innebär detta 194 timmar, eller 24 dagar.

Är detta en rimlig arbetstid? De skall göra allt, dvs riva och frakta bort det gamla också. Jag förstår såklart att det kommer att utföras av mer än en gubbe och att det inte kommer att ta 24 dagar, men det låter ändå mycket.
 
8 dagar för 3 personer tycker jag låter som lång tid.

Vad säger de andra offerterna?
 
Har bara denna offerten än så länge. Väntar på en till men det är ett Decra-tak istället, dvs plåt. Ska bli intressant att jämföra. Kommer troligen att försöka hitta ytterligare en som lägger klassiskt tak med betongpannor.

Mitt problem är att jag har väldigt bråttom. Taket läcker och jag lappar och lagar så gott det går. Men det säger jag såklart inte till takläggarna.

Det står i offerten att avvikelser som ej kan förutses kan tillkomma till ett pris av 360 kr/tim. Men det brukar kanske vara ett annat timpris i "ordinarie" arbetstiden? Räknar jag kanske fel?

Om man ser till det totala priset istället då, vad sägs om det:
Totalt 124500 kr, varav 35000 i rotavdrag ---> Slutsumma 89500 kr.

Som jämförelse fick grannen taket omlagt på exakt likadant hus för sju år sedan. Det gick på 107000 kr (ej rotavdrag på den tiden) och då använde de sina gamla pannor igen. Med detta i beaktande är priset hyffsat ok.
 
Jag tror att om du skulle fråga fler firmor så kommerdu inte att få ett pris som är nämvärt lägre, säg att du i värsta fall missar 4-5000 om du tackar ja till den här firman utan att fråga andra. Det är för liten skillnad. Det intressanta är istället då om firman är bra, och kan jobbet. Men om referenserna är bra så slå till.

Om du frågar fler och de hamnar i liknande pris så tag den som har bäst referenser, även om den skulle vara några tusenlappar dyrare.

Men som sagt högre upp, timpriset är misstänkt lågt, en firma med bra referenser och den timdebiteringen borde inte ha tid med ditt tak i närtid.
 
Det här med referenser är svårt. Brukar ni fråga firman rakt ut efter exempel på vad de gjort tidigare och sedan ringa till dessa personer? Jag har fått namnet genom rekommendationer från en annan hantverkare. Det är alltid lurigt när hantverkare tipsar om varandra.
 
  • Gilla
rererere
  • Laddar…
Bor du i ett område med många likadana hus så är det ju en bra idé att gå runt och plinga på hos de som redan bytt tak.
 
Nyfniken skrev:
Bor du i ett område med många likadana hus så är det ju en bra idé att gå runt och plinga på hos de som redan bytt tak.
Absolut, det har jag gjort. Håller på att försöka få tag i en lokal firma som har gjort jobb hos en granne.

Svårare är det att kolla upp en firma som man inte känner någon som har använt. Då måste man nog fråga firman direkt efter referensjobb.
 
Offert nr 2 inkommen. Detta var Decrasystemet, dvs plåtttak utan råspont som underlag. Denna offert låg på 225000 kr så de kan ju gå och dra något gammalt över sig. 40000 kr för att bygga en ställning, jo tjenare!
 
Om det ska rivas befintligt tak, spikas 130 kvm råspont + läkt och läggas nytt tak samt bortforsling av avfall så är 24 arbetsdagar fullt rimligt.

Det kan gå på 18 dagar men det kan lika väl ta 30 dagar. Dock så kommer dom nog att använda sig av sin "klausul" om fel som inte kan förutses om dom märker att tiden rinner iväg. Var därför uppmärksam på vad dom gör. För egen byggdagbok.
 
Jag hade en firma som bytte tak hos mig. Nertagning av gamla pannor, ny papp och läkt, nya pannor och tillbaka med de gamla rännorna och plåten (koppar). 180 kvm. Tre-fyra gubbar. Två och en halv dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.