Finns det någon som kan beskriva hur man hänger av ett pivot-/pivåfönster av 60-talsmodell? Tänkte renovera och måla och allt går ju mycket lättare om fönstret går att ta bort.

Tacksam för svar.
 
Hej, har du inte fått något svar på detta? Har du lyckats hänga av fönstret? Har samma sort och lyckas inte heller och ditt inlägg är det enda som berör ämnet?!
 
Jag frågade pappa, som har ett likadant:
"Det tar man bara ner om man ska byta det mot ett treglasfönster" var hans svar. När han renoverade alla fönster för några år sedan nöjde han sig med att ta ner fodren på det fönstret.
 
Min plan är att byta dem om några år, men det ligger inte i fas med vad tiden gjort med mina fönster. De behöver helt enkelt tas ner och ses över ordentligt. Lite färg, nya tätningslister osv. allt detta skulle ju vara betydligt enklare om man enkelt bara kunde häkta av dem och ta ner dem, men det verkar det inte finns någon som har klart för sig hur man skulle göra det?!
 
Fota gångjärnet så kan jag säkert svara dig. Finns ett antal olika modeller.
 
Här kommer en bild på gångjärnet i helt öppet läge.. mkt svårt att se hur det fungerar, men det gick inte att ta nån bild som visar det klart o tydligt.bild.jpg
 
Jag har ett hus som e byggt 65, Jag har en spärr på vardera sida som jag måste dra i för att kunna ställa fönstret horisontalt, när det står horisontalt justerar man lite på spärrarna sen är det bara att lyfta det rakt upp o sen in. Har aldrig prövar att lyfta det utåt. Man behöver vara 2 man.
 
Men det är ju ett takfönster ! Inger pivåfönster... Det skall troligvis finnas en spårskruv som an skruvar in, dena skruv är en stoppskruv så att inte bågen skall hoppa ur om man öppnar för fort. I det läget som fönstret är på bilden skall du sedan kunna lyfta ut bågen framåt och uppåt. Gamla takfönster brukar kärva ganska bra och svåra att få it så ha tålamod. Jag byter ofast takfönster så jag nrilar inte behöva vaa så rädd om dem. Jag brukar ta hjälp av kofoten om det krånglar.
 
OK, jag trodde att detta kallades pivåfönster, "gångjärnen" sitter på¨mitten och man liksom snurrar fönstret runt sin horisontella axel. Men jag har nog fel... ska kika på om jag hittar skruven!

Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.